Метакогнітивні практики у навчанні написання есе цільовою мовою

Ключові слова: когнітивні процеси, метакогнітивні практики, метапізнання, написання есе, стратегії навчання

Анотація

Актуальність статті зумовлена проблемою поширеного розчарування студентів у своїх результатах написання есе під час вивчення іноземної мови. Цю проблему можна вирішити, якщо інтегрувати навички написання есе з практиками, які використовують метакогнітивні стратегії у когнітивних процесах. Ці стратегії фокусують думку учнів на особистісному розвитку і, як наслідок, допомагають їм стати більш самосвідомими та досвідченими авторами. Мета цієї статті – визначити метакогнітивні практики як способи стратегічної поведінки та окреслити обґрунтування їхнього використання у письмовій діяльності. Для досягнення цієї мети в дослідженні використовується методологічний інструментарій, що включає аналіз поточних та архівних матеріалів (студентські есе та педагогічні техніки зворотного звʼязку щодо їхньої якості), поведінкові спостереження та кейс-стаді. Серед цілей цього змішаного підходу – розуміння самооцінок, переконань щодо самоефективності та широкої корисності різних рефлексивних процедур для розвитку метакогнітивних здібностей. Основні результати втілені в певних трансформаціях теоретичних ідей у конкретні навчальні завдання з метакогнітивним змістом і практики їх виконання, а також у їх наочних ілюстраціях і прикладах. Складником цих результатів є метакогнітивна модель, яка формує метакогнітивні практики в освітньому процесі. Незважаючи на узагальнююче застосування, структура моделі (особистість – завдання – стратегії на рівні когнітивного та метакогнітивного мислення – викладач / студент-тʼютор / група) обмежує функціонування метакогнітивних практик стратегічними цілями або установками, спрямованими на регуляцію пізнання. Коли в модель приймається її розширення через метакогніцію, то вона відображає ці моменти: (1) Етапи навчання метакогнітивних стратегій: планування (аналіз вимог до есе), моніторинг (відстеження прогресу під час написання), оцінювання (критичне оцінювання письмової роботи), регулювання (адаптація стратегій на основі зворотного звʼязку) та інші. (2) Розвиток навичок у межах цих стратегій. (3) Емоційні фактори. (4) Практичні інструменти: листи рефлексії, експертне оцінювання та організація зворотного зв’язку. В цілому, впроваджені в освітню програму метакогнітивні практики перетворюють письмо зі складного завдання на структурований, цілеспрямований навчальний процес, що свідчить про необхідність подальших досліджень для поглиблення та розширення цих висновків.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Albert, B. and Tullis, T. (2023). Measuring User Experience: Collecting, Analyzing, and Presenting UX Metrics. 3d ed. Elsevier Inc.: Morgan Kaufmann. Available at: https://www.scholarvox.com/reader/docid/889307 26/page/5 [Accessed 05 Aug. 2024].

Anderson, N.J. (2002). The Role of Metacognition in Second/Foreign Language Teaching and Learning. ERIC Digest. Washington DC: ERIC Clearinghouse on Languages and Linguistics. Available at: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED463659.pdf [Accessed 24 Aug. 2024].

Aristotle. (1907). De Anima. (R.D. Hicks, M.A., Trans.). Cambridge: At the University Press.

Aristotle. (MCMXXXIII [1978]). The metaphysics. Books I–IX. (H. Tredennick, M.A. Trans.). London: William Heinemann LTD; New York: G.P. Putman’s Sons.

Carson, L. (2021). Metacognition and Its Interactions with Cognition, Affect, Physicality and Off-Task Thought: Inside the Independent Learning Experience. 1st ed. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781351027304

Cohoe, C.M. (2022). Knowing in Aristotle part 1: Epistēmē, Nous, and non-rational cognitive states. Philosophy Compass, 17(1), e12801. DOI: https://doi.org/10.1111/phc3.12801

D’Mello, S., Mills, C. (2013). Emotions while writing about emotional and non-emotional topics. Motivation and Emotion, 38(1), pp. 140-156. DOI: https://doi.org/10.1007/s11031-013-9358-1

Encyclopedia of educational theory and philosophy. (2014). D.C. Philips (Ed.). Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: SAGE Publications, Inc.

Flavell, J.H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry. American Psychologist, 34(10), pp. 906-911. DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.34.10.906

Flavell, J.H. (2000). Development of children’s knowledge about the mental world. International Journal of Behavioral Development, 24(1), pp. 15-23. DOI: https://doi.org/10.1080/016502500383421

Flavell, J.H. (2024). Metacognitive aspects of problem solving. The nature of intelligence. L.B. Resnick (Ed.). First published in 1976. London, New York: Routledge. Pp. 231-235.

Hacker, D.J., Dunlosky, J. and Graesser, A.C. (Eds.). (2009). Handbook of Metacognition in Education. New York and London: Routledge.

Haukås, Å. (2018). Metacognition in Language Learning and Teaching: An Overview. Metacognition in Language Learning and Teaching. Å. Haukås, C. Bjørke and M. Dypedahl (Eds.). New York: Routledge. Pp. 11-30.

Johansen, T.K. (2024). Aristotle on the Stages of Cognitive Development. Conceptualising Concepts in Greek Philosophy. G. Betegh and V. Tsouna (Eds.). Chapter 8. Cambridge: Cambridge University Press. Pp. 178-202.

Karagianni, G.K. (2024). Metacognitive Evolution: Bridging Aristotelian Wisdom and Autonomous Learning in the Digital Age. International Journal of Education and Research, 12(8), pp. 69-84.

Larkin, S. (Ed.). (2024). Metacognition and Education: Future Trends. London, New York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003150602

Mazzoni, G. and Nelson, T.O. (Eds.). (2014). Metacognition and Cognitive Neuropsychology: Monitoring and Control Processes. First published 1998. New York: Psychology Press. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315805733

Öz, H. (2005). Metacognition in Foreign/Second Language Learning and Teaching. Hacettepe Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi (H.U. Journal of Education), 29, pp. 147-156.

Raoofi, S., et al. (2014). Metacognition and Second/Foreign Language Learning. English Language Teaching, 7(1), pp. 36-49. DOI: http://dx.doi.org/10.5539/elt.v7n1p36

Sethuraman, M. and Radhakrishnan, G. (2020). Promoting Cognitive Strategies in Second Language Writing. Eurasian Journal of Educational Research, 88, pp. 105-120.

Shen, B. and Wang, L. (2024). Development and validation of Questionnaire for Self-regulated Learning Writing Strategies (QSRLWS) for EFL learners. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching. Available at: https://www.degruyter.com/journal/key/iral/0/0/html [Accessed 06 Aug. 2024]. DOI: https://doi.org/10.1515/iral-2023-0192

Sitko, B.M. (1998). Knowing how to write: Metacognition and writing instruction. Metacognition in educational theory and practice. D.J. Hacker, J. Dunlosky, and A.C. Graesser (Eds.). Lawrence Erlbaum Associates Publishers. Pp. 93-115.

Wells, A. (2019). Breaking the Cybernetic Code: Understanding and Treating the Human Metacognitive Control System to Enhance Mental Health. Frontiers in Psychology, 10:2621. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02621

Wenden, A. (1987). Metacognition: An Expanded View on the Cognitive Abilities of L2 Learners. Language Learning, 37(4), pp. 573-597. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1987.tb00585.x

Опубліковано
2024-12-30
Як цитувати
Волков, С. (2024). Метакогнітивні практики у навчанні написання есе цільовою мовою. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки, (45), 10-23. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2024-45-01