Україна і Захід у проросійських ЗМІ Китаю: методологія аналізу мультимодального політичного наративу

  • Світлана Жаботинська Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0001-9841-6335
  • Ольга Рижова Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького
Ключові слова: політичний наратив, медійний текст, мультимодальність, вербальний і візуальний модуси, політична карикатура, дослідницька методологія, лінгвокогнітивний підхід, пропаганда, проросійські ЗМІ Китаю, російсько-українська війна

Анотація

У роботі представлено дослідницький проєкт, здійснюваний на перетині політичної, мультимодальної та когнітивної лінгвістики. У фокусі дослідження перебуває російсько-українська війна, представлена в березні–травні 2022 року в англомовному виданні китайського таблоїду the Global Times, одному з ‘голосів’ китайської державної пропаганди, орієнтованої на розповсюдження проросійських наративів. Аналізовані медійні статті містять політичні карикатури і можуть, тим самим, бути визначені як мультимодальні тексти. Сукупно, вони конструюють наратив, або ‘історію’, адресовану міжнародним читачам і спрямовану на формування в них світогляду, сприятливого для Росії. Вивчення нами цього наративу має на меті реконструювання портретованого ним ментального образу і виявлення взаємодії між його вербальною і візуальною іпостсями у спосіб, який сприяє укоріненню повідомлення у свідомості читача. Для виконання цього завдання ми пропонуємо лінгвокогнітивну методологію, алгоритмічне застосування якої уможливлює побудову когнітивних онтологій, які структурують інформацію, трансльовану вербальними і візуальними засобами. Складники кожної онтології мають фактуальну і емотивну промінантність, залежну від кількості відповідних емпірично наданих текстових дескрипцій. Ми показуємо, як перетин онтологій підсилює промінантність ключового емотивно конотованого повідомлення, адресованого громаді. У дослідженні взаємодія вербальної і візуальної модальностей в конкретних текстах характеризується в термінах акцентуації, нарощування, поширення, зштовхування і комбінування, що розглядаються як універсальні способи розгортання інформації, які виходять за межі метафоричної царини, де вони були вперше визначені Дж. Лакоффом і М. Тернером (1989).

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Abraham, L. (2009). Effectiveness of cartoons as a uniquely visual medium for orienting social issues. Journalism and Communication Monographs, 117-165.
Adami, E. (2017). Multimodality. In O. García, N. Flores, & M. Spotti (Eds). The Oxford Handbook of Language and Society (pp. 45-472). Oxford: Oxford University Press.
Baldry, A., & Thibault, P. (2006) Multimodal transcription and text analysis. London: Equinox.
Banerjee, M. (2022, May 17). Chinese news media narratives on the Ukraine crisis. The Manohar Parrikar Institute for Defense Studies and Analyses. Retrieved September 8, 2022, from: https://www.idsa.in/idsacomments/chinese-news-media-narratives-on-the-ukraine-crisis-mbanerjee-170522
Barton, G. (2018, December 17). Multimodal texts surround us. What are they? How can we use them in our teaching? EduResearch methods. Retrieved September 18, 2022, from:
https://www.aare.edu.au/blog/?p=3545
Brankovic, J. (2021). Media and narrative: Managing conflict in polarised societies, IFIT Discussion Paper. Barcelona: Institute for Integrated Transitions. Retrieved from:
https://www.researchgate.net/publication/355679240_Media_and_Narrative_Managing_Conflict_in_Polarised_Societies
Brewer, P.R., Graf, J., & Willnat, L. (2003). Priming or framing: Media influence on attitudes toward foreign nations. Gazette, 65(6), 493-508.
Chaban, N., Zhabotynska, S., & Chaban, A. (2019-2020). Visual and emotive: Russian e-news coverage of EU – Ukraine agreement on visa-free entry into the Schengen zone. New Zealand Slavonic Journal, 53-54, 147-172.
Chan, J. (22 June 2022). Deciphering Chinese media discourse on the Russia-Ukraine war (interview with Maria Repnikova). China Media Project. Retrieved September 16, 2022, from: https://chinamediaproject.org/2022/06/29/deciphering-chinese-media-discourse-on-the-russia-ukraine-war/
Chen, W., Phiddian, R., & Stewart, R. (2017). Towards a discipline of political cartoon studies: mapping the field khin. In J.M. Davis (Ed.). Satire and politics: The interplay of heritage and practice (pp. 125-152). London: Palgrave Macmillan.
China’s Global Times plays a peculiar role (2018, September 29). The Economist. Retrieved from https://www.economist.com/china/2018/09/20/chinas-global-times-plays-a-peculiar-role
Chivvis, C. S. (2017). Understanding Russian “Hybrid Warfare”and what can be done about it. Santa Monica, Calif.: Rand Corporation. Retrieved from: https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/testimonies/CT400/CT468/RAND_CT468.pdf
Civil Network Opora (12 September, 2022). War speeches. 190 days of propaganda, or “evolution” of statements by russian politicians. Ukrainska Pravda. Retrieved from: https://www.pravda.com.ua/eng/columns/2022/09/12/7367129/
Đurović, T., & Silaški , N. (2016). Multimodality and the construal of reality in political cartoons – The case of Serbia–EU relationship. Facta Universitatis: Series Linguistics and Literature, 14(2), 117-128. 10.22190/FULL1602117D
El-Falaky, M.S. (2019). Caricaturing two revolutions: Multimodal discourse analysis of Egyptian political cartoons. Proceedings of SOCIOINT 2019 – 6th International Conference on Education, Social Sciences and Humanities 24-26 June 2019- Istanbul, Turkey, 191-1206.
Global Tines (China) (2021, November 29). Media bias fact check. Retrieved September 12, 2022, from https://mediabiasfactcheck.com/global-times-china/
Global Times: official site. Retrieved September 16, 2022, from https://www.globaltimes.cn/adv.html
Groth, S. (2019). Political narratives / narrations of the political: An introduction. Narrative Culture, 6(1), 1-20.
Hernández, J. C. (2020, May 23). China deploys propaganda machine to defend move against Hong Kong. New York Times. Retrieved from
https://www.nytimes.com/2020/05/23/world/asia/china-hong-kong-propaganda.html
Hinton, P. (2017). Implicit stereotypes and the predictive brain: cognition and culture in “biased” person perception. Palgrave Commun 3. https://doi.org/10.1057/palcomms.2017.86
Huang, Z. (2016, August 8). Inside the Global Times, China's hawkish, belligerent state tabloid. Quartz. Retrieved September 18, 2022, from https://qz.com/745577/inside-the-global-times-chinas-hawkish-belligerent-state-tabloid/
Hutchinson, W. (2008). Media, government and manipulation: the cases of the two Gulf Wars. 9th Australian Information Warfare and Security Conference. Edith Cowan University, Perth Western Australia, 35-40. Retrieved from:
https://ro.ecu.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1027&context=isw
Kofman, M., & Rojansky, M. (l 2015). A closer look at Russia’s “hybrid war”. Kennan Cable, 7. Retrieved from:
https://www.wilsoncenter.org/sites/default/files/media/documents/publication/7-KENNAN%20CABLE-ROJANSKY%20KOFMAN.pdf
Kuczyńska-Zonik, A., &Tatarenko, A. (2019). Information security risks in the context of Russian propaganda in the CEE. In A. Visvizi, & M. D. Lytras (Eds), Politics and technology in the post-truth era (pp. 143-157). Bingley: Emerald Publishing Limited.
Lakoff, G., & Turner, M. (1989). More Than Cool Reason. A Field Guide to Poetic Metaphor. Chicago and London: The University of Chicago Press.
Lewis, L. (2022, March 14). Chinese media echoes Russian narrative on Ukraine war as Beijing struggles to maintain neutral façade while Moscow 'asks Xi to supply weapons'. Mail Online. Retrieved September 9, 2022, from https://www.dailymail.co.uk/news/article-10610197/Chinese-media-echoes-Russian-narrative-Ukraine-war.html
Liu, J. (2013). Visual images interpretive strategies in multimodal texts. Journal of Language Teaching and Research, 4(6), 1259-1263.
Lyons, A. (2015). Multimodality. In Z. Hua (Ed.), Research methods in intercultural communication: A practical guide (pp. 268-280). Hoboken, New Jersey: Wiley-Blackwell.
Miskimmon, A., O'Loughlin, B., & Roselle, L. (2013). Strategic narratives: communication power and new world order. New York – London: Routledge.
Petrenko, G., Dovzhenko, O., Iliuk O., & Burkosky, P. (2021). On the other side of the screen: An analysis of media consumption and disinformation in the Ukraine’s information environment. Kyiv: Media Detector.
Pshenychnykh, A. (2019). Ukrainian perspectives on the Self, the EU and Russia: An intersemiotic analysis of Ukrainian newspapers. European Security, 29(3), 41-359.
Serafini, F. (2012). Reading multimodal texts in the 21st century. Research in the Schools, 19(1), 26-32.
Siefkes, M. (2015). How semiotic modes work together in multimodal texts: Defining and representing intermodal relations. Living Linguistics, 1, 113-131.
VoxCheck Team (2022, May 28). Overview of pro-Russian narratives in Germany and Italy media on the West control of Ukraine and use of Ukraine in its advantage. Vox Ukraine. Retrieved September 11, 2022, from: https://voxukraine.org/en/overview-of-pro-russian-narratives-in-germany-and-italy-media-on-the-west-control-of-ukraine-and-use-of-ukraine-in-its-advantage/
van Dijk, T. A. (2006). Discourse and manipulation. Discourse and Society, 17(2), 359-383.
Warwa, D. (2018). Multimodal literacy: Meaning negotiations in political cartoons on the refugee crisis. System, 77, 10-18. https://doi.org/10.1016/j.system.2018.02.018
Wong, E. (2020, June 2). U.S. Designates four more Chinese news organizations as Foreign Missions. The New York Times. Retrieved from:
https://www.nytimes.com/2020/06/22/us/politics/us-china-news-organizations.html
Yang, W. (2022, April 6). Ukraine war: How Russian propaganda dominates Chinese social media. Deutsche Welle. Retrieved from: https://www.dw.com/en/ukraine-war-how-russian-propaganda-dominates-chinese-social-media/a-61375386
Zhabotynskaya, S. (2017). Narrativnyie politicheskie kontseptyi: metodika lingvokognitivnogo analiza [Narrative political concepts: methods of cognitive linguistic analysis]. In: N. V. Petluchenko (Ed.), Kontseptyi i kontrastyi [Concepts and contrasts] (pp. 30-40). Odessa: Gelvetika (in Russian).
Zhabotynskaya, S. A. (2020). Narrativnyy mul′timediynyy kontsept: algoritm analiza (na materiale internet-memov o COVID-19) [Narrative multimedia concept: An algorythm of the analysis]. Cognition, Communication, Discourse, 20, 92-117.
Zhabotynska, S.A. (2020). Types of ontologies for narrative-based concepts (a case of media narratives on COVID-19). Conference proceedings. 3rd International Conference “Current problems of the Romance and Germanic Philology in Anthropological Perspective” (pp. 19-20). Kyiv: Mykhailo Dragomanov National Pedagogical University.
Zhabotynska, S., & Velivchenko, V. (2019). New media and strategic narratives: The Dutch referendum on Ukraine – EU Association Agreement in Ukrainian and Russian internet blogs. European Security, 28(3), 360-381. https://doi.org/10.1080/09662839.2019.1648253
Zhabotynska, S., & Slyvka, N. (2020). Emotive speech acts and their discourse modifications in the literary text. Discourse and Interaction, 13(1), 113-136. https://doi.org/10.5817/DI2020-1-113
Опубліковано
2022-10-16
Як цитувати
Жаботинська, С., & Рижова, О. (2022). Україна і Захід у проросійських ЗМІ Китаю: методологія аналізу мультимодального політичного наративу. Когніція, комунікація, дискурс, (24), 115-139. https://doi.org/10.26565/2218-2926-2022-24-09