THE CONSTITUTIONAL AND LEGAL BASES OF COUNTERACTING BULLYING IN UKRAINE

Keywords: bullying, violence, counteraction to bullying, anti-bullying company, children's rights.

Abstract

The article describes bullying as a constitutionally legal tort that violates fundamental human rights. It has been identified that bullying is a conflict that occurs among adolescents in the process of fighting for authority and leadership. Given that the established administrative responsibility for the commissioning of bullying does not give an effective result in counteracting this phenomenon, it is proposed to bring the counteraction of bullying to the constitutional and legal level. To this end, it is proposed to amend the National Human Rights Policy Framework and the National Strategy on Human Rights accordingly. It is emphasized that the legal policy of the state should be aimed at eliminating the causes and conditions of the emergence of bullying, so that not only domestic violence should be combated, but also the growing generation should be educated in the spirit of respect for human rights. The study proposes to supplement Article 173-4 of the Code of Administrative Offenses of the "Bullying (harassment) of a participant in the educational process" as a qualifying characteristic of a person with disability, since in 50% children become victims of bullying because of their appearance, including through physical disabilities. It is noted that in Ukraine both public authorities and public organizations are engaged in counteraction to bullying. A special role is assigned to the Ministry of Justice of Ukraine, which conducts preventive work, which includes lectures, trainings, development of campaign materials, videos, organization of the All-Ukrainian Week of Countering Bullying. It is proposed to introduce the practice of "logging" cases of bullying at school to describe the situation; attention should be paid to educational programs for teachers regarding the overall study of the issue of bullying; conduct informative discussions with parents about bullying; deliver lectures / trainings with the involvement of a school psychologist to counter bullying. Organizing leisure activities for teenagers is also a sufficiently effective way of preventing bullying, creating free sports sections contributes to channeling adolescents' energy into a peaceful channel. The state's legal policy should be directed not at punishing the aggressor, but at preventing bullying.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Батанова Н. М. Конституційні делікти в Україні: проблеми теорії та практики: дис. … канд. юрид. наук: 12.00.02; НАН України; Ін-т держави і права ім. В. М. Корецького. Київ, 2007. 238 с.
2. Губко А. А. Шкільний булінг як соціально-психологічний феномен. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Сер.: Психологічні науки. 2013. Вип. 114. С. 46-50.
3. Конвенція про права дитини від 20.11.1989. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021 (дата звернення 10.11.2019).
4. Конституція України № 254к/96-ВР від 28.06.1996. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр. URL: (дата звернення 11.11.2019)
5. Постанова Комінтернівського районного суду м. Харкова від 13 серпня 2019 року по справі № 641/1780/19(справа про булінг (цькування) учасника освітнього процесу). Єдиний державний реєстр судових рішень. URL: http://reyestr.court.gov.ua/Review/83504076 (дата звернення 09.01.2020).
6. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню): Закон України № 2657-VIII від 18.12.2018. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-19 (дата звернення 20.12.2019).
7. Про засади державної політики України в галузі прав людини: Постанова Верховної Ради України № 757-XIV від 17.06.1999. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/757-14 (дата звернення 12.01.2020).
8. Про затвердження Національної стратегії у сфері прав людини: Указ Президента України від № 501/2015 25.08.2015. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/501/2015 (дата звернення 15.11.2019).
9. Соціальна обумовленість та показники здоров’я підлітків та молоді: за результатами соціологічного дослідження в межах міжнародного проєкту «Здоров’я та поведінкові орієнтації учнівської молоді»: моногр. Київ: Поліграф. центр «Фоліант», 2019. 127 с.
10. Barbosa de Andrade M. H., Cesarino G. M., Granville-Garcia A.F., Menezes V. A. Bullying among adolescents and school measures to tackle it. Cad. Saúde Colet. 2019. Rio de Janeiro Ahead of Print. URL: https://www.researchgate.net/publication/336241039_Bullying_among_adolescents_ and_school_measures_to_tackle_it (дата звернення 01.12.2019).
11. Matos M., Negreiros J., Simões C., Gaspar T. Violência, Bullying e Delinquência – Gestão de Problemas de saúdeemmeio escolar. Lisboa: Coisas de LerEdições, 2009. P. 98-124.
Published
2020-07-18
Cited
How to Cite
Градова, Ю. В. (2020). THE CONSTITUTIONAL AND LEGAL BASES OF COUNTERACTING BULLYING IN UKRAINE. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series Law, (29), 84-90. https://doi.org/10.26565/2075-1834-2020-29-10