Тенденції розвитку андрагогічної компетентності педагогічного персоналу у сфері корпоративної освіти
Анотація
В Україні спостерігається стійка тенденція до зростання кількості корпоративних навчальних центрів і посилення їхнього впливу не лише на ринок праці, але й на ринок освітніх послуг. Фахівці, які професійно займаються організацією освітнього процесу у цих центрах, поєднують у своїй діяльності низку функцій, що стосуються навчання й розвитку персоналу, виконуючи при цьому різні соціальні ролі: наставник, консультант, тьютор, фасилітатор, коуч, тренер та ін. Така діяльність потребує розвитку андрагогічної компетентності. У статті виявлено й обґрунтовано тенденції розвитку андрагогічної компетентності педагогічного персоналу у сфері корпоративної освіти. Вони корелюються, з одного боку, з розвитком освіти і навчання дорослих загалом, з іншогопов’язані зі стратегією та місією кожної конкретної організації. З огляду на це їх можна класифікувати на загальні та специфічні. Серед загальних тенденцій важливими для розвитку андрагогічної компетентності педагогічного персоналу у сфері корпоративної освіти є: динаміка суспільно-політичних і соціально-економічних процесів і явищ, які необхідно усвідомлювати, сприймати, адаптуватись до них (глобальний аспект); усвідомлення власної причетності до світової спільноти з її культурними загальними і професійними тенденціями (кроскультурний аспект); урізноманітнення освітніх послуг внаслідок розвитку ІКТ та широке залучення різних категорій дорослих (технологічний аспект); вдосконалення законодавчого та нормативно-правового забезпечення освіти і навчання дорослих (правовий аспект). Специфічними тенденціями розвитку андрагогічної компетентності педагогічного персоналу у сфері корпоративної освіти є: зростання ролі особистості, її інтересів і потреб (ціннісний аспект); посилення суб’єктивної позиції в соціумі, що потребує розвитку м’яких навичок (діяльнісний аспект); розширення інформаційного простору з одночасними змістовими змінами інформації, що вимагають уміння переопрацьовувати її й використовувати в нових умовах (когнітивний аспект); конструювання власної стратегії особистісного й професійного саморозвитку (рефлексивний аспект); самостійність у прийнятті рішень і відповідальність за власне здоров’я й життєзабезпечення (ресурсний аспект). Усвідомлення означених тенденцій дозволяє педагогічному персоналу посідати суб’єктну по- зицію у процесі навчання й розвитку співробітників організації, формувати етико-соціальні норми професійної поведінки в рамках корпоративної культури організації, самостійно визначати траєкто рію власного розвитку.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Anishchenko, O.V., Banit, O.V., Kalyuzhna, T.G. (2021). Andragogical competence of teaching staff in the field of adult education: essence, structure. Adult education: theory, experience, perspectives, 2 (20), 51-62. URL: http:// surl.li/dryeh [in Ukraine].
Banit, O. V. (2020). Analysis of the structural components of andragogic competence of personnel development specialists in the field of corporate education. Adult education: theory, experience, perspectives, 2(18), 54-65. URL: http://surl.li/dryen [in Ukraine].
Banit, O.V., Merzlyakova, O.L. (2021). Wellbeing-Management of Personnel of Business Organizations in the Conditions of Sustainable Development of Society: Chapter to Mogography. Kyiv: KNEU. Р. 311-326. URL: https:// lib.iitta.gov.ua/731994/[in Ukraine].
Hryhorchuk, T. V. (2021). Formation of professionally important qualities of a manager as the basis of his competence in the conditions of distance learning. Scientific notes of the department of pedagogy, 48, 7-14. URL: https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/17465 [in Ukraine].
Kalyuzhna, T.G., Kotyrlo, T.V., Samko, A.M. (2022). Andragogical competence as the basis of professionalization of the teaching staff of modern institutions of higher education. Publishing House of University of Technology. Katowice, Poland. Р. 450-466. URL: https://lib.iitta.gov.ua/730440/[in Ukraine].
Lukyanova, L.B. (2019). Trends in the development of adult education. Materials of the 3rd International Scientific and Practical Conference «Scientific Heritage of Academician Ivan Zyazyun in Dimensions of Modernity and Future» (11-12 аpril 2019 р.), 161-169. URL: https://lib.iitta.gov.ua/718443/1/3.pdf [in Ukraine].
Lukyanova, L.B., Anishchenko, O.V. (2014). Adult education: a short glossary. Kyiv-Nizhyn: Publisher: РР Lysenko M. M. [in Ukraine].
Ohienko, O. I. (2012). Andragogical competence of the teacher: traditions and innovations in foreign experience. Lifelong education: the demands of the times. Kyiv: IPOOD NAPN of Ukraine, 194-198. [in Ukraine].
Piddyachy, V.M. (2021). The essence and content of andragogic competence of teachers. Youth and the market, 10(196), 29-35. URL: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/243150/245681[in Ukraine].
Ukraine recovery plan. (2022). URL: https://recovery.gov.ua/ [in Ukraine].
Draft of the Law on Training and Education of Adults. (2022). URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/ webproc4_1?pf3511=73746 [in Ukraine].
Draft of the Law on Adult Education. (2022). URL: http://surl.li/dtoqj [in Ukraine].
Samko, A.M. (2021). Peculiarities of Andragogical Competence of Teaching Staff of Postgraduate Pedagogical Education Institutions. Adult education: theory, experience, perspectives, 2 (20), 133-144. URL: https://lib.iitta. gov.ua/729768/1/Особливості%20ак.pdf [in Ukraine].
Todorova N.Yu. Cross-cultural management: a study guide. URL: http://surl.li/dtoqp [in Ukraine].
Banit, O., Shtepura, A., Rostoka, M., Cherevychnyi, G., Dyma, O. (2022). Students’ Readiness to Distance Learning: Results of Research in the Institutions of Higher Education. Mobility for Smart Cities and Regional Development – Challenges for Higher Educatio: proceedings of the 24th International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL-2021), 1 (389), 426-434. URL: http://surl.li/ceiqe [in English].
Knowles, M. (2005). The adult learner: The definitive classic in adult education and human resource development (6th ed.). Burlington, MA: Elsevier. 342 р. [in English].
Kušića, S., Klapanb, A., Vrceljc, S. (2015). Competencies for working with adults – an example of andragogues in Croatia. The 4th International Conference оn Education (ICED-2015). URL: http://surl.li/dtolg [in English].
Lukianova, L., Androshchuk, I., Banit, O. (2019). Time Management as a Pedagogical Technology of PhD Students’ Effective Self-Management. The New Educational Review, 56, 53-65. Wydawnictwo Adam Marszałek Toruń. URL: http://www.educationalrev.us.edu.pl/issues/volume-56-2019/[in English].
Lukianova, L., Banit, O., Goretko, T. (2019). Effects of Global Labor Market Trends on the Content of Professional Training of Future IT-Managers. Information Technologies and Learning Tools, 2 (70), 16-27. URL: https:// journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2917[in English].
Miroslav, K., Rovňanová, L. (2022). Andragogical Competences Among University Teachers. In book: Learning Never Ends... Spaces of Adult Education: Central and Eastern European Perspectives. URL: http://surl.li/dtolc
Senge, P. (1994). The Fifth Discipline. The Art and Practice of the Learning Organization. New York: Doubleday [in English].
Аніщенко О.В., Баніт О.В., Калюжна Т.Г. Андрагогічна компетентність педагогічного персоналу у сфері освіти дорослих: сутність, структура. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2021. № 2(20). С. 51-62 URL: http://surl.li/dryeh
Баніт О. В. Аналіз структурних компонентів андрагогічноı̈ компетентності фахівців з розвитку персоналу у сфері корпоративноı̈ освіти. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2020. 2(18). С. 54-65. URL: http://www.adult-education-journal.com.ua/index.php/aej/article/view/146
Баніт О.В., Мерзлякова, О.Л. Wellbeing-управління персоналом бізнес-організацій в умовах сталого розвитку суспільства: розділ до монографіı̈. Киı̈в: КНЕУ, 2021. С. 311-326. URL: https://lib.iitta.gov. ua/731994/
Григорчук Т. В. Формування професійно важливих якостей менеджера як основи його компетентності в умовах дистанційного навчання. Наукові записки кафедри педагогіки. 2021. Випуск 48. С. 7-14. URL: https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/17465
Калюжна Т.Г., Котирло Т.В., Самко А.М. Андрагогічна компетентність як основа професіоналізаціı̈ педагогічного персоналу сучасних закладів вищоı̈ освіти. Publishing House of University of Technology. Poland: Katowice, 2022. С. 450-466. URL: https://lib.iitta.gov.ua/730440/
Лук’янова Л.Б. Тенденціı̈ розвитку освіти дорослих. Матеріали ІІІ Міжнародноı̈ науково-практичноı̈ конференціı̈ «Наукова спадщина академіка Івана Зязюна у вимірах сучасності та майбутнього» (11-12 квітня 2019 р.). 2019. С. 161-169. URL: https://lib.iitta.gov.ua/718443/1/3.pdf
Лук’янова Л.Б., Аніщенко О.В. Освіта дорослих: короткий термінологічниий словник. Киı̈в-Ніжин: Видавець ПП Лисенко М.М., 2014.
Огієнко О. І. Андрагогічна компетентність педагога: традиціı̈ та інноваціı̈ у зарубіжному досвіді. Освіта впродовж життя: вимоги часу. Киı̈в: ІПООД НАПН Украı̈ни, 2012. С. 194-198.
Піддячий В.М. Сутність і зміст андрагогічноı̈ компетентності педагогів. Молодь і ринок. 2021. № 10(196). С. 29-35. URL: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/243150/245681
План відновлення Украı̈ни. 2022. URL: https://recovery.gov.ua/
Проект Закону про навчання та освіту дорослих. 2022. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/ webproc4_1?pf3511=73746
Проект Закону про освіту дорослих. 2022. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/uryad-pidtrimav- zakonoproekt-shchodo-osviti-dlya-doroslih
Самко А.М. Особливості андрагогічноı̈ компетентності педагогічного персоналу закладів післядипломноı̈ педагогічноı̈ освіти Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2021. № 2(20). С. 133-144. URL: https:// lib.iitta.gov.ua/729768/1/Особливості%20ак.pdf
Тодорова Н.Ю. Кроскультурний менеджмент: навчальний посібник. 2009. URL: http://surl.li/dtoqp
Banit O., Shtepura A., Rostoka M., Cherevychnyi G., Dyma O. Students’ Readiness to Distance Learning: Results of Research in the Institutions of Higher Education. Mobility for Smart Cities and Regional Development – Challenges for Higher Educatio: proceedings of the 24th International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL-2021). 2022. № 1(389). С. 426-434. URL: http://surl.li/ceiqe
Knowles M. The adult learner: The definitive classic in adult education and human resource development (6th ed.). Burlington, MA: Elsevier, 2005.
Kušića S., Klapanb A., Vrceljc S. Competencies for working with adults – an example of andragogues in Croatia. The 4th International Conference оn Education (ICED-2015). 2015. URL: http://surl.li/dtolg
Lukianova L., Androshchuk I., Banit O. Time Management as a Pedagogical Technology of PhD Students’ Effective Self-Management. The New Educational Review. 2019. Volume 56. Р. 53-65. Wydawnictwo Adam Marszałek Toruń. URL: http://www.educationalrev.us.edu.pl/issues/volume-56-2019/
Lukianova L., Banit O., Goretko T. Effects of Global Labor Market Trends on the Content of Professional Training of Future It-Managers. Information Technologies and Learning Tools, 2019. № 2(70). Р. 16-27. URL: https:// journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2917
Miroslav K., Rovňanová L. Andragogical Competences Among University Teachers. In book: Learning Never Ends... Spaces of Adult Education: Central and Eastern European Perspectives. (2022). URL: http://surl.li/dtolc
Senge P. The Fifth Discipline. The Art and Practice of the Learning Organization. New York: Doubleda, 1994.