Experimental verification of the effectiveness of methods of teaching future teachers English pronunciation after German

Keywords: future teachers, professional phonetic competence, the first foreign language, the native language, the second foreign language

Abstract

One of the main objectives of foreign languages departments of higher educational establishments is to form a sufficient level of future teachers’ communicative competence in both a first and a second foreign language. Its indispensable constituent is phonetic competence which should be paid special attention to in the process of professionally oriented teaching of a foreign language. The article aims to describe the process of preparing, organizing and conducting an experiment on forming future teachers’ phonetic competence in English as a second foreign language after German, as well as to present its results. The experimental teaching was preceded by a pre-experimental test serving to define the students’ interiorized level of those second foreign language professional phonetic competence components that are identical to the ones defined in the structure of future teachers’ first foreign language phonetic competence. The received results become clear evidence of the fact that the future teachers’ level of interiorized professional phonetic competence at the beginning of studying English at university is not sufficient, thus, it requires further systematic development. Considering the German language a possible means of enhancing students’ English pronunciation acquisition, the author uses two variants of methods. Variant A takes into account their phonetic knowledge and subskills in their native and first foreign languages, which becomes the base for forming and developing their professional phonetic competence in English. This presupposes the use of activities which along with English speech units include those of the native and German languages. The students identify the features which are identical to their English equivalents and are encouraged to transfer the subskills of their pronunciation from German or a native language into English. Variant B involves future teachers’ experience of acquiring only their native language. The experimental teaching is followed by a post-experimental test, whose results in contrast with the ones received at the beginning of the experiment show the effectiveness of the both variants of methods. However, the comparison of the average increase indices in the level of professional phonetic competence components proves the expediency of applying Variant A of methods in the process of teaching the pronunciation of English after German.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Беспалько В.П. Опыт разработки и использования критериев качества усвоения знаний / В.П. Беспалько // Советская педагогика. – 1968. – № 4. – С. 52–69.

Долина А.В. Методика вдосконалення фонетичної компетенції
у майбутніх учителів англійської мови у самостійній роботі : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Долина Аліна Василівна. – К., 2011. – 274 с.

Гутник В.М. Експериментальна перевірка ефективності методики формування фонетичної компетенції у майбутніх учителів німецької мови під час проведення комунікативного вступного корективного курсу / В.М. Гутник // Вісник Київського національного лінгвістичного університету : Серія «Педагогіка та психологія». – 2015. – Вип. 24. – С. 158–175.

Ланова О.В. Підготовка майбутніх учителів англійської мови до навчання учнів просодичних засобів : автореф. дис. на здобуття. наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія та методика навчання (германські мови)» / О.В. Ланова. – Одеса : ПУНПУ імені К.Д. Ушинського, 2008. – 20 с.

Мацнєва О.А. Навчання майбутніх учителів розуміння англійського мовлення з національними та регіональними типами вимови : автореф. дис. на здобуття. наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія і методика навчання (германські мови)» / О.А. Мацнєва. – К., 2009. – 28 с.

Методика навчання іноземних мов і культур : теорія і практика : підручник для студ. класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів [Бігич О.Б., Бориско Н.Ф., Борецька Г.Є. та ін.] ; за заг. ред. С.Ю. Ніколаєвої. – К. : Ленвіт, 2013. – 590 с.

Перлова В.В. Методика формування у майбутніх учителів англійської мови професійно орієнтованих слухо-вимовних навичок : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Перлова Вікторія Володимирівна. – Х., 2007. – 301 с.

Петращук О.П. Тестовий контроль у навчанні іноземноі мови в середній загальноосвітній школі : монографія / О.П. Петращук. – К. : Видавничий центр КДЛУ, 1999. – 261 с.

Сисоєва С.О. Педагогічний експеримент у наукових дослідженнях неперервної професійної освіти : навч.-метод. посібник / С.О. Сисоєва, Т.Є. Кристопчук. – Луцьк : ВАТ «Волинська обласна друкарня», 2009. – 460 с.

Цатурова И.А. Тестирование устной коммуникации : учеб.-метод. пособие / И.А. Цатурова, С.Р. Балуян. – М. : Высш. шк., 2004. – 127 с.

Чухно О.А. Зміст професійної фонетичної компетентності майбутніх учителів в англійській мовi після німецької / О.А. Чухно // Вісник Запорізького національного університету : збірник наукових праць. Педагогічні науки. – 2016. – № 2 (27). – С. 123–131.

Чухно О.А. Лінгвістична основа процесу формування фонетичної компетентності майбутніх учителів в англійській мові після німецької / О.А. Чухно // Науковий вісник кафедри ЮНЕСКО КНЛУ. Серія «Філологія, педагогіка, психологія». – 2016. – Вип. 32. – С. 181–190.

Чухно О.А. Підсистема вправ для формування професійної фонетичної компетентності в англійській мові після німецької / О.А. Чухно // Вісник Житомирського державного університету імені І. Франка : науковий журнал. Педагогічні науки. – 2017. – Вип. 4 (90). – С. 145–154.

Чухно О.А. Психолінгвістичні особливості оволодіння майбутніми вчителями англійської мови інтерлінгвальною вимовою в умовах субординативного мультилінгвізму / О.А. Чухно // Іноземні мови. – 2016. – № 2 (86). – С. 34–39.

Чухно О.А. Реалізація принципів формування фонетичної компетентності у майбутніх учителів у процесі навчання англійської мови після німецької / О.А. Чухно // Іноземні мови. – 2016. – № 4 (88). – С. 51–57.

Штульман Э.А. Основы эксперимента в методике обучения иностранным языкам / Э.А. Штульман. – Воронеж : Изд-во Воронеж. ун-та, 1971. – 144 с.
Published
2018-03-29
How to Cite
Чухно, О. (2018). Experimental verification of the effectiveness of methods of teaching future teachers English pronunciation after German. Teaching Languages at Higher Educational Establishments at the Present Stage. Intersubject Relations, (31), 93-105. https://doi.org/10.26565/2073-4379-2017-31-09