Формування екологічної свідомості дітей старшого дошкільного віку засобами художньо-образного освоєння природи
Анотація
У статті теоретично обґрунтовано та розроблено на основі ідей Л. Занкова технологію формування екологічної свідомості дітей дошкільного віку засобами художньо-образного освоєння природи. У процесі дослідження визначено компоненти екологічної свідомості дітей старшого дошкільного віку: естетичне почуття, образне сприйняття і мислення, екологічні знання і відносини, почуття причетності і єднання з природою як універсальної загальнолюдської цінності. Для визначення ефективності розробленої технології, авторами статті визначено критерії формування екологічної свідомості дітей старшого дошкільного віку засобами художньо-образного освоєння природи (мотиваційний, змістовий та особистісний) та рівні сформованості (високий, середній, низький). Мотиваційний критерій характеризувався таким показником як бажання і зацікавленість художньо-естетичного сприйняття природи і творів мистецтва. Змістовий критерій визначав рівень сформованості екологічних знань і мислення. Особистісний характеризувався таким показником, як критичне мислення, суб’єктне ставлення до світу природи. Для проведення педагогічного експерименту було створено експериментальну групу ЕГ (58 дітей) та контрольну групу КГ (60 дітей). Теоретично обгрунтована і реалізована технологія формування екологічної свідомості дітей старшого дошкільного віку засобами художньо-образного освоєння природи дозволила забезпечити: бажання і зацікавленість художньо-естетичного сприйняття природи і творів мистецтва дітьми; вдосконалення художньо-образного сприйняття світу природи, формування елементарних екологічних знань та мислення, що є основою суб’єктного ставлення до природи. Порівняльний аналіз даних результатів експериментальної і контрольної груп дозволив нам виявити приріст визначених нами критеріїв формування екологічної свідомості дітей старшого дошкільного віку засобами художньо-образного освоєння природи.
Завантаження
Посилання
/Посилання
REFERENCES:
Alisov, E. A. (2011). Pedagogicheskoe proektirovanie ekologicheski bezopasnoy sredyi [Pedagogical design of environmentally friendly environment]. Doctor’s thesis. Kursk [in Russian].
Boychuk, Yu. D. (2008). Ekologo-valeologIchna kultura maybutnogo vchitelya: teoretiko-metodichnI osnovi formuvannya [Ecology-valeological culture of the future teacher: theoretical and methodological foundations of formation]. Sumy : VTD «Universytetska knyha» [in Ukrainian].
Hranovska, T. (2013). Rol vykhovatelia u formuvanni ekolohichnoi svidomosti ditei doshkilnoho viku [The role of educator in shaping the ecological consciousness of preschool children]. Psykholoho-pedahohichni nauky [Psychological and pedagogical sciences], 5, pp. 129-133 [in Ukrainian].
Zankov, L. V. (1965). Didaktika i zhizn [Didactics and life]. Moskva : Prosvesheniye [in Russian]
Nahaiev, V. M., Portian, M. O. (2017). Metodyka vykladannia u vyshchii shkol [Methods of teaching in higher education]. Kharkiv : Kolehium [in Ukrainian].
Nikolaeva, S. N. (2001). Metodika ekologicheskogo vospitaniya doshkolnikov [Methods of environmental education for preschoolers]. Moskva: Akademiya [in Russian]
Plokhii, Z. P. (2010) Formuiemo ekolohichnu kompetentnist molodshoho doshkilnyka [Forming the ecological competence of a young preschooler]. Kyiv : Svitych [in Ukrainian].
Алисов Е. А. Педагогическое проектирование экологически безопаснои˘ среды : дис. … доктора пед. наук : 13.00.01. Курск, 2011. 405 с.
Бойчук Ю. Д. Еколого-валеологічна культура маи˘ бутнього вчителя: теоретико-методичні основи формування : монографія. Суми : ВТД «Університетська книга», 2008. 357 с.
Грановська Т. Роль вихователя у формуванні екологічноı̈ свідомості дітеи˘ дошкільного віку. Психолого- педагогічні науки, 2013. № 5. С. 129-133.
Занков Л. В. Дидактика и жизнь. Москва : Просвещение, 1968. 175 с.
Нагаєв В. М., Портян М.О. Методика викладання у вищіи˘ школі: навч.посібник. Вид. 2-ге, перероб. і доп. Харків : Колегіум, 2017. 238 с.
Николаева С. Н. Методика экологического воспитания дошкольников: учебн. пособие. 2-е изд., испр. Москва : Академия, 2001. 155 с.
Плохій З. П. Формуємо екологічну компетентність молодшого дошкільника: навч. метод. посібник до Базовоı̈ програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі». Киı̈в : Світич, 2010. 117 с.