Approaches and principles of foreign students’ intercultural competences development in the process of Ukrainian language teaching

Keywords: approaches, competence, foreign students, intercultural communication, principles, Ukrainian language teaching

Abstract

The extension of economic relations, demographic mobility and common information space facilitate contacts between representatives of different cultures. Intercultural communication, which comprises all spheres of life, depends on how problems of the intercultural interaction training will be solved in the system of higher education.

The analysis of scientific literature shows that the choice of approaches, principles to the Ukrainian language training of foreign citizens is determined by its key functions: to be the most important means of communication, cognition and influence and form developed, socially active personality that is able to communicate in various types of speech activity, keep to standards and rules of linguistic behavior of certain society representatives, relies on information about the level of individual’s development, cultural and social peculiarities and differences. It’s necessary to take into account socio-cultural differences of other people in the process of intercultural communication. Therefore, Ukrainian language training of foreign students by introducing cultural material, development of skills, which allow them to adapt to another cultural environment, successfully operate in personal and professional spheres, is a primary goal.

Current approaches and principles of language learning have been examined in the article. It has been determined that person-centered, competency-based, communicative and intercultural approaches as well as principles of predominance of problem cultural tasks, cultural variability, and cultural opposition promote competences development, self-realization and quality of professional training.

So, the aim of language training of foreign students is the competences development which are necessary for their harmonious coexistence in a “foreign” society, since knowledge and skills of Ukrainian language and culture, the ability to determine the differences that impede understanding during the communication, the automation of communication skills for specific situations. The latter are the keys to the successful development of the personality in foreign language socio-cultural environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Апальков В.Г. Методические принципы формирования межкультурной компетенции в процессе обучения иностранному языку. Вестник ТГУ. 2008. Вып. 7 (63). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/metodicheskie-printsipy (дата звернення: 25.02.2018).

Бакум З.П. Українська мова як іноземна: лінгводидактичні проблеми. Філологічні студії: Науковий вісник Криворізького державного педагогічного університету: зб. наук. пр. Кривий Ріг: Видавничій дім, 2010. Вип. 5. С. 226–232.

Бондаревская Е.В. Гуманистическая парадигма личностно-ориентированного образования. Педагогіка. 1997. № 4. С. 11–17.

Державна національна програма «Освіта» («Україна ХХІ століття»). К.: Райдуга, 1994. 61 с.

Єдина типова навчальна програма з української мови для студентів-іноземців основних факультетів нефілологічного профілю вищих навчальних закладів України III – IV рівнів акредитації / за ред. О.М. Тростинської, Н.І. Ушакової. К.: НТУУ «КПІ», 2009. 50 с.

Жук О.Л. Педагогическая подготовка студентов: компетентностный подход. Минск: РИВШ, 2009. 336 с.

Закон України «Про освіту» від 1.04.2004 р. К.: Парлам. вид-во, 2004. С. 21–52.

Короткова Ю.М. Міжкультурний підхід у навчанні іноземних мов (досвід України та Греції). Science and education a new dimension. 2013. С. 98–102.

Національна доктрина розвитку освіти: затверджена Указом Президента України від 17.04.2002 р. № 347. Освіта України. 2002. 23 квітня (№ 33). C. 3–12.

Пальчикова О.О. Реалізація крос-культурного підходу до навчання української мови іноземних студентів: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Київський університет імені Бориса Грінченко. Київ, 2016. 256 с.

Сафонова В.В. Культуроведение в системе современного языкового образования. Иностранные языки в школе. 2001. № 3. С. 17–24.

Стандарт з української мови як іноземної. old.mon.gov.ua. URL: http://old.mon.gov.ua/ua/activity/education/1410876247 (дата звернення: 15.02.2018).

Сысоев П.В. Языковое поликультурное образование в ХХІ веке. 2009. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/yazykovoe-polikulturnoe-obrazovanie-v-xxi- (дата звернення: 15.02.2018).

Хосаинова О.С. Обучение студентов идиоматике иностранного языка в контексте межкультурного подхода на основе текста для чтения (на материале немецкого языка): дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Московский городской педагогический университет. Москва, 2016. 245 с.

Bakum Z., Dyrda I. Linguodidactic Fundamentals of the Development of Foreign Students’ Polycultural Competence During the Ukrainian Language Training. [2016]. URL: http://elibrary.krpd.edu.ua/handle/0564/398 [Accessed 20 Feb. 2018] [in English].

Published
2018-10-22
How to Cite
Костюк, С. (2018). Approaches and principles of foreign students’ intercultural competences development in the process of Ukrainian language teaching. Teaching Languages at Higher Educational Establishments at the Present Stage. Intersubject Relations, (32), 46-59. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2018-32-05