Формування дослідницької компетентності магістрів педагогічних університетів у процесі науково-дослідної практики
Анотація
Постановка проблеми. Дослідницьку компетентність слід розглядати як один із базисних компонентів підготовки магістрів професійного навчання, у зв’язку з чим необхідно реалізувати принцип подвійного входження базисного компонента до системи. Основний акцент має бути зроблено на науково-дослідну практику, метою якої є набуття навичок педагога-дослідника, оволодіння магістрантами сучасними методами роботи з науковою інформацією, її аналізу, синтезу, узагальнення, вміннями роботи з науковою літературою, здібностями до вирішення педагогічних проблем з метою використання цих умінь, навичок, здібностей, якостей у професійній діяльності. Таким чином, у процесі проходження науково-дослідної практики у магістрантів формуватиметься дослідницька компетентність. Метою статті є вивчення ролі науково-дослідної практики студентів магістратури педагогічних університетів у формуванні дослідницьких компетенцій, які є найбільш затребуваними у професійній діяльності магістра.
Матеріали і методи. Для проведення даного дослідження було застосовано в комплексі наступні методи: аналіз психолого-педагогічної та методичної літератури, систематизація та узагальнення різних поглядів щодо формування дослідницької компетентності в магістрів педагогічних університетів.
Результати дослідження. У статті розглядається науково-дослідна практика в магістратурі, визначаються її цілі та завдання, розкриваються умови її організації та значущість у системі формування дослідницької компетентності студентів. Увага приділяється формуванню у студентів дослідницьких компетенцій, насамперед на рівні магістратури і далі – в аспірантурі. Під дослідницькою компетентністю розуміється інтегративна характеристика особистості, яка передбачає володіння методологічними знаннями, технологією дослідницької діяль- ності, визнання їхньої цінності та готовності до їх використання у професійній діяльності. Науково-дослідна практика є частиною складної багатокомпонентної системи формування дослідницької компетентності студентів у магістратурі. В дослідженні наведені методичні особливості при проведенні науково-педагогічної практики у магістрів та з’ясовано, що у процесі проходження науково-дослідної практики у магістрантів педагогічних університетів формуватиметься дослідницька компетентність, яка відображатиме:
- здатність випускника до вивчення, аналізу, синтезу наукової літератури в галузі професійної діяльності;
- володіння вміннями оптимально вибирати методи наукових досліджень;
- вміння логічно правильно, аргументовано та ясно будувати письмову та усну мову;
- ораторські здібності, навички публічних виступів та грамотної бесіди з опонентами;
- навички визначення сучасних проблем професійної освіти та способів їх вирішення;
- готовність до роботи з законодавчою та навчально-нормативною документацією, що постійно змінюється;
- навички проведення педагогічного експерименту, оцінки та корекції його результатів;
- здатність до самостійного пошуку творчих шляхів вирішення нестандартних професійних завдань. Висновки. Формування дослідницької компетентності магістрів педагогічних університетів передбачає готовність до інноваційної професійної діяльності у сфері освіти. Випускник другого рівня вищої освіти може застосовувати та розвивати здобуті навички наукової діяльності, продовживши своє навчання на наступному ступені – підготовка кадрів вищої кваліфікації, де дослідницька компетентність відіграє ключову роль.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Amirova, A., Iskakovna, J. M., Zakaryanovna, T. G., Nurmakhanovna, Z. T. & Elmira, U. (2020). Creative and research competence as a factor of professional training of future teachers: Perspective of learning technology. World Journal on Educational Technology: Current Issues, 12(4), 278-289. [in English].
Davidson, Zoe E. & Palermo, Claire. (2015). Developing research competence in undergraduate students through hands on learning. Journal of Biomedical Education. [in English].
Supkhonovna, H. N. (2021). Technology for the development of the qualities of pedagogical competence in future teachers. Asian Journal of Multidimensional Research, 10(5), 372-382. [in English].
Yarmatov, R. B., & Ahmedova, M. X. (2020). The formation of research competence of future history teachers in the modern educational system. WISSENSCHAFT OHNE GRENZEN-2020, 41. [in English].
Yarullin, Ilnar F., Bushmeleva, Natalia Aleksandrovna &Tsyrkun, Ivan I. (2015). The research competence development of students trained in mathematical direction. International Electronic Journal of Mathematics Education, 10 (3), 137-146. [in English].
Bibik, N. (2015). Analysis of contradictions in the introduction of the competence approach in school education. Mountain School of the Ukrainian Carpathians, (12-13), 44-47. [in Ukraine].
Voloshena, Viktoriia (2021). Didactic requirements for competence-oriented tasks in the process of learning mathematics. Problems of the modern textbook, 27, 36-45. [in Ukraine].
Holovan, Mykola Stepanovych & Yatsenko, Valerii Valeriiovych. (2012). The essence and content of the concept of “research competence”. Theory and teaching methods of fundamental disciplines in higher education, 7, 55-62. [in Ukraine].
Honcharenko, Ya. V. (2017). Research practice in the system of training for masters in the specialty “mathematics”. Modern problems of physical and mathematical education and science, 2017, 118[in Ukraine].
Iermakova, I. P. (2012). Research competence of the future teacher as a component of his pedagogical skills. Scientific Bulletin of Mykolaiv State University named after V.O. Sukhomlynskyi. Series: Pedagogical sciences, 38 (1), 55-57. [in Ukraine].
Kaidalova, L. H., Shvarp, N. V. & Savokhina, M. V. (2017). Formation of research competence of master’s students of the Science of Education, educational program of Pedagogy of the higher school. Professional education: problems and prospects, 12, 134-140. [in Ukraine].
Komyshan, A. I., & Khudarkovskyi, K. I. (2013). Introduction of a competency-based approach to the higher education system based on determining the content of the training of future specialists. Pedagogical education: theory and practice, (13), 73-81. [in Ukraine].
Kudriavtseva, V. F. (2016). Implementation of the competence approach in the practice of communicative learning. Scientific notes [Nizhyn State University named after Mykola Gogol]. Philological sciences, (2), 142-147. [in Ukraine].
Luchaninova, Olha Petrivna. (2022). Modern approaches to the development of research competence of masters in professional education in the process of preparing a qualification paper. The image of a modern teacher, 5 (206), 10-15. [in Ukraine].
Liubchak, N. M. (2013). Theoretical aspects of determining the essence of the future teacher’s research competence. Problems of modern pedagogical education. Pedagogy and psychology, (39 (4)), 33-40. [in Ukraine].
Molnar, T. I. (2017). Theoretical foundations of the competence approach as an educational innovation. Zbior artyNulow nauNowych. Varshava, 21-22. [in Ukraine].
Ponomarova, Nataliia, et al. (2022). Methodical training of future teachers as a component of formation of readiness for professional pedagogical activity. 2022. [in Ukraine].
Tolok, D., Sira, I. (2022). Introduction of the competence approach in the process of studying mathematics by forming subject and key competences. PhD Thesis. Kharkiv National Pedagogical University named after G.S. Skovoroda. [in Ukraine].
Chystiakova, I. A. (2016). Research competence as a component of the professional competence of masters: the experience of the USA. General pedagogy and history of pedagogy, 168. [in Ukraine].
Sharov, S. V. (2019). Competency approach: advantages, structure and features. Scientific Bulletin of Mykolaiv National University named after VO Sukhomlynskyi. Series: Pedagogical sciences, (4), 194-199. [in Ukraine].
Amirova, A., Iskakovna, J. M., Zakaryanovna, T. G., Nurmakhanovna, Z. T., & Elmira, U. Creative and research competence as a factor of professional training of future teachers: Perspective of learning technology. World Journal on Educational Technology: Current Issues, 12(4), (2020). 278-289.
Davidson, Zoe E.; Palermo, Claire. Developing research competence in undergraduate students through hands on learning. Journal of Biomedical Education, 2015, 2015.
Supkhonovna, H. N. Technology for the development of the qualities of pedagogical competence in future teachers. Asian Journal of Multidimensional Research, 10(5), (2021). 372-382.
Yarmatov, R. B., & Ahmedova, M. X. The formation of research competence of future history teachers in the modern educational system. WISSENSCHAFT OHNE GRENZEN-2020, 41.
Yarullin, Ilnar F.; Bushmeleva, Natalia Aleksandrovna; Tsyrkun, Ivan I. The research competence development of students trained in mathematical direction. International Electronic Journal of Mathematics Education, 2015, 10.3: 137-146.
Бібік, Н. Аналіз суперечностей у запровадженні компетентнісного підходу в шкільній освіті. Гірська школа Українських Карпат, (12-13), (2015). 44-47.
Волошена, Вікторія. Дидактичні вимоги до компетентнісно-орієнтованих задач в процесі навчання математики. Проблеми сучасного підручника, 2021, 27: 36-45.
Головань, Микола Степанович; Яценко, Валерій Валерійович. Сутність та зміст поняття «дослідницька компетентність». Теорія та методика навчання фундаментальних дисциплін у вищій школі, 2012, 7: 55-62.
Гончаренко, Я. В. Науково-дослідна практика в системі підготовки магістрів спеціальності «математика». Сучасні проблеми фізико-математичної освіти і науки, 2017, 118
Єрмакова, І. П. Дослідницька компетентність майбутнього вчителя як складова його педагогічноı̈ майстерності. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В.О. Сухомлинського. Серія: Педагогічні науки, 2012, 38 (1): 55-57.
Кайдалова, Л. Г.; Шварп, Н. В.; Савохіна, М. В. Формування дослідницькоı̈ компетентності магістрантів спеціальності Науки про освіту, освітньоı̈ програми Педагогіка вищоı̈ школи. Професійна освіта: проблеми і перспективи, 2017, 12: 134-140.
Комишан, А. І., & Хударковський, К. І. Запровадження компетентнісного підходу до системи вищоı̈ освіти на основі визначення змісту підготовки майбутніх фахівців. Педагогічна освіта: теорія і практика, (13), (2013). 73-81.
Кудрявцева,В.Ф.Впровадження компетентнісного підходу у практику комунікативного навчання. Наукові записки [Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя]. Філологічні науки, (2), (2016). 142-147.
Лучанінова, Ольга Петрівна. Сучасні підходи до розвитку дослідницькоı̈ компетентності магістрів з професійноı̈ освіти у процесі підготовки кваліфікаційноı̈ роботи. Імідж сучасного педагога, 2022, 5 (206): 10-15.
Любчак, Н. М. Теоретичні аспекти визначення сутності дослідницькоı̈ компетентності майбутнього вчителя. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Педагогіка і психологія, (39 (4)), (2013). 33-40.
Молнар, Т. І. Теоретичні основи компетентнісного підходу як освітньоı̈ інноваціı̈. Zbior artyNulow nauNowych. Варшава, (2017). 21-22.
Пономарьова, Наталія, et al. Методична підготовка майбутніх учителів як складова формування готовності до професійноı̈ педагогічноı̈ діяльності. 2022.
Толок, Д.; Сіра, І. Запровадження компетентісного підходу у процесі вивчення математики шляхом формування предметних і ключових компетентностей . 2022. PhD Thesis. Харківський національний педагогічний університет імені ГС Сковороди.
Чистякова, І. А. Дослідницька компетентність як складова професійноı̈ компетентності магістрів: досвід США. Загальна педагогіка та історія педагогіки, 2016, 168.
Шаров, С. В. Компетентнісний підхід: переваги, структура та особливості. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені ВО Сухомлинського. Серія: Педагогічні науки, (4), (2019). 194-199.