Формування професійної культури майбутніх лікарів
Анотація
У статті проаналізовано особливості формування професійної культури майбутніх лікарів у вітчизняному освітньому просторі закладів вищої освіти. Констатовано, що складовою професійної культури лікаря є комунікативна культура, що передбачає формування іншомовної компетентності майбутніх лікарів при викладанні дисципліни «Іноземна мова (за професійним спрямуванням)». Автори акцентують увагу на існуванні традицій міжкультурної взаємодії в освітньому просторі вищої медичної школи на Слобожанщині за часів імперської доби. У статті наведено приклади формуван-ня навичок успішної професійної мовленнєвої діяльності іноземними мовами в Імператорському Харківському університеті. Визначено, що професійно спрямована медична іноземна мова є інтегрованим предметом, викладання якого поєднує в собі висвітлення питань граматики, лексики, орфографії та пунктуації взагалі класичної іноземної мови, а також вивчення граматики, лексики та стилістики власне медичної іноземної мови. Наголошується, що професійно спрямована медична іноземна мова також тісно пов’язана з предметами медичної та культурологічної спрямованості. Визначено структурні компоненти професійної іншомовної компетентності медика, до яких нале-жать: аксіологічний (мотиви, цілі, цінності), когнітивний (трансформація іншомовних знань різних рівнів у професійній сфері діяльності) і діяльнісний (уміння, форми і способи використання іншомов-них знань в професійній діяльності). Зазначено, що діяльнісний компонент професійної іншомовної компетентності медика передбачає реалізацію принципів особистісної і професійної спрямованості, співробітництва, поліфункціональності, проблемного підходу, а також упровадження методів проблемного навчання. Установлено, що упровадження в освітній процес проблемних завдань обумовлює інтерпретацію та актуалізацію фахової інформації на заняттях з іноземної мови, критичне мислення студентів-медиків. Перспективу дослідження автори вбачають у подальшому вивченні та теоретичному аналізі досвіду викладання дисципліни «Іноземна мова (за професійним спрямуван-ням)» засобом упровадження інноваційних методів та технологій навчання з метою формування іншомовної компетентності майбутніх лікарів.
Завантаження
Посилання
/Посилання
REFERENCES
Hryshkova, R. O. (2007). Pedahohichni zasady formuvannia inshomovnoi sotsiokulturnoi kompetentsii studentiv ne ilolohichnykh spetsialnostei u protsesi fakhovoi pidhotovky. [Pedagogical Basics of Forming Socio-cultural Competence in a Foreign Language of Students of Non-philological Specialities in the Process of Professional Training]. (Abstract of candidate’s thesis). Kyiv, Ukraine. (in Ukrainian).
Lisovyi, M. I. (2006). Formuvannia profesiinoho movlennia maibutnikh medychnykh pratsivnykiv u vyshchykh medychnykh navchalnykh zakladakh [The formation of the professional communication of medical staff in the higher medical educational establishments]. (Candidate’s thesis). Vinnytsia, Ukraine. (in Ukrainian).
Lutaieva, T. V. (2014). Orhanizatsiia samostiinoi roboty maibutnikh medykiv ta farmatsevtiv u Kharkivskomu
universyteti (druha pol. ХІХ − pochatok ХХ st.). [Organization of Future Medical and Pharmaceutical Professionals’ Independent Work in Kharkov University (second half of 19th – early 20th century)]. Humanitarnyi visnyk DVNZ “Pereiaslav-Khmelnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Hryhoriia Skovorody”, 31 (4), II (10) : special issue «Mizhnarodni Chelpanivski psykholoho-pedahohichni chytannia». Kyiv, Ukraine, рр. 254–261. (in Ukrainian).
Lutaieva, T. V. (2015). Intehratsiia nauky i osvity yak umova rozvytku vyshchoi medyko-farmatsevtychnoi shkoly: istoryko-pedahohichnyi aspekt. [Integration of science and education as a condition of higher medical and pharmaceutical school: historical and pedagogical aspects]. Inzhenerni ta osvitni tekhnolohii. Tematychnyi vypusk «Suchasna vyshcha osvita: realii, problemy, perspektyvy. Kremenchuh, Ukraine. 3 (11), pp. 77–79. (in Ukrainian).
Nalyvaiko, O. V. (2016). Formuvannia profesiinoi kultury maibutnikh simeinykh likariv u protsesi kontekstnoi pidhotovky [The future family doctors’ professional culture formation in the process of the context preparing]. (Candidate’s thesis). Vinnytsia, Ukraine. (in Ukrainian).
Pradivliannyi, M. H. (2006). Kompetentnisnyi pidkhid pry fakhovo spriamovanomu vykladanni inozemnykh mov [Competency approach in specialized teaching of foreign languages]. Naukovi zapysky Ternopilskoho derzh. ped. un-tu im. V. Hnatiuka. Seriia : Pedahohika. Ternopil, 1, рр. 107–110. (in Ukrainian).
Гришкова Р. О. Педагогічні засади формування іншомовноı̈соціокультурноı̈компетенціı̈студентів нефілологічних спеціальностеи у процесі фаховоı̈підготовки : автореф. докт. дис. 13.00.04. Киı̈в, 2007. 36 с.
Лісовии М. І. Формування професіиного мовлення маибутніх медичних працівників у вищих медичних навчальних закладах : дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.04. Вінниця, 2006. 196 с.
Лутаєва Т. В. Організація самостіи ноı̈роботи маибутніх медиків та фармацевтів у Харківському університеті (друга пол. ХІХ − початок ХХ ст.). Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Додаток 4 до Вип. 31. Том ІІ (10) :
Тематичнии випуск «Міжнародні Челпанівські психолого-педагогічні читання». Киı̈в : Гнозис, 2014. С. 254–261
.Лутаєва Т. В. Інтеграція науки і освіти як умова розвитку вищоı̈медико-фармацевтичноı̈школи: історико-педагогічнии аспект. Інженерні та освітні технології. Тематичнии випуск «Сучасна вища освіта: реаліı̈, проблеми, перспективи. Кременчуг : КрНУ, 2015. № 3 (11). С. 77–79.
Наливаико О. Б. Формування професіиноı̈культури маи бутніх сімеиних лікарів у процесі контекстноı̈ підготовки : дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. н.: спец. 13.00.04. Вінниця, 2016. 286 с.
Прадівляннии М. Г. Компетентніснии підхід при фахово спрямованому викладанні іноземних мов. Наукові записки Тернопільського держ. пед. ун-ту ім. В. Гнатюка. Серія : Педагогіка. Тернопіль, 2006. № 1. С. 107–110.