Особливості залучення місцевої громади у розвиток соціального туризму (кейс району Серік, Анталія, Туреччина)

Ключові слова: географія туризму, соціальний туризм, місцева громада, стійкість, доступність, Серік, Анталія, Туреччина

Анотація

Туристична діяльність показала перехід від привілейованих осіб з високою купівельною спроможністю до осіб з нижчим рівнем доходу, туристична діяльність перестала сприйматися як розкіш і почала розглядатися як соціальна потреба, що призвело до збільшення кількості осіб, які беруть участь у туристичній діяльності, збільшення їхніх доходів. Поряд з високим економічним потенціалом, туризм має важливе соціальне значення, а саме забезпечує відновлення життєвих сил людини, витрачених у процесі праці, сприяє духовному й інтелектуальному розвитку особистості, тим самим підвищуючи якість трудових ресурсів. Орієнтація на розвиток туризму з огляду на засади стійкого розвитку, із розумінням необхідності розвитку соціального туризму та сприяння підвищення рівня та якості життя населення, забезпечення доступності для усіх верств населення не втрачає своєї актуальності та необхідності впровадження науково-обґрунтованих ініціатив та заходів, що мають базуватися на конкретних результатах досліджень, у першу чергу – географічних. Для розуміння можливостей та перешкод розвитку соціального туризму важливими лишаються питання: Яке ставлення місцевого населення до інтенсивного розвитку туризму у регіоні проживання? Якою є залученість місцевого населення до туристичної діяльності? З якими проблемами зустрічається місцеве населення при організації дозвілля? Які перешкоди, виклики та можливості щодо організації соціального туризму? Метою статті є спроба визначення особливостей участі місцевої громади та визначення чинників, що впливають на участь місцевої громади в туристичній діяльності в районі Серік, одному з значущих туристичних місць у провінції Анталія, її залучення до соціального туризму з огляду на необхідність стійкої та доступної туристичної діяльності. У цьому контексті було застосовано якісний та кількісний метод дослідження та проведено особисте опитування методом випадкової вибірки в період з грудня 2022 року по квітень 2023 року, охопивши загалом 466 учасників. З них 33 опитування було використано для пілотного тестування, а через неповні дані 384 опитування було введено в програмний пакет SPSS для аналізу. Згідно з висновками, було виявлено, що 44,8% місцевої громади, яка проживає в міській та сільській місцевостях району Серік, не мали можливості поїхати у відпустку у 2022 році або раніше. Тому вважається необхідним максимально інтегрувати діяльність соціального туризму в планування туризму для місцевої громади. Встановлено, що найбільш значущим фактором, який впливає на нездатність учасників поїхати у відпустку, є матеріальні складнощі, відповідно, існує необхідність у підтримці громадськими та громадськими установами та організаціями місцевого населення програмами та заходами відповідного спрямування.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Джемалі Сарі, Університет Акденіз

доктор географічних наук, професор кафедри географії

Катерина Сегіда, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

доктор географічних наук, професор, кафедра соціально-економічної географії і регіонознавства імені Костянтина Нємця

Гамзе Чакір, Університет Акденіз

магістр географії, асистент кафедри географії

Євгенія Телебєнєва, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат географічних наук, доцент, кафедра соціально-економічної географії і регіонознавства імені Костянтина Нємця

Посилання

Aghdam E.S., Kheirollahi A. and Niemets L.M. (2020). Perspectives of the tourism development in terms of water crisis (case study of Iran). Visnyk of V.N. Karazin Kharkiv National University series «Geology. Geography. Ecology», (53). DOI: https://doi.org/10.26565/2410-7360-2020-53-16

Ak F. (2018). Natural and Cultural Tourism Resources of Serik District. Master's Thesis, Akdeniz University Institute of Social Sciences, Antalya.

Akoğlu T. (1971). Tourism in the World and in Our Country. Istanbul, 124.

Belek Tourism Investors Joint Venture URL: https://www.betuyab.com.tr/en

Çakir G. (2023). Attitudes of the Local Community towards Social Tourism in Serik (Antalya) District. Unpublished Master's Thesis, Akdeniz University Institute of Social Sciences, Antalya.

CNN TURK. URL: https://www.cnnturk.com/yerel-haberler/antalya/serik/belek-bolgesi-2022de-1-milyon-757-bin-35-turist-agirladi-1883995

Delen N. N., Sari C., (2022). Ecotourism Activities in Paris (France) and Ecotourism and Attitudes of Local People towards Ecotourism. In book: Sosyal & Beşeri Bilimlerde Araştirma ve Değerlendirmeler – I. Publisher: Yaşar Hiz. 153-188. URL: https://www.researchgate.net/publication/369371185_Ecotourism_Activities_in_Paris_France_and_Ecotourism_and_Attitudes_of_Local_People_towards_Ecotourism?enrichId=rgreq-8f455afd4468ad48be14bd2f1712a250-XXX&enrichSource=Y292ZXJQYWdlOzM2OTM3MTE4NTtBUzoxMTQzMTI4MTEyODE1MjQ2MUAxNjc5MzE0MDc0OTU4&el=1_x_2&_esc=publicationCoverPdf

Doxey, G. V. (1975). A causation theory of visitor-resident irritants: Methodology and research inferences. In Travel and tourism research associations sixth annual conference proceedings (3), 195-198.

Duymaz M., Temizel G. (2023). Social Tourism in the World and Turkey. International Journal on Engineering Science and Technology 4(3), 220-231. https://doi.org/10.46328/ijonest.145

Egorov D., Zinchenko I., Telebienieva I. (2018). Tourist Functions of Large Cities (Case Study: Kharkiv City, Ukraine). The Journal of Social Sciences Research ISSN(e): 2411-9458, ISSN(p): 2413-6670 Special Issue. 1., 165-170. DOI: https://doi.org/10.32861/jssr.spi1.165.170

Gökçe E.U., Toktay Y., & Arpat B. (2022). Basic Guidebooks on Research Methods: An Introduction for Researchers. Ekin Publishing, Ankara.

Hadimli H., Sari C., Yüksel M. (2022). Evaluation of Siirt local eating and drinking culture in terms of the potential for alternative tourism. Euroasia Journal of Social Sciences & Humanities, 9 (25), 112-133. https://doi.org/10.38064/eurssh.359

Hunziker W. (1951). Social Tourism: Its Nature and Problems. Geneva: International Tourists Alliance Scientific Commission, 110.

Jablonska J., Jaremko M., Timčák Gejza M. (2016). Social Tourism, Its Clients and Perspectives Mediterranean Journal of Social Sciences 7(3 S1), 42-52. DOI: https://doi.org/10.5901/mjss.2016.v7n3s1p42

Kar M., Zorkirişçi E., & Yildirim M. (2004). An Empirical Evaluation of the Contribution of Tourism to the Economy. Akdeniz Journal of Economics and Business Administration, (8), 87-112. URL: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1123232

Kizilirmak İ., & Mugan Ertuğral S. (2012). The Role of Local Governments and Practices in the Development of Social Tourism. Journal of Manas Social Research, 1(2), 33-53.

Kosmachov, V., Kosmachova, M. (2021). Aesthetic-Remarkable Localities of Kharkiv Regionals Geotourism Objects. Visnyk of V.N. Karazin Kharkiv National University series «Geology. Geography. Ecology», (54). DOI: https://doi.org/10.26565/2410-7360-2021-54-05

Manavgat Chamber of Commerce and Industry MATSO. URL: https://www.matso.org.tr/haberler/manavgatin-turizm-geliri-28-ulkeden-fazla.html

Manila Declaration on World Tourism. URL: http://www.univeur.org/CMS/UserFiles/65.%20Manila.PDF

McCabe S., i Qiao G. (2020). A review of research into social tourism: Launching the Annals of Tourism Research Curated Collection on Social Tourism. Annals of Tourism Research (Vol. 85). DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.103103

McKercher B. (1993). Some Fundamental Truths about Tourism: Understanding Tourism's Social and Environmental Impacts. Journal of Sustainable Tourism, 1(1), 6-16. DOI: https://doi.org/10.1080/09669589309450697

Ministry of Culture and Tourism (2012). Cultural and Tourism Data in Turkey 2002-2011. Ankara.

Minnaert L. (2020). Stakeholder stories: Exploring social tourism networks. Annals of Tourism Research (Vol. 83). DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.102979

Montreal Declaration (1996). Towards a humanist and social vision of tourism. URL: https://isto.international/wp-content/uploads/2020/02/Declaration-Montreal-EN.pdf

Niemets L., Kandyba Yu., Kobylin P., Kostrikov S., Dobrovolskaya N., Telebienieva Ie. (2021). Integral Assessment of Ethnic Tourism in Ukraine: Resource Provision and Regional Features. Proceedings of the 37th International Business Information Management Association Conference (IBIMA) (Cordoba, Spain). 2077-2083. URL: https://u.pcloud.link/publink/show?code=kZnoamXZkmWu5WL4oKu11pUI7owucy5MxBFk#folder=9238065447&tpl=publicfoldergrid

Niemets L., Sehida K., Krainiukov O., Kucheriava H., Pohrebskyi T. (2019). Features of pilgrimage tourism in Ukraine (a case study of Uman).Proceedings of the 34nd International Business Information Management Association Conference (IBIMA) (Madrid, Spain). 509-515. URL: https://ibima.org/accepted-paper/features-of-pilgrimage-tourism-in-ukraine-a-case-study-of-uman/

Niemets L., Telebienieva I., Skryl I., & Pohrebskyi T. (2021). Peculiarities of local lore and tourist activity with pupil and student youth in Kharkiv region. Human Geography Journal, 30, 41-49. DOI: https://doi.org/10.26565/2076-1333-2021-30-04

Niemets L., Telebienieva Ie., Scryl I., Kucheriava H., Kornus A., Kliuchko L. (2021). Current State of Child and Youth Tourism Development in Ukraine (Case Study of Kharkiv Region). Proceedings of the 37th International Business Information Management Association Conference (IBIMA) (Cordoba, Spain). 2083-2090. URL: https://u.pcloud.link/publink/show?code=kZnoamXZkmWu5WL4oKu11pUI7owucy5MxBFk#folder=9238065447&tpl=publicfoldergrid

Niemets L., Telebienieva Iе., Pohrebskyi T., Scryl I., Kucheriava H., Vasylevska Y. (2021). Peculiarities Of The Tourism Industry Development Of The Mediterranean And Aegean Coasts Of Turkey. Proceedings of the 38th International Business Information Management Association Conference (IBIMA) (Seville, Spain). 5941-5949. URL: https://ibima.org/accepted-paper/peculiarities-of-the-tourism-industry-development-of-the-mediterranean-and-aegean-coasts-of-turkey/

Niemets, L., Sehida, K., Lohvinova, M., Kraynukov, O., Kliuchko, L. (2018) Rural Tourism in Ukraine: Peculiarities and Trends of Development. Proceedings of the 32nd International Business Information Management Association Conference (IBIMA) (Seville, Spain). 290-301. URL: https://ibima.org/accepted-paper/rural-tourism-in-ukraine-peculiarities-and-trends-of-development/

Official Gazette, Law No. 5747 Metropolitan Municipality Law.

Okumus F., Denizci-Guillet B., Tuna M., & Dogan S. (Eds.) (2023). Social Tourism in National Policy Documents in Turkey. (Vol. 3), 22. University of South Florida (USF) M3 Publishing https://digitalcommons.usf.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1286&context=m3publishing

Özdemir M., & Kervankiran I. (2011). Determining the Approaches of the Local Community Regarding Tourism and Its Effects: The Case of Afyonkarahisar. Marmara Geographical Journal, (24), 1-25.

Rahmanov F., Letunovska N., Lyulyov O. (2020). Marketing of social tourism. 55th International Scientific Conference on Economic and Social Development, 147-160. https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/80939/1/Rahmanov_social_tourism_marketing.pdf;jsessionid=EDD143AEBDBFB510C37E3BC6D0814061

Sari C. (2007). Alternative Tourism Resources and Planning in Antalya. PhD Thesis. Ankara University, Institute of Social Sciences, Ankara.

Sari C., Çakir G., & Doğan B. (2022). Is Social Tourism Forgotten? Is the Sole Purpose of Tourism to Earn Foreign Currency? Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies, 8(24), 20-37.

Sonuç N. (2016). Social Tourism within the Scope of Sustainable Tourism - The Example of Izmir. Doctoral Dissertation. Dokuz Eylül University, Institute of Social Sciences, Izmir.

Sonuç N., Oral S. (2017). A sustainable approach to social tourism development: The case of İzmir city. Journal of Tourism Theory and Research, 3(1), 25-42. DOI: https://doi.org/10.24288/jttr.279177

Turkish Statistical Institute. URL: https://www.tuik.gov.tr/

Türkseven İ. (2022). A Proposed Demand-Oriented Incentive Model for Developing Social Tourism. Graduate School of Applied Sciences, Sakarya University, Sakarya.

Usta Ö. (1982). Social Tourism. İzmir: Yaşar Education and Culture Foundation Publications, No: 12.

Usta Ö. (2014). Tourism: General and Structural Approach. (4th ed.). Ankara: Detay Publishing.

Yilmaz İ., Yeksan Ö., & Toprak L.S. (2019). Perceptions of the Local Community Regarding the Impacts of Tourism: Content Analysis of Studies Conducted in the Eastern and Southeastern Anatolia Regions. Tourism Research, Paradigma Akademi, Istanbul.

Опубліковано
2023-12-01
Цитовано
Як цитувати
Сарі, Д., Сегіда, К., Чакір, Г., & Телебєнєва, Є. (2023). Особливості залучення місцевої громади у розвиток соціального туризму (кейс району Серік, Анталія, Туреччина). Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, cерія «Геологія. Географія. Екологія», (59), 221-236. https://doi.org/10.26565/2410-7360-2023-59-16

Найбільш популярні статті цього автора (авторів)