Language teaching methods of training foreign students-philologists russian phraseological units using audio-visual aids

  • В. В. Мисенёва

Abstract

The objectives, content, didactic principles of using audio-visual aids in foreign audience have been identified and theoretically substantiated in the article. A set of methods, techniques and types of tasks, aimed at mastering Russian phraseological units by foreign students-philologists with the help of visual aids, have been developed by the author.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Баско Н.В. Русские фразеологизмы: легко и интересно : учеб. пособие / Н.В. Баско. – М. : Флинта : Наука, 2003. – 148 с.

2. Демешева E.H. Фразеологизмы нравственно-этической оценки в практике преподавания русского языка в арабоговорящей аудитории: лингвокультурологический и лингводидактический аспекты : дис. … канд. пед. наук / Е.Н Демешева. – Москва, 2007. – 236 с.

3. Костомаров В.Г. Методическое руководство для преподавателей русского языка иностранцам / В.Г. Костомаров, О.Д. Митрофанова. – М. : Рус. яз., 1988. – 155 с.

4. Кочетова Л.А. Культурологический аспект использования аутентичных видеоматериалов при обучении иностранному языку / Л.А. Кочетова // Язык и культура. – Барнаул : Генезис, 1997. – С. 80–82.

5. Лю Чуньхуэй. Некоторые вопросы обучения китайских учащихся фразеологизмам русского языка / Чуньхуэй Лю. – М. : Спутник, 2002. – 57 с.

6. Минакова Е.Е. Современная русская идиоматика : учеб. пособие для иностранцев, изучающих русский язык / Е.Е. Минакова. – М. : Рус. яз., 2005. – 136 с.

7. Мисенёва В.В. Фразеологические единицы в аспекте межкультурной коммуникации (на примере фразем, не имеющих соответствий в лексическое системе) / В.В. Мисенёва // Функциональная
лингвистика : сб. науч. статей. – Симферополь : Крым. республ. ин-т пед. образования, 2011. – № 2, Т 2. – С. 52–55.

8. Мисенёва В.В. Использование аудио-визуальных средств при обучении устному переводу / В.В. Мисенёва // Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. – Вип. 21. – Харків : ХНУ ім. В.Н. Каразіна, 2012. – С. 90–101.

9. Соколова Л.А. Русский язык в системе подготовки иностранных магистров-филoлогов / Л.А. Соколова // Вестник РУДН. – М. : Рус. яз., 2008. – № 2. – С. 66–67.

10. Филистович Т.П. Использование видеоматериалов в преподавании иностранного языка / Т.П. Филистович // Язык и культура. – Барнаул : Генезис, 1997. – С. 158–161.

11. Чепкова Т.П. Знакомимся с русской фразеологией : учеб. пособие / Т.П. Чепкова. – М. : Флинта : Наука, 2003. – 88 с.

12. Шанский Н.М. Фразеология современного русского языка : учеб. пособие для студ. филол. фак-тов / Н.М. Шанский. – M. : URSS, 2010. – 265 с.

13. Lonergan J. Video in Language Learning: A Practical Guide for Teachers / J. Lonergan. – England : Cambridge University, 1984. – 116 p.

14. Misenyova V. Semantic and cognitive approaches to the word meaning V. Misenyova // Актуальні проблеми сучасної філології та методики викладання іноземних мов у навчальних закладах. – Харків : ХНАУ
ім. В.В. Докучаєва, 2009. – С. 101–103.

15. Tomalin Barry. Video, TV and Radio in the English Class: an Introductory Guide (Essential language teaching series) / Barry Tomalin. – London and Basingstoke : Macmillan Publishers Ltd, 1991. – 118 p.
Published
2016-04-17
How to Cite
Мисенёва, В. В. (2016). Language teaching methods of training foreign students-philologists russian phraseological units using audio-visual aids. Teaching Languages at Higher Educational Establishments at the Present Stage. Intersubject Relations, (26), 99-108. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/language_teaching/article/view/2838