ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ В КОНТЕКСТІ ДИСТАНЦІЙНОЇ ОСВІТИ В КНР: ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

  • Rui Chen Харківський національний економічний Університет імені Семена Кузнеця https://orcid.org/0000-0001-6663-7504
Ключові слова: цифрова трансформація, фізичне виховання, змішане навчання, TPACK, освітня політика Китаю

Анотація

У статті представлено інтегративне дослідження цифрової трансформації фізичного виховання (ФВ) у Китаї під час та після пандемії COVID-19. У роботі поєднано систематичний огляд 48 емпіричних досліджень (2019–2025) із методом експертного опитування (Delphi), що охопив 18 фахівців усфері фізичного виховання та освітніх технологій Китаю. Теоретичну основу дослідження становлять концепції цифрової трансформації, модель TPACK та теорія самовизначення, що дозволяє здійснити трирівневий аналіз (політика, педагогіка, мотивація).
У вступі висвітлено національні реформи (зокрема «План інформатизації освіти 2.0», «Здоровий Китай 2030»), що підкреслюють необхідність інтеграції цілей щодо фізичної активності з цифровими освітніми платформами. ФВ розглядається як стратегічний інструмент для розвитку системи громадського здоров’я та «розумної освіти».
У розділі огляду літератури систематизовано дані про використання цифрових інструментів, зокрема зворотного зв’язку на основі штучного інтелекту, сенсорів та віртуальної реальності. Зазначається помірний позитивний ефект щодо залученості студентів і фізичної форми, але водночас виявлено системні обмеження: низька цифрова грамотність педагогів і слабка технічна інфраструктура в сільських регіонах.
Методологія базується на змішаному підході: (1) систематичний огляд досліджень у галузі ФВ із використанням цифрових технологій; (2) триетапне експертне опитування для виявлення практичних викликів і педагогічних пріоритетів. Якість оцінювалася за протоколами PRISMA та CASP.
У результатах виокремлено чотири сфери: (1) інфраструктура та доступ, (2) педагогічний дизайн і залучення учнів, (3) показники здоров’я та психологічного стану, (4) управління та професійний розвиток. Серед ключових проблем – нерівномірне покриття інтернетом, низька техноефективність учителів і зниження залученості в ігрофікованих програмах.
У дискусії наголошено на розриві між державними амбіціями та практичними можливостями реалізації на місцях. Серед рішень – підвищення цифрової кваліфікації викладачів, інвестиції в сільську інфраструктуру та інтеграція ігрових застосунків у навчальні програми.
У висновку стверджується, що узгодження політики, педагогіки та мотивації є ключовим для ефективного масштабування цифрового ФВ. За умови належної реалізації, воно може покращити фі
зичну форму, моторні навички та психологічне благополуччя, втілюючи концепції «Здоровий Китай 2030» та «Розумна освіта» в одній навчальній сфері.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Critical Appraisal Skills Programme. (2018). CASP Qualitative Studies Checklist. CASP UK. casp-uk.net

Cui, B., Jiao, W., Gui, S., Li, Y., & Fang, Q. (2025). Innovating physical education with artificial intelligence: Apotential approach. Frontiers in Psychology, 16, 1490966. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2025.1490966

Deng, C.-H., Wang, J.-Q., Zhu, L.-M., Liu, H.-W., Guo, Y., Peng, X.-H., Shao, J.-B., & Xia, W. (2020). Association of web-based physical education with mental health of college students in Wuhan during the COVID-19 outbreak: Cross-sectional survey study. Journal of Medical Internet Research, 22(10), e21301. https://doi.org/10.2196/21301

Gao, Y. (2025). The role of artificial intelligence in enhancing sports education and public health in higher education: Innovations in teaching models, evaluation systems, and personalised training. Frontiers in Public Health, 13, 1554911. https://doi.org/10.3389/fpubh.2025.1554911

Gao, Y., Zhang, J., He, Z., & Zhou, Z. (2025). Feasibility and usability of an artificial intelligence–powered gamification intervention for enhancing physical activity among college students: Quasi-experimental study. JMIR Serious Games, 13, e65498. https://doi.org/ 10.2196/65498

Hsu, C. & Sandford, B. A., (2007). “The Delphi Technique: Making Sense of Consensus”, Practical Assessment, Research, and Evaluation 12(1), 10. https://doi.org/10.7275/pdz9-th90

Huang, S., & Jeong, H.-C. (2025). The dynamic impact of physical education teacher support on college students’ exercise adherence: A cross-lagged study from the perspective of self-determination theory. Behavioral Sciences, 15(6), 802. https://doi.org/10.3390/bs15060802

Keeney, S., Hasson, F., & McKenna, H. (2010). The Delphi Technique in Nursing and Health Research. Wiley Blackwell.

Kharchenko, A., Nalyvaiko, O., Kreydun, N., Sheiko, A. ., Ptushka, A., Khatuntseva, S., & Zotova, L. (2024). Digital Technologies as a Factor of Transformation of Learning in the University Education. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 16(4), 97-126. https://doi.org/10.18662/rrem/16.4/909

Meng, X., Horrell, A., McMillan, P., & Chai, G. (2020). ‘Health first’ and curriculum reform in China: The experiences of physical education teachers in one city. European Physical Education Review, 27(3), 595–612. https://doi.org/10.1177/1356336X20977886

Ministry of Education of the People’s Republic of China. (2018). Education Informatization 2.0 Action Plan [Policy document]. http://www.moe.gov.cn/srcsite/A16/s3342/201804/t20180425_334188.html

Ministry of Education of the People’s Republic of China. (2025, February 6). Guideline to improve physical education. https://english.www.gov.cn/news/202502/06/content_WS67a423adc6d0868f4e8ef65f.html

Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017–1054. https://doi.org/10.1111/j.1467
9620.2006.00684.x

Nalyvaiko, O., Kulakova, I., Kudaieva, O. ., Bondarenko, A., Mkrtichian, O., & Shtonda, O. (2024). Forced Distance Learning Chinese Experience Case. Some Lessons for the Ukrainian Education System . Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 16(4), 154-184. https://doi.org/10.18662/rrem/16.4/911

Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., … Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: An updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ, 372, n71. https://doi.org/10.1136/bmj.n71

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78. https://doi.org/10.1037/0003066X.55.1.68

Song, X.-L., & Cheong, J. P. G. (2024). An examination of Chinese physical education teachers’ teaching efficacy and technology self-efficacy at the time of the COVID-19 pandemic. SAGE Open, 14(2). https://doi.org/10.1177/21582440241241933

State Council of the People’s Republic of China. (2016). Outline of the Healthy China 2030 Plan (English ed.). https://english.www.gov.cn/policies/latest_releases/2016/10/25/content_281475475062678.htm

Thomas, J., & Harden, A. (2008). Methods for the thematic synthesis of qualitative research in systematic reviews. BMC Medical Research Methodology, 8, 45. https://doi.org/10.1186/1471-2288-8-45

Tian, T. (2025). Wearable sensor-based real-time monitoring system for physical education teaching and training. Molecular & Cellular Biomechanics, 22(1), 1027. https://doi.org/10.62617/mcb1027

Vial, G. (2019). Understanding digital transformation: A review and a research agenda. Journal of Strategic Information Systems, 28(2), 118–144. https://doi.org/10.1016/j.jsis.2019.01.003

Wang L. (2017). Using the self-determination theory to understand Chinese adolescent leisure-time physical activity. European journal of sport science, 17(4), 453–461. https://doi.org/10.1080/17461391.2016.1276968

Wang, C., Omar Dev, R. D., Soh, K. G., Mohd Nasirudddin, N. J., Yuan, Y., & Ji, X. (2023). Blended learning in physical education: A systematic review. Frontiers in Public Health, 11, 1073423. https://doi.org/10.3389/fpubh.2023.1073423

Wang, C., Yuan, Y., & Ji, X. (2024). The effects of a blended learning model on the physical fitness of Chinese university students: A cluster randomised controlled trial in basketball education. BMC Public Health, 24, 2451. https://doi.org/10.1186/s12889-024-20001-1

Wang, H., Song, Y., Zhu, X., & Cao, M. (2022). Revisiting the digital divide in online teaching – An analysis of urban-rural differences in online learning among middle school students. Open Journal of Social Sciences, 10(11), 34–50. https://doi.org/10.4236/jss.2022.1011004

World Medical Association. (2013). World Medical Association Declaration of Helsinki: Ethical principles for medical research involving human subjects. JAMA, 310(20), 2191-2194. https://doi.org/10.1001/jama.2013.281053

Xiao, J. (2023). Digital transformation in top Chinese universities: An analysis of their 14th five-year development plans (2021-2025). Asian Journal of Distance Education, 18(2), 186-201. Retrieved from https://www.asianjde.com/ojs/index.php/AsianJDE/article/view/757

Xie, D., Chen, B., Li, H., & Huang, Q. (2025). Enhancing table-tennis performance and physical fitness through digital technology: A quasi-experimental study based on the TPACK framework. Frontiers in Sports and Active Living, 7, 1595455. https://doi.org/10.3389/fspor.2025.1595455

Xu, Y., Peng, J., Jing, F., & Ren, H. (2024). From wearables to performance: How acceptance of IoT devices influences physical education results in college students. Scientific Reports, 14, 23776. https://doi.org/10.1038/s41598-024-75071-3

Ye, B., & Ouyang, F. (2025). Integration of virtual reality technology in physical education: A biomechanical approach to enhancing skill mastery and student experience. Molecular & Cellular Biomechanics, 22(3), 1068. https://doi.org/10.62617/mcb1068

Yu, Y., Che Tak, K. B., Bailey, R. P., Samsudin, N., & Ren, C. (2025). The effects of blended learning on learning engagement in physical education among university students in China: The mediating role of attitudes. Sustainability, 17(2), 378. https://doi.org/10.3390/su17020378
Опубліковано
2025-07-03
Цитовано
Як цитувати
Chen, R. (2025). ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ В КОНТЕКСТІ ДИСТАНЦІЙНОЇ ОСВІТИ В КНР: ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ. Наукові записки кафедри педагогіки, (56), 70-80. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2025-56-08