Розвиток soft skills в учнів загальноосвітніх шкіл у процесі позакласної роботи через вирішення математичних задач у форматі гри
Анотація
Актуальність зазначеної проблеми визначається необхідністю розвитку у сучасної молоді м’яких навичок (Soft Skills), до складу яких віднесено комунікацію, роботу у команді, лідерство, логічне мислення, креативність, емоційний інтелект, тайм-менеджмент тощо. Їх формування у загальноосвітній середній школі уможливлюється через вирішення математичних задач у форматі гри у процесі позаурочної діяльності. Для підтвердження зазначеного положення було проведено дослідження з використанням наступних методів: узагальнення, аналізу й систематизації психолого-педагогічних джерел з зазначеної теми; анкетування (респонденти - 32 учня 9 класу); педагогічної бесіди; прогнозування. Аналіз результатів дослідження дозволив зазначити, що найбільш пріоритетними для школярів м’якими навичками, які вони застосовують у процесі життєдіяльності, стали комунікація, логічне мислення та тайм-менеджмент. Серед найбільш затребуваних м’яких навичок під час проведення уроків з вивчення математики респонденти зробили акцент на логічному мисленні, тайм-менеджменті, емоційному інтелекті. До числа найбільш вагомих м’яких навичок, що є необхідними для здійснення позаурочної діяльності, здобувачами середньої освіти було віднесено комунікацію, навички взаємодії /роботи у команді, креативне мислення, лідерство, емоційний інтелект. Серед задіяних м’яких навичок у процесі проведеного виховного заходу з математики у формі гри респонденти вказали на роботу у команді, комунікацію, логічне та креативне мислення, тайм-менеджмент, емоційний інтелект, лідерство. До числа педагогічних форм, за допомогою яких відбувається процес формування м’яких навичок в освітньому процесі саме при вивченні математичних дисциплін більшість школярів віднесли: клуб веселих та кмітливих, вікторини з предмету, брейн-ринги. Процес розвитку м’яких навичок поза школою учні пов’язують з використанням онлайн ігор, участі в роботі гуртків в різних освітніх установах, відвідуванні тренувань і розмовних клубів. Перспективи подальших досліджень у цьому напрямку вбачаємо у визначенні напрямів формування зазначених навичок у школярів в системі урочної діяльності в умовах он-лайн освіти.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Babenko, A. (2017). Realizatsiya vnutripredmetnyih svyazey kursa matematiki pri izuchenii elementov kombinatoriki v shkole. [Implementation of intra-subject connections of the mathematics course when studying the elements of combinatorics at school], Vestnik Kostromskogo gosudarstvennogo universiteta.4(23),125-128 (In Ukraine).
Bavrin, I. (2016). Matematicheskaya obrabotka informatsii: Uchebnik dlya studentov vseh profiley napravleniya «Pedagogicheskoe obrazovanie» [Mathematical processing of information: A textbook for students of all profiles of the direction 'Pedagogical education']. Moscow, Prometey (in Russian).
Berseneva, O.V. (2017). Formirovanie gotovnosti buduschih uchiteley matematiki k organizatsii issledovatelskoy deyatelnosti shkolnikov v usloviyah binarnogo obucheniya matematike [Formation of the readiness of future mathematics teachers to organize research activities of schoolchildren in the context of binary teaching in mathematics ] (Candidate’s thesis). Krasnoyarsk, Russia (in Russian).
Vasileva, M.A. (2014). Professionalno-prikladnaya napravlennost obucheniya matematike kak sredstvo formirovaniya matematicheskoy kompetentnosti [Professionally applied orientation of teaching mathematics as a means of forming mathematical competence] (Abstract of candidate’s thesis). Saransk, Russia (in Russian).
Gasharov, N. & Kasumova, B. (2010). Divergentnyie zadachi v nachalnom kurse matematiki [Divergent problems in an elementary mathematics course]. Mahachkala, DGPU (in Russian).
Gusev, V. (2003). Psihologo-pedagogicheskie osnovyi obucheniya matematike [Psychological and pedagogical foundations of teaching mathematics]. Moscow, Akademiya (in Russian).
Dalinger, V. (2005). Poiskovo-issledovatelskaya deyatelnost uchaschihsya po matematike[Search and research activities of students in mathematics]. Omsk, OmGPU (in Russian).
Egupova, M. (2015). Prakticheskie prilozheniya matematiki v shkole [Practical applications of mathematics in school]. Moscow, Prometey (in Russian).
Episheva, O. (2003). Tehnologiya obucheniya matematike na osnove deyatelnostnogo podhoda [Technology of teaching mathematics based on the activity approach]. Moscow, Prosveschenie (in Russian).
Zhornik, O. (2000). Vikoristannya didaktichnih Igor u navchanni [ Using didactic games in teaching]. Ridna shkola.4. 63-64 (in Ukranian).
Zhornik, O. (2000). Formuvannya piznavalnoyi aktivnosti uchniv u protsesi spilnoyi igrovoYi dIyalnosti [Formation of cognitive activity of students in the process of joint play activities] Ridna shkola.1. 27-28 (in Ukranian).
Zhukova, O. (2006). Dydaktychna hra yak metod aktyvizatsii y optymizatsii navchannia. [ Didactic game as a method of activating and optimizing learning.]. In V. Evdokimov & O. Mikityuk (Ed.) Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslidnoi roboty [Means of educational and research work], (Iss.24, part 1, pp. 67-76). Kharkiv: Kharkiv National Pedagogical University named after GS Skovoroda (in Ukranian).
Zhukova, O. (2015). Pisliaihrova refleksiia yak vyd zvorotnoho zviazku pid chas provedennia zaniat z vykorystanniam ihrovykh tekhnolohii. [Post-game reflection as a type of feedback during classes using game technologies]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy` (Iss. 43, pp. 249-254). Kyiv – Vinnytsia: Planer (in Ukranian).
Kerova, G. (2010). Nestandartnyie zadachi po matematike: 1-4 klassyi [Non-standard problems in mathematics: grades 1-4]. Moscow, VAKO (in Russian)
Kostrova, Yu.S. (2012). Formirovanie intellektualnoy kompetentnosti studentov posredstvom ispolzovaniya metoda proektov v protsesse izucheniya matematiki v negumanitarnom vuze [Formation of intellectual competence of students through the use of the project method in the process of studying mathematics in a non-humanitarian university] (Candidate’s thesis). Ryazan, Russia (in Russian).
Krotyuk, V., Schokina, N. & Yandola, K. (2019). Pedahohichni tekhnolohii ta metody navchannia u skhemakh i tablytsiakh [Pedagogical technologies and teaching methods in diagrams and tables]. Kharkiv, Hnups: Kolegium (in Ukranian).
Kuzmenko, O.I. (2010). Matematicheskie zadachi kak sredstvo formirovaniya professionalnoy kompetentnosti studentov agronomicheskih spetsialnostey vyisshih uchebnyih zavedeniy [Mathematical problems as a means of forming the professional competence of students of agronomic specialties of higher educational institutions] (Candidate’s thesis). Omsk, Russia (in Russian).
Lebedeva, S. & Pilipenko, V. (2005). Starinnyie zanimatelnyie zadachi na urokah matematiki[Ancient entertaining problems in math lessons], Uchitel – uchenik: problemyi, poiski, nahodki, (Iss. 4,pp.64-67). Saratov: Nauchnaya kniga (in Russian).
Loginova, V.V. (2017). Metodika obucheniya matematike buduschih menedzherov s effektom razvitiya organizatsionno-upravlencheskih kompetentsiy [Methods of teaching mathematics to future managers with the effect of developing organizational and managerial competencies] (Abstract of candidate’s thesis). Perm, Russia (in Russian).
Lukashenko, S. (2012). Model razvitiya issledovatelskoy kompetentnosti studentov vuza v usloviyah mnogourovnevogo obucheniya [A model for the development of research competence of university students in the context of multilevel education], Obrazovanie i nauka, 1 (90), 73-85. (in Ukranian).
Nasser, M. (2008).Metodika realizatsii mezhpredmetnyih svyazey posredstvom resheniya prikladnyih zadach v protsesse obucheniya matematike v vuze [Methodology for the implementation of interdisciplinary connections by solving applied problems in the process of teaching mathematics at a university] (Abstract of candidate’s thesis). Moscow, Russia (in Russian).
Podstrigich, A.G. (2004). Proektnaya deyatelnost uchaschihsya po sozdaniyu uchebnyih tekstov pri izuchenii matematiki (na primere temyi «Posledovatelnosti. Progressii») [Project activity of students on the creation of educational texts in the study of mathematics (for example, the topic "Sequences. Progressions")] (Abstract of candidate’s thesis). Tomsk, Russia (in Russian).
Sarantsev, G. (1999). Obschaya metodika prepodavaniya matematiki [General methodology for teaching mathematics]. Saransk: «Kras. Okt.» (in Russian).
Smolkin, A. (1991). Metodyi aktivnogo obucheniya [Active learning methods]. Moscow: Vyisshaya shkola (in Russian).
Sonina, O. (2010). Aktivizatsiya uchebno-poznavatelnoy deyatelnosti studentov posredstvom provedeniya delovyih igr [Activation of educational and cognitive activities of students through business games]. Chelyabinsk: Tsentr YuUrGU (in Russian).
Tereshin, N. (1990). Prikladnaya napravlennost shkolnogo kursa matematiki [Applied orientation of the school mathematics course]. Moscow: Prosveschenie (in Russian).
Testov, V. (2012). Obnovlenie soderzhaniya obucheniya matematike: istoricheskie i metodologicheskie aspektyi [Updating the content of teaching mathematics: historical and methodological aspects]. Vologda: VGPU (in Russian).
Firsov, V. (2006). O prikladnoy orientatsii kursa matematiki [About the applied orientation of the mathematics course]. Matematika v shkole. 6, 2-9. N.p. (in Russian)
Forkunova, L.V. (2010). Metodika formirovaniya issledovatelskoy kompetentnosti shkolnikov v oblasti prilozheniy matematiki pri vzaimodeystvii shkolyi i vuza [Methodology for the formation of research competence of schoolchildren in the field of applications of mathematics in the interaction of school and university] (Abstract of candidate’s thesis). Oryol, Russia (in Russian).
Shkerina, L., Konstantinova, A., & Kursish, I. (2016). Formirovanie metapredmetnyih umeniy shkolnikov v usloviyah proektnogo obucheniya matematike [Formation of metasubject skills of schoolchildren in the context of project-based teaching in mathematics], Vestnik Krasnoyarskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. V.P. Astafeva, 1, 39-42. (in Russian).
Yakimanskaya, S. (2004). Psihologicheskie osnovyi matematicheskogo obrazovaniya [Psychological foundations of mathematics education]. Moscow, Akademiya (in Russian).
Gredler, M. E. (2004). Games and Simulations and their Relationships to Learning. Handbook of Research on Educational Communications and Technology, 2nd ed., Lawerence Erlbaum, Associates, Mahwah, NJ. Рp. 571-582.
Guillen-Nieto, V., & Aleson-Carbonell, M.(2012).Serious Games and Learning Effectiveness: The Case of It’s a Deal. Computers & Higher Education. 58(1), 435-448.
Hromek, R., & Roffey, S. (2009).Promoting Social and Emotional Learning with Games. It’s Fun and we Learn Things. Simulation and Gaming. 40(5), 626-644.
Piu, A., & Fregola, C. (2011). Simulation and Gaming for Mathematical Education: Epistemology and teaching Strategies. Information Science Reference. Рр. 47-56.
Premkumar, K., & Bonnycastle, D. (2006). Games as active learning strategies: A faculty development workshop. Medical Education. 40(11), 1123-1147.
Sahin, S. (2006). Computer simulations in science education: Implications for distance education. Turkish Online Journal of Distance Education. 7(4), 132-146.
Бабенко А.С. Реализация внутрипредметных связей курса математики при изучении элементов комбинаторики в школе. Вестник Костромского государственного университета. 2017. Т. 23. № 4. С. 125-128.
Баврин И.И. Математическая обработка информации: Учебник для студентов всех профилей направления «Педагогическое образование». Москва: Прометей, 2016. 262 с.
Берсенева О.В. Формирование готовности будущих учителей математики к организации исследовательской деятельности школьников в условиях бинарного обучения математике: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 Красноярск, 2017. 234 с.
Васильева М.А. Профессионально-прикладная направленность обучения математике как средство формирования математической компетентности: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 . Саранск, 2014. 24 с.
Гашаров Н.Г., Касумова Б.С. Дивергентные задачи в начальном курсе математики. Махачкала: ДГПУ, 2010. 156 с.
Гусев В.А. Психолого-педагогические основы обучения математике. Москва: Академия, 2003. 432 с.
Далингер В.А. Поисково-исследовательская деятельность учащихся по математике: Учебное пособие. Омск: Изд-во ОмГПУ, 2005. 456 с.
Егупова М.В. Практические приложения математики в школе: Учеб. пособие для студентов педагогических вузов. Москва: Прометей, 2015. 248 с.
Епишева О.Б. Технология обучения математике на основе деятельностного подхода: кн. для учителя Москва: Просвещение. 2003. 221 с.
Жорник О. Використання дидактичних ігор у навчанні. Рідна школа. 2000. № 4. С. 63-64.
Жорник О. Формування пізнавальної активності учнів у процесі спільної ігрової діяльності. Рідна школа. 2000. № 1. С. 27-28.
Жукова О. А. Дидактична гра як метод активізації й оптимізації навчання. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи: зб.наук. праць /За заг. ред. проф. В.І. Євдокимова і проф.О.М. Микитюка /Харк.нац.пед.ун-т імені Г.С. Сковороди. Харків, 2006. Вип. 24. Ч. 1. С. 67-76.
Жукова О. А. Післяігрова рефлексія як вид зворотного зв’язку під час проведення занять з використанням ігрових технологій. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: зб.наук.пр. Київ – Вінниця: ТОВ фірма «Планер», 2015. Вип. 43. С. 249-254.
Керова Г.В. Нестандартные задачи по математике: 1-4 классы. Москва: ВАКО, 2010. 240 с.
Кострова Ю. С. Формирование интеллектуальной компетентности студентов посредством использования метода проектов в процессе изучения математики в негуманитарном вузе: дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Рязань, 2012. 164 с.
Кротюк В. А., Щокіна Н. Б., Яндола К. О. Педагогічні технології та методи навчання у схемах і таблицях: навч.-метод.посіб. Харків: Хнупс; Колегіум, 2019. 98 с.
Кузьменко О.И. Математические задачи как средство формирования профессиональной компетентности студентов агрономических специальностей высших учебных заведений: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02. Омск, 2010. 169 с.
Лебедева С.В., Пилипенко В.В. Старинные занимательные задачи на уроках математики. Учитель – ученик: проблемы, поиски, находки: Сборник научных трудов: Выпуск 4. Саратов: Научная книга, 2005. С. 64-67.
Логинова В.В. Методика обучения математике будущих менеджеров с эффектом развития организационно-управленческих компетенций: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02. Пермь, 2017. 23 с.
Лукашенко С.Н. Модель развития исследовательской компетентности студентов вуза в условиях многоуровневого обучения (на примере изучения математических дисциплин). Образование и наука. 2012. № 1 (90). С. 73-85.
Нассер М. Методика реализации межпредметных связей посредством решения прикладных задач в процессе обучения математике в вузе: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02. Москва, 2008. 23 с.
Подстригич А.Г. Проектная деятельность учащихся по созданию учебных текстов при изучении математики (на примере темы «Последовательности. Прогрессии»): дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02. Томск, 2004. 207 с.
Саранцев Г.И. Общая методика преподавания математики: Учеб. пособие для студентов мат. спец. пед. вузов и университетов. Саранск: Тип. «Крас. Окт.», 1999. 208 с.
Смолкин А.М. Методы активного обучения. Москва: Высшая школа, 1991. 176 с.
Сонина О. В. Активизация учебно-познавательной деятельности студентов посредством проведения деловых игр. Челябинск: Изд. Центр ЮУрГУ, 2010. 109 с.
Терешин Н.А. Прикладная направленность школьного курса математики. Москва: Просвещение, 1990. 96 с.
Тестов В.А. Обновление содержания обучения математике: исторические и методологические аспекты: монография. Вологда: ВГПУ, 2012. 176 с.
Фирсов В.В. О прикладной ориентации курса математики. Математика в школе. 2006. № 6. С. 2-9.
Форкунова Л.В. Методика формирования исследовательской компетентности школьников в области приложений математики при взаимодействии школы и вуза: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02. Орёл, 2010. 21 с.
Шкерина Л.В., Константинова А.С., Курсиш И.Ф. Формирование метапредметных умений школьников в условиях проектного обучения математике. Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В.П. Астафьева. 2016. № 1. С. 39-42.
Якиманская С.И. Психологические основы математического образования: учеб. пособие для вузов. Москва: Академия, 2004. 320 с.
Gredler M. E. Games and Simulations and their Relationships to Learning. Handbook of Research on Educational Communications and Technology, 2nd ed., Lawerence Erlbaum, Associates, Mahwah, NJ, 2004. Рp. 571-582.
Guillen-Nieto V., Aleson-Carbonell M. Serious Games and Learning Effectiveness: The Case of It’s a Deal. Computers & Higher Education. 2012. № 58(1). Рр. 435-448.
Hromek R., Roffey S. Promoting Social and Emotional Learning with Games. It’s Fun and we Learn Things. Simulation and Gaming. 2009. № 40(5). Рр. 626-644.
Piu A., Fregola C. Simulation and Gaming for Mathematical Education: Epistemology and teaching Strategies. Information Science Reference. 2011. Рр. 47-56.
Premkumar K., Bonnycastle D. Games as active learning strategies: A faculty development workshop. Medical Education. 2006. № 40(11). Рр. 1123-1147.
Sahin S. Computer simulations in science education: Implications for distance education. Turkish Online Journal of Distance Education. 2006. № 7(4). Рр. 132-146.