ДОСВІД ОРГАНІЗАЦІЇ І ВПРОВАДЖЕННЯ ПРОФОРІЄНТАЦІЙНОЇ РОБОТИ У ВОЄННИЙ ЧАС В ПРИФРОНТОВОМУ МІСТІ
Анотація
У статті висвітлено багатовимірне значення профорієнтаційної роботи в освітніх закладах, розташованих у прифронтових регіонах України, в умовах повномасштабної війни. Профорієнта ційна діяльність у таких обставинах постає не лише як інструмент професійного самовизначення учнівської молоді, але й як важливий засіб соціально-психологічної підтримки, патріотичного ви ховання та формування внутрішньої стійкості особистості. Акцент зроблено на тому, що в умовах невизначеності та постійної загрози саме профорієнтація дозволяє молоді бачити перспективу, пла нувати власне майбутнє та залишатися емоційно стійкими.
У дослідженні проаналізовано ключові функції профорієнтаційної роботи: зниження тривож ності, розвиток життєвих і комунікативних навичок, підтримка ментального здоров’я, збереження освітнього потенціалу прифронтових територій, а також протидія міграційним настроям та «відтоку мізків». Окремо підкреслено роль патріотичного змісту профорієнтаційної роботи, яка формує в учнів почуття відповідальності за долю країни та усвідомлення важливості власного внеску у її відбудову.
У центрі уваги - досвід Харківського національного медичного університету, викладачів кафедри медичної та біоорганічної хімії, які системно та цілеспрямовано реалізують профорієнтаційні ініціативи, адаптовані до умов воєнного часу. Висвітлено приклади проведених заходів: дистанційній очні зустрічі з учнями харківських ліцеїв, ознайомчі лекції, освітньо-професійні тренінги з домедичної допомоги, інтерактивні бесіди на тему здорового способу життя. Наголошено на важливості участі здобувачів освіти ХНМУ в цих заходах, що забезпечує діалоговий підхід, сприяє формуванню довіри між закладами освіти та створенню позитивного іміджу медичного вишу.
У підсумку доведено, що профорієнтаційна діяльність у прифронтових умовах - це не просто освітня робота, а стратегічний інструмент національного відновлення, що сприяє вихованню по коління, здатного не лише обирати професію, а й усвідомлено будувати майбутнє своєї держави.
Завантаження
Посилання
Morin, O. (2023). Aspects of Developing a Career Guidance Technology for Forming Career Orientation in Secondary School Students under Specialized Education Conditions. Theoretical and Methodological Problems
of Education of Children and Students, 27(2), 82–93. https://doi.org/10.32405/2308-3778-2023-27-2-82-93. [Іn Ukrainian].
Zaіats, R. (2024). Organization of career guidance work in Ukrainian vocational education. International Science Journal of Education & Linguistics. Vol. 3 №1. DOI: https://doi.org/10.46299/j.isjel.20240301.01
Kuzmenko, T. V. (2023). Features of Career Guidance Activities During Wartime. Education and Development of Gifted Personality, (2), 101–106. URL: https://otr.iod.gov.ua/images/pdf/2023/2/2.pdf. [Іn Ukrainian].
Morin, O. (2023). Aspects of Developing a Career Guidance Technology for Forming Career Orientation in Secondary School Students under Specialized Education Conditions. Theoretical and Methodological Problems of Education of Children and Students, 27(2), 82–93. https://doi.org/10.32405/2308-3778-2023-27-2-82-93. [Іn Ukrainian].
Ihnatovych, O. M. (2023). Theory and Practice of Restoring Personal Integrity Through Positive Psychotherapy. In L. V. Klochek & Ye. V. Heiko (Eds.), Holistic Approach in Psychology and Social Work: Theory and Practice.
Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference with International Participation (pp. 29-33). Kropyvnytskyi: CDU. URL: https://cusu.edu.ua/images/stories/news_2023/pedfak/02/27-02-18-16/Tezi_24.02.23_psihology.pdf#page=30. [Іn Ukrainian].
Okhrimenko, Z. V. (2024). Career Guidance Principles of Psychological and Pedagogical Support for Students Under Martial Law. Science and Technology Today (Series: Pedagogy), 2(30), 646–654. https://doi.org/10.52058/2786-6025-2024-2(30)-646-654. [Іn Ukrainian].
Sipiiy, V. V. (2023). Career Orientation of Students at the Adaptation Cycle of Basic Secondary Education Through STEM Education. In I. D. Bekh & R. V. Malynoshevskyi (Eds.), The Growing Personality in Value-Semantic Dimensions: Proceedings of the International Scientific and Practical Conference, Kyiv, November 23, 2023 (pp. 239–244). Ivano-Frankivsk: NAIR. URL: https://lib.iitta.gov.ua/736990/. [Іn Ukrainian].
Shevenko, A. M. (2023). Issues in Training Career Advisors for Secondary Education Institutions. Bulletin of the UNESCO Department «Continuing Professional Education of the 21st Century», 1(7), 86–97. https://doi.org/10.35387/ucj.1(7).2023.86-97. [Іn Ukrainian].
Matviichuk, O., & Petroshchuk, N. (2024). Information and Resource Support for Career Guidance Work with High School Students in the Context of Designing an Educational Environment. Scientific and Pedagogical
Studies, (8). https://doi.org/10.32405/2663-5739-2028-8-249-270. [Іn Ukrainian].
Knysh, I. P., & Tereshchenko, L. S. (2022). Career Guidance as a Factor in the Formation of Professional Motivation of Medical University Students. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Pedagogy. Social Work, 2(51), 42–47. URL: https://sbornik.college.ks.ua/downloads/uz_dosvid_1(6)/uz_dosvid_1(6)_2023.pd. [Іn Ukrainian].
Joy Hodkinson, Mark Lillicrap, Paul Wilkinson (20230. Medical education through an invasion: insights from an elective programme for Ukrainian medical students at the University of Cambridge. Frontiers in Medicine.
Volume 10. DOI:10.3389/fmed.2023.1211526.
Anja Mayer, Olena Yaremko, Tetiana Shchudrova, Olena Korotun, Karolin Dospil & Inga Hege (2023). Medical education in times of war: a mixed-methods needs analysis at Ukrainian medical schools. BMC Medical
Education. Volume 23, № 804. https://doi.org/10.1186/s12909-023-04768-2
Suha Turkmen, Salma Kahal (2024). Influence of Ukraine war on the foreign medical students. Qatar Medical Journal. 2024; (4):66. DOI:10.5339/qmj.2024.66.
Shepityko, V. I., Boruta, N. V., Stetsuk, Ye. V., Yakushko, O. S., Pylypenko, L. B., Vilkhova, O. V., & Skotarenko, T. A. (2022). Career Guidance Work of the Staff of the Department of Histology, Cytology, and Embryology at
Poltava State Medical University. Bulletin of Problems in Biology and Medicine, Issue 1(163), 199–202. URL: https://doi.org/10.29254/2077-4214-2022-1-163-199-202 [Іn Ukrainian].