Формування культури спілкування в студентському середовищі закладу вищої медичної освіти
Анотація
У статті актуалізовано ідею підготовки майбутніх лікарів до професійного спілкування з колегами і пацієнтамив умовах реформування охорони здоров’я й вищої медичної освіти. Виявлено суперечність між потребами суспільства у висококваліфікованих працівниках медичної сфери та недостатньо високим рівнем культури спілкування лікарів із пацієнтами. Уточнено поняття «культура спілкування майбутніх лікарів» як особистісно-професійне новоутворення особистості, що містить прагнення до позитивної комунікативної взаємодії лікаря з колегами і пацієнтами, знання й уміння етики професійного спілкування, особистісні й професійні якості, що забезпечують поєднання професіоналізму й доброчинності життєвого досвіду.Проаналізовано результати опитування здобувачів вищої освіти метою з виявлення причин, що заважають формуванню культури спілкування в студентському середовищі. Наукову новизну складають визначені автором педагогічні умови формування культури спілкування майбутніх лікарів, як: зміст і характер діяльності викладача має сприяти розвитку комунікативних якостей здобувачів вищої освіти; створення інтерактивного середовища, що сприяє розвитку культури спілкування; викладач має власним прикладом демонструвати високий рівень культури спілкування і в навчальний, і в позанавчальний час. Практичну значущість складаютьпропозиції щодо використання освітнього і виховного потенціалу суспільно-гуманітарних дисциплін для підвищення рівня сформованості культури спілкування майбутніх лікарів; рекомендації щодо розроблення й проведення квесту на тему: «Етика професійного спілкування лікаря з пацієнтами» для викладачів і здобувачів вищої освіти різних освітніх рівнів.
Завантаження
Посилання
/Посилання
REFERENCES
Vardanian, A. (2017). Formuvannia profesiino-movlennievoi kompetentnosti maibutnikh likariv [Formation of professional-speaking competence of future doctors] (Abstract of candidate’s thesis). Khmelnytskyi. 20 p. [in Ukrainian].
Hryshyna, N. (2004). Psykholohyia kon lykta [Psychology of con lict]. SPb. : Pyter. 464 p. [in Russian].
Demianchuk, M. (2016). Kompetentnisnyi pidkhid do formuvannia kultury profesiinoho spilkuvannia
maibutnikh likariv [Competent approach to developing a culture of professional communication for future physicians]. Visnyk Cherkas. un-tu. Iss. 18, p. 45–50. [in Ukrainian].
Dukhnovskyi, S. (2005). Perezhyvanye dysharmonyy mezhlychnostnykh otnoshenyi [Experiencing the disharmony of interpersonal relationships]. Kurhan : Kurhansk University. 174 p. [in Russian].
Ievtushenko, Yu. (2017). Formuvannia deontolohichnoi kultury maibutnikh likariv u navchalno-vykhovnomu protsesi medychnoho VNZ [Formation of deontological culture of future doctors in educational process of medical university] (Candidate’s thesis). Starobilsk. 242 p.[in Ukrainian].
Kunytsina, V. & Kazarynova, N. & Poholsha, V. (2001). Mezhlychnostnoe obshchenye : ucheb. dlia vuzov[Interpersonal communication: textbook for universities]. SPb. : Pyter, 2001. 319 p. [in Russian].
Kupnovytska, I. & Sabadosh, R. & Kupnovytska-Sabadosh, M. & Danyliuk, O. (2018). Do pytannia zabezpechennia yakosti osvitnoho protsesu pry pidhotovtsi maibutnikh likariv: vzaiemovidnosyny vykladacha i studenta [To the quality assurance of the educational process in the preparation of future doctors: the relationship between teacher and student]. Prykarpatskyi visnyk NTSh. Teoretychna medytsyna. Puls, 7-8 (52-52), p. 90–94. [in Ukrainian].
Leontev, A. (1997). Psykholohyia obshchenyia [Psychology of communication]. Moskow : Smysl. 365 p. [in Russian].
Lykhachev, B. (2001). Pedahohyka: kurslektsyi / ucheb. posobyedlia stud. ped. ucheb. zavedenyi y slushatelei YPK y FPK [Pedagogy]. Moskow : Yurait. 312 p. [in Russian].
Voronkova B. A. & Debych M. A. & Demianenko N. M. & Divinska N. O. et al. (2014). Optymizatsiia tsyklu sotsialno-humanitarnykh dystsyplin u vyshchii osviti Ukrainy v konteksti yevrointehratsii: monohra iia [Optimization of the cycle of social and human disciplines in the mainstream of Ukraine in the context of European integration]. Kyiv, 2014. 326 p. [in Ukrainian].
Rybalko, L. & Hepenko, L.(2018). Mizhkulturne vykhovannia yak skladova profesiinoi pidhotovky maibutnikh
likariv u zakladakh vyshchoi medychnoi osvity [Intercultural education as a component of the professional training of future doctors in institutions of higher medical education.]. Naukovi zapysky kafedry pedahohiky. Kharkiv : V. N. Karazin Kharkiv National University. 2018, 44, p. 215–224. [in Ukrainian].
Khomenko, K. (2018). Tolerantnist yak profesiina kompetentnist likaria [Tolerance as a doctor’s professional competence]. Posttravmatychny i stresovyi rozlad: dorosli, dity ta rodyny v sytuatsii viiny: mizhnar. nauk.-prakt. vyd. Vol. II. Varshava; Kyiv : PAN; Hnozys, 2018, p. 533–545. [in Ukrainian].
Shevel, T. (2018). Osoblyvosti formuvannia kultury usnoho profesiinoho spilkuvannia maibutnoho likaria [Features of formation of culture of oral professional communication of the future doctor]. Humanitarnyi korpus: zb. nauk. st. z aktualnykh problem iloso ii, kulturolohii, psykholohii, pedahohiky ta istorii. Iss. 18. Vinnytsia : TOV «TVORY», 2018, p. 113–116.[in Ukrainian].
Shevchenko, O. (2018). Formuvannia sotsiokulturnoi kompetentsii maibutnoho likaria [Formation of socio-cultural competence of the future doctor]. Neperervna pedahohichna osvita ХХ stolittia : Proceedings of the 15 th International education-art readings, Kyiv, 6-7 hrudnia 2017 r. Iss. 1 (13). Kyiv : Talkom, 2018, p. 98–103. [in Ukrainian].
Варданян А. О. Формування професіино-мовленнєвоı̈компетентності маибутніх лікарів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професіиноı̈освіти». Хмельницькии, 2017. 20 с.
Гришина Н. В. Психология конфликта. СПб. : Питер, 2004. 464 с.
Демянчук М. Р. Компетентніснии підхід до формування культури професіиного спілкування маибутніх лікарів. Вісник Черкас. ун-ту. Вип. 18. 2016. С. 45–50.
Духновскии С. В. Переживание дисгармонии межличностных отношении. Курган: Изд-во Курганского гос. ун-та, 2005. 174 с.
Євтушенко Ю. О. Формування деонтологічноı̈культури маи бутніх лікарів у навчально-виховному процесі медичного ВНЗ : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Старобільськ, 2017. 242 с.
Куницына В. Н., Казаринова Н. В., Погольша В. М. Межличностное общение:учеб.для вузов. СПб.: Питер, 2001. 319 с.
Купновицька І. Г., Сабадош Р. В., Купновицька-Сабадош М. Ю., Данилюк О. І. До питання забезпечення якості освітнього процесу при підготовці маибутніх лікарів: взаємовідносини викладача і студента. Прикарпатський вісник НТШ. Теоретична медицина. Пульс. 2018. № 7-8 (52-52). С. 90–94.
Леонтьев А. А. Психология общения. М.: Смысл, 1997. 365 с.
Лихачев Б. Т. Педагогика: курс лекции / учеб.пособие для студ.пед. учеб.заведении и слушателеи ИПК и ФПК. М. : Юраи т, 2001. Изд. перераб. и доп. 312 с.
Оптимізація циклу соціально-гуманітарних дисциплін у вищіи освіті Украı̈ни в контексті євроінтеграціı̈: монографія / Б. А. Воронкова, М. А. Дебич,
Н. М. Дем’яненко, Н. О. Дівінськата ін.]; за заг. ред. Г. В. Онкович. Киı̈в, 2014. 326 с.
Рибалко Л. С., Гепенко Л. О. Міжкультурне виховання як складова професіиноı̈підготовки маибутніх лікарів у закладах вищоı̈медичноı̈освіти. Наукові записки кафедри педагогіки. Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна. 2018. № 44. С. 215–224.
Хоменко К. П. Толерантність як професіина компетентність лікаря. Посттравматичний стресовий розлад: дорослі, діти та родини в ситуації війни: міжнар.наук.-практ. вид. / заг. ред.: І. Маноха, Г. Собчук. Том ІІ. Варшава; Киı̈в: ПАН; Гнозис, 2018. С. 533–545.
Шевель Т. О. Особливості формування культури усного професіиного спілкування маибутнього лікаря. Гуманітарний корпус: [зб. наук. ст. з актуальних проблем філософіı̈, культурологіı̈, психологіı̈, педагогіки та історіı̈]. Вип. 18. Вінниця: ТОВ «ТВОРИ», 2018. С. 113–116.
Шевченко О. М. Формування соціокультурноı̈компетенціı̈маибутнього лікаря. Неперервна педагогічна освіта ХХІ століття : зб. матеріалів ХV Міжнар. пед.-мистецьких читань, Киı̈в, 6-7 грудня 2017 р. Вип 1 (13). Киı̈в : Талком, 2018. С. 98–103.