ПРОФЕСІЙНІ НАМІРИ СТУДЕНТІВ ПЕДАГОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ: МОТИВАЦІЯ, ОЧІКУВАННЯ ТА ГОТОВНІСТЬ ПРАЦЮВАТИ ВЧИТЕЛЕМ ПІСЛЯ ЗАКІНЧЕННЯ НАВЧАННЯ
Анотація
Стаття досліджує професійні наміри студентів педагогічних спеціальностей в Україні, зосере джуючись на їхній мотивації, очікуваннях та готовності працювати вчителем після закінчення навчання. Актуальність теми зумовлена трансформаційними процесами в сучасній українській освіті та вирішальним впливом професійної зрілості майбутніх педагогів на якість національної освіти. Автори підкреслюють необхідність ґрунтовного вивчення цих факторів для вдосконалення змісту й технологій професійної підготовки майбутніх учителів.
У статті представлено огляд наукових праць, що стосуються проблеми професійної мотивації та готовності майбутніх учителів. Сучасні дослідження висвітлюють необхідність безперервного професійного розвитку, науково-методичної діяльності, інноваційної активності та адаптації до змін в освітньому середовищі, зокрема впровадження ІКТ. Також розглянуто вплив загальноосвітніх викликів, таких як пандемія COVID-19 та військові дії, а також реформ (НУШ) на формування очікувань студентів. Зроблено висновок, що професійні наміри є результатом взаємодії класичних педагогічних ідей та сучасних освітніх реалій, що вимагає від майбутнього вчителя творчості, безперервного навчання та адаптивності.
З метою емпіричного вивчення професійних намірів, мотивації та рівня готовності до педагогічної діяльності було проведено анонімне онлайн-опитування серед 100 студентів педагогічних спеціальностей з різних міст України: Харкова, Києва, Дніпра та Полтави. Використовувався кількісно-опитувальний метод із застосуванням онлайн-інструменту Google Forms. Анкета містила як закриті, так і відкриті запитання, що дозволило поєднати структуроване опитування та контент-аналіз вільних відповідей. Опитувальник охоплював блоки, що стосувалися мотивації вибору професії, очікувань від майбутньої діяльності, планів щодо працевлаштування, чинників, що можуть перешкоджати реалізації професії, а також самооцінки професійної готовності. Вибірка була сформована методом випадкової вибірки через онлайн-спільноти та соціальні мережі, забезпечуючи широке охоплення студентів різних курсів та регіонів.
Основними мотивами вибору професії виявилися бажання працювати з дітьми («покликання») та стабільність роботи в освіті. Близько половини студентів вказали ці внутрішні мотиви. Понад 60% респондентів вважають свій вибір професії усвідомленим. Найпоширенішими очікуваннями від професії були гнучкий графік роботи та канікули, а також можливість особистісного зростання та самореалізації через навчання дітей. Очікування високої зарплати та суспільної поваги були менш вираженими. Приблизно половина студентів висловила однозначну готовність працювати в школі після випуску, ще 25–30% – тимчасово. Близько 10–15% не планують працювати за фахом.
Серед перешкод та недоліків професії найчастіше називалися низька заробітна плата, велике емоційне навантаження та стрес, відсутність підтримки з боку адміністрації чи держави, а також недостатня практична підготовка під час навчання. Більшість студентів оцінили себе як частково готових до роботи вчителем (менше 25% вважають себе повністю готовими). Серед пропозицій для підвищення мотивації та готовності студенти виділяли: підвищення зарплат, додаткову педагогічну підтримку та наставництво, практичне вдосконалення підготовки (більше практики в школі), а також підвищення суспільного визнання та поваги до вчителя.
Опитування показало, що майбутні педагоги мають значне зацікавлення у вчительській діяльності, проте це поєднується з усвідомленням існуючих труднощів (фінансових, організаційних питань) та відчуттям недостатньої підготовки. Ці висновки дозволяють підкреслити важливість посилення матеріальної підтримки, покращення практичного навчання та розвитку системи наставництва для закріплення молодих педагогів у професії та реалізації їхнього мотиваційного потенціалу.
Завантаження
Посилання
Vyshnevsky, V. O. (2007). Theoretical foundations of modern Ukrainian pedagogy. Lviv: SPOLOM, 264 p. Electronic resource. Access mode: https://pedagogy.lnu.edu.ua/departments/pedagogika/library/vyshnevsky.pdf [in Ukrainian].
Gupan, N. M. (2017). History of pedagogy: issues of crisis and development. Ukrainian pedagogical journal. No. 1. P. 110–113. [in Ukrainian].
Dutkevych, T., Savytska, O. (2020). Psychological support of innovative processes in a higher education institution: monograph. Kyiv: Publishing center of Taras Shevchenko National University of Kyiv, 240 p. [in Ukrainian].
Yevtukh, M. B. (2021). The problem of the teacher’s personality in the pedagogical heritage of K. D. Ushinsky. Science and education: problems, prospects, innovations: theses of the All-Ukrainian scientific-practical conference (July 21–23, 2021). Kyiv, pp. 135–140. [in Ukrainian].
Kisil, Z. R., Shvets, D. V. (2023). Motivation of human activity: teaching aids in diagrams, tables, comments. Odesa: ODUVS, 154 p. [in Ukrainian].
Korylchuk, N. I., Dzevytska, L. S., Vasilyuk-Zaytseva, S. V. (2023). Problems and prospects of modern education in Ukraine: attempts at scientific reflection. Academic visions. Issue. 16. P. 1–13. [in Ukrainian].
Krysheminska, L. (2003). Problems of forming the content of professional education in the conditions of graduated training of specialists. Education of Ukraine. February 18 (№ 13). P. 5. [in Ukrainian].
Leont’eva, I. V. (2021). Reforming education in Ukraine: the evolution of scientific views (2001–2021). Pedagogical education: theory and practice. Psychology. Pedagogy. No. 36(2). P. 12–17. DOI: 10.28925/2311
2409.2021.361 [in Ukrainian].
Lyashenko, O. I. (2005). The quality of education as the basis for the functioning and development of modern education systems. Pedagogy and Psychology. No. 1. P. 5–12. [in Ukrainian].
Nychkalo, N. G. (2002). Ukrainian pedagogical calendar: a teaching aid for students of higher education. scholastic. conclusion / edited by L. O. Kalmykova, T. F. Baeva; edited by V. P. Kotsur; lit. ed. L. P. Kozhukhovska.
Kyiv, P. 170. [in Ukrainian].
Pavlenko, V. I., Sereda, G. O. (2021). Professional self-determination of future teachers in the process of professional training. Scientific Lyceum of Education. No. 2. P. 45–52. Electronic resource. Access mode: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744643/1 [in Ukrainian].
Sukhomlynskyi V. O. іn dialogue with modernity: theses of the XI International and XXVIII All-Ukrainian Pedagogical Readings (September 24, 2021, Uzhgorod) / [edited by Ya. M. Syvokha et al.]. Uzhhorod: RIK-U, 219 p. https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/50533/1/%D0%92%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB%D1%8C%20 %D0%A1%D1%83%D1%85%D0%BE%D0%BC%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D1%81%D1%8C% D 0 % B A % D 0 % B 8 % D 0 % B 9 % 2 0 % D 1 % 8 3 % 2 0 %D0%B4%D1%96%D0%B0%D0%BB%D0%BE%D0%B7%D1%96%20%D1%96%D0%B7%20 %D1%81%D1%83%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8E..pdf [in Ukrainian].
Tomchuk, M., Tomchuk, S. (2019). Pedagogy. Kyiv: Center for Educational Literature, 368 p. [in Ukrainian].
Upatova, I. P. (2012). Scientific and methodological work as a factor in the professional development of a teacher in the context of the modernization of education. Scientific notes of the pedagogical department. Kharkiv: V. N. Karazin KhNU, Issue 30. P. 171–176. [in Ukrainian].
Khomenko, S. A. (2023). Development of pedagogy in modern Ukraine. Scientific Bulletin of Economics and Law. No. 2. P. 48–52. Electronic resource. Access mode: https://ekonomics.com.ua/s104-rozvitok-pedagogiki-vsuchasniy-ukrayini [in Ukrainian].
Khomych, L. O. (1998). Professional and pedagogical training of a primary school teacher. K.: “Magister-S”, 200p. [in Ukrainian].
Khomyakovska, T.O. (2015). Technology “Case-Study” as a method of contextual learning in the process of teaching a foreign language. Scientific notes of Vinnytsia National Agrarian University. Series: Social and Human Sciences / Chief editor Kaletnik G.M. Vinnytsia LLC firm “Plagner”: VNAU, Issue 4. 146 p. P. 117–125. [in Ukrainian].
Khromova, V. (2012). Pedagogical conditions for training future managers for innovative professional activity: diss. ... candidate of pedagogical sciences: speciality 13.00.04 “Theory and methodology of professional
education” / V. Khromova. Lugansk, 343 p. [in Ukrainian].
Yagupov, V. V. (2012). Competency-based approach to professional training of specialists in the system of vocational education.Pedagogical and psychological sciences in Ukraine: collection of scientific works: in 5 volumes. Vol. 4: Professional education and adult education. Kyiv: Pedagogical thought, 512 p. [in Ukrainian].
Shvets, T. (2016). The theoretical ground of the pedagogical conditions for the professional training of future preschool teachers. Eastern European Scientific Journal (Gesellschaftswissenschaften). № 1. Р. 134–137.