ВИКЛАДАННЯ ЕКОНОМІЧНИХ ДИСЦИПЛІН АНГЛІЙСЬКОЮ МОВОЮ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ЕМІ-ПІДХІД

  • Наталія Дуна Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-1339-5454
  • Валерія Юрченко Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-0263-1941
Ключові слова: англійська мова як засіб навчання, викладання економічних дисциплін, ЕМІ-підхід, інтегроване навчання, методи викладання англійської мови

Анотація

Статтю присвячено перспективам та формам використання англійської мови як засобу навчан- ня та навчального середовища в межах так званого ЕМІ-підходу для викладання економічних дисци- плін в закладах вищої освіти України.

Метою статті є оцінка перспектив впровадження ЕМІ у вітчизняну практику викладання еко- номічних дисциплін та розробка пропозицій щодо підвищення ефективності застосування ЕМІ-про- грам економічного напрямку у вищій освіті в Україні.

В ході дослідження було застосовано загальнонаукові методи аналізу і синтезу, а також метод експертного опитування. Експертне опитування в формі фокусованого інтерв’ю та анкетування було проведене авторами цього дослідження в січні-лютому 2024 року. В опитуванні взяли участь викла- дачі англійської мови та економічних дисциплін в закладах вищої освіти м. Харкова.

Результати дослідження. Застосування ЕМІ-підходу до викладання економічних дисциплін в за- кладах вищої освіти України оцінене як перспективне. Серед потенційних переваг ЕМІ-підходу для викладання економічних дисциплін в ЗВО України респонденти визначили: підвищення рівня мов- ної підготовки студентів та випускників, розширення кола можливостей продовжити навчання за кордоном для випускників, покращення їх конкурентних позиції на вітчизняному та закордонному ринках праці. Серед потенційних ризиків використання ЕМІ-підходу були названі: недостатній рівень мовної підготовки викладачів, що працюють за програмами інтегрованого навчання, наявність зовнішньоекономічних ризиків впровадження ЕМІ-програм, ризик відсутності попиту на ЕМІ-програми з боку вітчизняних та закордонних абітурієнтів.

Задля нейтралізації вказаних ризиків та підвищення ефективності навчання та викладання за ЕМІ-програмами запропоновано залучати до викладання економічних дисциплін за цими програ- мами або викладачів іноземної мови, що отримали додатково предметну підготовку, або «тандем» викладачів, в складі якого має бути викладач англійської мови і фахівець з тієї чи іншої економіч- ної дисципліни. Також запропоновано використовувати в процесі інтегрованого навчання найефек- тивніші (за оцінками респондентів) методи мовної підготовки (комунікативний підхід, особистісно орієнтований підхід, проблемно орієнтоване навчання, компетентнісний підхід, інтерактивні методи мовного навчання) та предметної підготовки (кейс-метод, метод дискусії, інтерактивні технології предметного навчання та інші).

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

The Law of Ukraine On the Use of English in Ukraine. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3760-20#Text [in Ukrainian].

Tarnopolsky, O.B. (2019). Methods of teaching foreign languages and their aspects in higher education: a textbook. Dnipro: Alfred Nobel University. 256 p. URL: https://ir. duan.edu.ua/items/5752b76d-14d8-46a5- 970c-bc1bf54b1a61 [in Ukrainian].

Bradford, A. & Brown, H. (Eds.) (2017). English-Medium Instruction at Universities in Japan: policy, challenges and outcomes. Bristol: Multilingual Matters. 328 р.

Brown, H., Bradford, A. (2017). EMI, CLIL, & CBI: Differing approaches and goals. In P. Clements, A. Krause, & H. Brown (Eds.) Transformation in language education. Tokyo: JALT. P. 328-334.

Coile, D., Hood, Ph., Marsh, D. (2010). CLIL: Content and Language integrated learning. Cambridge: Cambridge University Press. 184 p.

EMI Oxford Research Group. URL: http://www.emi.network/

English-Medium Instruction and the Internationalization of Universities. (2020). Ed. By H. Bowles, A. C. Murpphy. Foggia, Milan: Palgrave Macmillan. 290 p.

English-Medium Instruction at Universities. Global Challenges. (2018). Ed. by A. Doiz, D. Lasagabaster, J. M. Sierra. Bristol, Buffalo, Toronto: Multilangual Matters. 256 p.

Han, J. (2022). English-Medium Instruction as a Local Practice. Language, Culture and Pedagogy. Ed. Springer Nature Switzerland, 2022. 134 p. (URL: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-19904-2)

How effective is English as a medium of instruction? By Dr Nicola Galloway. – URL: https://www.britishcouncil. org/voices-magazine/how-effective-english-medium-instruction-emi

Luchenko, O., Doronina, O., & Chervinko, Y. (2024). Possible factors influencing the willingness to use English in teaching Japanese as a foreign language by non-native speakers. Sustainable Multilingualism. Issue 24. P. 45–78. https://doi.org/10.2478/sm-2024-0003

Luchenko, O. et al. (2024). The Use of English Medium Instruction in Multilingual Classrooms in Japanese Language Teaching. Advanced Education. Issue 24. P. 58-74. DOI: https://doi.org/10.20535/2410-8286.297391

Luchenko, O. (2024). EMI and ELF in teaching languages other than English. Grail of Science. (43), 479-481. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.06.09.2024.064

Marsh, D. (2012). Content and Language Integrated Learning (CLIL). A Development Trajectory. University of Cordoba. 552 p.

Metlї�, A., Akїs, D. (2022). Challenges and Strategies on the Content and Language Integrated Learning Approach (CLIL): A Case Study from the Turkish Context. Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning. №15(1). P. 1-27. URL: https://laclil.unisabana.edu.co/index.php/LACLIL/article/view/18027

Mykhailenko, H., Antonets, M. (2024). Peculiarities of the EMI model as an educational approach in the UK and Ukraine. The origins of pedagogical excellence. 2024. Issue 34. P. 155-158. DOI: https://doi.org/10.33989/2075- 146x.2024.34.318087

Paulsrud, B., Tian, Z., & Toth J. (Eds.) (2021). English-Medium Instruction and Translanguaging. Bristol: Multilingual Matters. 240 р.

Richards, J. C., Pun, J. (2022). Teaching and Learning in English Medium instruction. An Introduction. Routledge. 318 p.

Richards, J. C., Rodgers, T. S. (2014). Approaches and Methods in Language Teaching. 3rd edn. Cambridge University Press. 410 p.

Sánchez-Pérez, Marїa del Mar. (2020). Teacher Training for English-Medium Instruction in Higher Education. Hershey. 447 p.

Опубліковано
2025-07-03
Цитовано
Як цитувати
Дуна, Н., & Юрченко, В. (2025). ВИКЛАДАННЯ ЕКОНОМІЧНИХ ДИСЦИПЛІН АНГЛІЙСЬКОЮ МОВОЮ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ЕМІ-ПІДХІД. Наукові записки кафедри педагогіки, (56), 14-24. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2025-56-02