Центрування нової освіти на людині прийдешнього як опірність екзистенційним викликам українству

  • Неллі Володимирівна Бондаренко Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України http://orcid.org/0000-0002-4033-7287
Ключові слова: світові освітні тренди, інноваційні педагогічні технології, людина прийдешнього, опірність викликам, 17 Глобальних цілей ООН

Анотація

Подолання тотальної освітньої кризи, яка не оминула жодну з країн, вбачається у глобалізації сучасних освітніх систем, відкритості до інновацій і впровадження досвіду успішних держав. Попри те що українські виклики узалежнено від екзистенційного й обтяжено війною, вітчизняна освіти має запас міцності, ґрунтований на формуванні ключових компетентностей. які корелюються з більшістю визначених ООН Глобальних цілей людства на період до 2030 року. Це уреальнює їх досягнення прийдешніми поколіннями українців.

 

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

1. 7 освітніх трендів 2024 року. На урок . 2024. 04 січня. URL: https://znayshov.com/News/Details/7_osvitnikh_trendiv_2024_roku.
2. Арванітопуло Е.Г. Проєктна методика навчання англійської мови на старшому ступені ліцею: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2006. 24 с.
3. Бондаренко Н.В. «Читання як життєва стратегія»: реалізація державної політики книгочитання-2032 у підручникотворенні. Проблеми сучасного підручника. 2023. №30. С. 19–31. (DOI: 10.32405/2411-1309-2023-30-19-31). URI: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736229/.
4. Бондаренко Н.В., Косянчук С.В. Аксіологічний концепт національно-патріотичного виховання. Київ: Фенікс, 2023. 52 с. URI: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/734569/.
5. Бондаренко Н.В., Косянчук С.В. Національно-патріотичне виховання у контексті сучасних викликів : методичні рекомендації. Київ: Фенікс, 2022. 64 с. URI: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/732103/.
6. Бондаренко Н.В., Косянчук С.В. Розвиток життєвих компетентностей старшокласників засобами підручника української мови. Проблеми сучасного підручника. Київ, 2018. Вип. 21. С. 44‒56. (DOI https://doi.org/10.32405/2411-1309-2018-21-44-56). URL: https://lib.iitta.gov.ua/711797/1/BNV%20KSV-PSP-18-21.pdf.
7. Бондаренко Н.В., Косянчук С.В. Український метавсесвіт освіти ХХІ століття: цінності – уміння – знання. Edukacja i społeczeństwo VІІ. Zbiór artykułów naukowych / T. Nestorenko, R. Bernátová, W. Duczmal (red.). Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu. Opole: wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Opolu, Polska. 2022. С. 412–431. URI: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/732315/.
8. Ващенко Г. Виховний ідеал («Записки виховника»). Брюссель; Торонто; Нью-Йорк; Лондон; Мюнхен: Вид-во Центральної Управи Спілки Української Молоді, 1976. 209 c.
9. Гаврилов С. Всі крапки над «І»сторією. Сторітелінг для сценаристів, письменників та блогерів. Київ: Пабулум, 2019. 296 с.
10. Ґуерра В. Олег Покальчук: «Цінності – це тільки те, за що ти готовий заплатити життям». LB.ua. 2021. 23 серпня. URL: https://lb.ua/society/2021/08/23/492069_oleg_pokalchuk_tsinnosti-tse_tilki.html.
11. Данилишин Б. Виклики для сучасної української освіти. Радіо Свобода. 2016. 02 жовтня. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/28027345.html.
12. Демкович-Добрянський М. Україна і Росія. Видавнича спілка «Просвіта». Львів – Краків – Париж, 1993. 208 с.
13. Длігач А. Суперсили і проявлені суспільні цінності українців. Українська правда. URL: https://www.pravda.com.ua/columns/2022/04/16/7340093/.
14. Длігач А., Петренко-Лисак А. Освіта майбутнього як прорив для України і виклик старому світу. Дзеркало тижня. 2023. 02 листопада. URL: https://zn.ua/ukr/UKRAINE/osvita-majbutnoho-jak-proriv-dlja-ukrajini-i-viklik-staromu-svitu.html.
15. Жерновникова О.А., Нелін Є.П., Штонда О.Г., Простакова Ю.С. Методичні особливості організації
профільного навчання з математики в закладах загальної середньої освіти. Наукові записки кафедри педагогіки. 2022. № 51. С. 21-29. hps://doi.org/10.26565/2074-8167-2022-51-03.
16. Закон України «Про освіту». Відомості Верховної Ради, № 38–39, 2017.
17. Закон України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності». Відомості Верховної Ради (ВВР), 2023, № 46.
18. Кисельова К. «Учителі України, зараз ваш час!» – антикризові поради від Андреаса Шляйхера. Освіторія.Медіа. URL: https://osvitoria.media/opinions/uchytelstvo-ukrayiny-zaraz-vash-chas-antykryzovi-porady-andreasa-shlyajhera-ukrayinskym-osvityanam/.
19. Кисельова К. Світовий економічний форум назвав 10 топ-навичок майбутнього. Освіторія. Медіа. 2022. 20 жовтня. URL: https://osvitoria.media/news/svitovyj-ekonomichnyj-forum-nazvav-top-10-navychok-majbutnogo/.
20. Коваль О. Якою буде освіта завтра: глобальні виклики та ідеї для втілення в Україні. Освіторія. Медіа. 2023. 04 червня. URL: https://osvitoria.media/experience/education-world-forum-osnovni-vyklyky-svitovoyi-osvity-ta-aktualni-pytannya-dlya-ukrayiny/.
21. Костенко Л. Гуманітарна аура нації, або Дефект головного дзеркала. Психологія і суспільство. 2015. № 1. С. 6–15. Першодрук: Київ: Видавничий дім «KM Academia», 1999. 31 с.
22. Косянчук С.В. Читання у процесі формування культури інтелектуального життя особистості: соціальний вектор реалізації педагогічних технологій профільного навчання. Problems of implementation of science into practice. Oslo, Norway, Bookwire by Bowker, 2020. Pp. 258–261. URI: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/720160/.
23. Кремень В. Г. Мотиваційна промова. Національна наука і освіта в умовах війни РФ проти України та сучасних цивілізаційних викликів. Київ: Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2024. С. 15. URL: https://iod.gov.ua/ua/naukovi-zahodi/materiali-provedenih-zahodiv/58_v-vseukrayinska-mizhgaluzeva--naukovo-praktichna-onlayn-konferenciya-nacionalna-nauka-i-osvita-v-umovah-viyni-rf-proti-ukrayini-ta-suchasnih-civilizaciynih-viklikiv.
24. Липа Ю. Призначення України. Друге незмінене видання. Львів: Просвіта, 1992. 272 с.
25. Мірошнікова А. Куди прямує школа: головні тренди в освіті-2019. Зоя Литвин – про висновки Education World Forum. Osvitoria.Media. 2019. 13 лютого. URL: https://osvitoria.media/opinions/kudy-pryamuye-shkola-golovni-trendy-v-osviti-2019/.
26. Нова Європа: есеї українських інтелектуалів / [Упоряд. Катерина Зарембо]. Львів: Видавництво Старого Лева, 2018. 176 с.
27. Пасічник О. 10 трендів трансформування освіти з такої, якою ми її знаємо. Блог Центру навчальних та інноваційних технологій Українського католицького університету. 2018. 04 травня. URL: https://ceit-blog.ucu.edu.ua/ed-tech/10_trendiv_transformuvannia/.
28. Плачинда С. Сучасний український націоналізм як ідеологія. Літературна Україна. 1992. 23 лип. С. 7.
29. Портников В. Три умови зберегти Україну: ми маємо шанс вижити, тільки якщо не виконаємо головні російські вимоги. OBOZ.UA. 2024. 21 квітня. URL: https://www.obozrevatel.com/ukr/politics-news/tri-umovi-zberegti-ukrainu-mi-maemo-shans-vizhiti-tilki-yakscho-ne-vikonaemo-golovni-rosijski-vimogi.htm.
30. Результати всеукраїнського дослідження про перспективи ШІ в загальній середній освіті. Міністерство
освіти і науки України. 2023. 20 грудня. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/rezultati-vseukrayinskogo-
doslidzhennya-pro-perspektivi-shi-v-zagalnij-serednij-osviti.
31. Результати міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/rezultati-mizhnarodnogo-doslidzhennya-yakosti-osviti-pisa-2022/.
32. Савченко О. Я. Міжпредметні зв’язки як ресурс реалізації компетентнісного підходу на уроках
літературного читання. Український педагогічний журнал. 2017. №2. С. 48–57.
33. Стратегія розвитку читання на період до 2032 року «Читання як життєва стратегія». Урядовий портал. 2023. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-skhvalennia-stratehii-rozvytku-chytannia-na-period-do-2032-roku-chytannia-iak-zhyttieva-s190-30323.
34. Цілі сталого розвитку: Україна. Національна доповідь. 2017. 176 с. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/natsionalna-dopovid-csr-Ukrainy.pdf
35. Ball, S.J. (1998). Big policies/small world: An introduction to international perspectives in education policy. Comparative education, 34(2), 119–130.
36. Dettling, D. (2020). Trendguide: Schulen der Zukunft Prinzipien, Perspektiven und Pioniere. Potsdam-Babelsberg: Friedrich-Naumann-Stiftung für die Freiheit, 24. URL: https://www.freiheit.org/sites/default/files/2023-08/2020_trendguide-bildung.pdf.
37. Gębala, S. (2022). Pacyfisty pieśni o wojnie. W: Zdanie : publikacja Klubu Twórców i Działaczy Kultury «Kuźnica». 3, 31–33.
38. Kelly, K. The Inevitable: Understanding The 12 Technological Forces That Will Shape Our Future. NY, Penguin Books, 2017. URL: https://www.harvard.com/book/9780143110378_the_inevitable_understanding_the_12_technological_forces_that/.
39. Kwieciński, Z. (2024). Edukacja publiczna w kręgach kryzysów jej kontekstów. Kręgi kryzysów kontekstów edukacji – wyzwania dla pedagogiki. Poznań: Wydawnictwo naukowe uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 13–23. (DOI: 10.14746/amup.9788323242628).
40. Moravec, J.W. Rethinking human capital development in Knowmad Society Knowmad Society. Education Futures, 272. https://www.educationfutures.com/storage/app/media/documents/KnowmadSociety.pdf.
41. Rai, Mandeep. (2020). «The Values Compass». What 101 Countries Teach Us About Purpose, Leadership, and Life. Simon & Schuster, New York, NY.
42. Szymański, M.J. (2024). O przyszłości edukacji i kompetencjach absolwentów szkół. Kręgi kryzysów kontekstów edukacji – wyzwania dla pedagogiki. Poznań: Wydawnictwo naukowe uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 25–41. (DOI: 10.14746/amup.9788323242628).
43. The Future of Jobs Report 2020. (2020). World Economic Forum. October 20. URL: https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2020/.
44. Valdez, L., & Sobremisana, V. (2021). The Synectics Teaching Method: Effects on the Problem-Solving and Creative Thinking Skills of Learners in Physics. International Journal of Science and Research (IJSR), 9(12). (DOI:10.21275/SR201220172445).
45. Vaskivska, H., Kosianchuk, S., & Skyba, H. (2017). Didactic possibilities of information and communication tech nologies in the process of development of educational environment in upper secondary school. Information Technologies and Learning Tools, (4)60, 17–27. URI: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/708500/.
Опубліковано
2024-08-21
Цитовано
Як цитувати
Неллі Володимирівна Бондаренко. (2024). Центрування нової освіти на людині прийдешнього як опірність екзистенційним викликам українству. Наукові записки кафедри педагогіки, (54), 15-30. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/24157