Вплив тривоги: поезія як теорія свідомості
Анотація
Когнітологи все частіше звертаються до вивчення ролі, яку відіграють нераціональні елементи, такі як відчуття й емоції, у когнітивній обробці інформації. На відміну від звичайного використання мови, поетична мова не просто репрезентує емоції і відчуття, а пробуджує їх. Розуміння того, як це відбувається, допомогає розкрити когнітивні аспекти роботи мислення, і – ширше – психики. Зважаючи на те, що схеми функціонують на перетині нераціонального
неусвідомленого (того, що передує свідомому) й усвідомленого осмислення дійсності, теоретична модель, котра пояснює, як взаємодія концептуальних й емоційних структур у поезії одночасно й мотивує, і передає почуття, викликані сенсорними відчуттями й емоціями, може сприяти з’ясуванню того, в який спосіб ці почуття беруть участь у когнітивних процесах. Щоб показати, як працює ця теоретична модель, наприкінці статті надано аналіз вірша Уоллеса Стівенса "Домінування чорного".
Завантаження
Посилання
Bloom H. The Anxiety of Influence: A Theory of Poetry / Bloom Н. – New York: Oxford University Press, 1973.
Bloom H. Wallace Stevens: The Poems of Our Climate / Bloom H. – Ithaca and London: Cornell University Press, 1977.
Burke M. Literary Reading, Cognition and Emotion: An Exploration of the Oceanic Mind / Burke M. – London and New York: Routledge, 2011.
Burnett W. America’s 93 Greatest Living Authors Present This Is My Best – Over 150 Self-Chosen and Complete Masterpieces, Together with Their Reasons for Their Selections / Burnett W. – New York: The Dial Press, 1942.
Claassen E. Author Representations in Literary Reading / Claassen E. – Amsterdam / Philadelphia: John Benjamins, 2012.
Cook E. Poetry, Word-Play, and Word-War in Wallace Stevens / Cook E. – Princeton, NJ: Princeton University Press, 1988.
Damasio A. The Feeling of What Happens: Body and Emotion in the Making of Consciousness / Damasio A. – New York: Harcourt, 1999.
Damasio A. Feeling our emotions / A. Damasio // Scientific American. – 2005. – March 24. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=feeling-our-emotions.
Damasio A.Subcortical and Cortical Brain Activity during the Feeling of Selfgenerated Emotions / A. Damasio, T. Grabowski, A. Bechera, H. Damasio, L. Ponto, J. Parvizi, R. Hichwa // Nat Neurosci. – 2000. – Oct; No. 3.10. – P. 1049–1056.
Fox E. Allocation of Visual Attention and Anxiety / E. Fox // Cognition and Emotion. – 1993. – No. 7.2. – P. 207–215.
Freeman D. “Catch[ing] the Nearest Way”: Macbeth and Cognitive Metaphor / D. Freeman // Journal of Pragmatics. – 1995. – No. 24. – P. 689–708.
Freeman M. Minding: Feeling, form, and meaning in the creation of poetic iconicity / M. Freeman // Cognitive Poetics: Goals, Gains, and Gaps: [ed. by G. Brône and J.Vandaele]. – Berlin, 2009. – P. 169–196.
Freeman M. The Aesthetics of Human Experience: Minding, Metaphor, and Icon in Poetic Expression / M. Freeman // Poetics Today: Special Issue on Exchange Values: Poetics and Cognitive Science: [ed. by Mark Bruhn]. – 2011. – No. 32.4. – P. 717–752.
Frühholz S. Dynamical Interactions of Attention and Emotion: A Cognitive Neuroscience Approach through Neural Network Connectivity / S. Frühholz, D. Grandjean // Masmoudi. – 2012.
Jacobs G. 2009 Color Vision: How Our Eyes Reflect Primate Evolution / G. Jacobs, J. Nathans // Scientific American. – 2009. – March 16 [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.sciam.com/article.cfm?id=evolution-of-primate-color-vision.
Johnson M. The Body in the Mind: The Bodily Basis of Meaning, Imagination, and Reason / Johnson M. – Chicago and London: The University of Chicago Press, 1987.
Kövesces Z. Metaphor and Emotion: Language, Culture, and Body in Human Feeling / Kövesces Z. – Cambridge: Cambridge University Press, 2000.
Langer S. Feeling and Form: A Theory of Art / Langer S. – New York: Charles Scribner’s, 1953.
Langer S. Mind: An Essay on Human Feeling / Langer S. – Baltimore: The Johns Hopkins Press, 1967.
LeDoux J. The Emotional Brain: The Mysterious Underpinnings of Emotional Life / LeDoux J. – New York: Simon and Schuster, 1996.
Maalej Z. The Embodiment of Fear Expressions in Tunisian Arabic / Maalej Z. // Applied Cultural Linguistics: Implications for Second Language Learning and Intercultural Communication: [ed. by F. Shairfan and G. Palmer]. – Amsterdam: John Benjamins, 2007. – P. 87–104.
Masmoudi S. Attention, Representation, and Human Performance: Integration of Cognition, Emotion, and Motivation / S. Masmoudi, D. Yun Dai, A. Naceur. – New York and London: Psychology Press, 2012.
Miall D. Literary Reading: Empirical and Theoretical Studies / Miall D. – New York: Peter Lang, 2006.
Ortony A. The Cognitive Structure of Emotions / A. Ortony, G. Clore, A. Collins. – Cambridge: Cambridge University Press, 1988.
Pagán Cánovas C. Erotic Emissions in Greek Poetry: A Generic Integration Network / Pagán Cánovas C. // Cognitive Semiotics. – 2010. – No. 6. – P. 7–32.
Rice C. Fictive Motion and Perspectival Construal in the Lyric / Rice C. // Cognitive Literary Studies: Current Themes and New Directions: [ed. by I. Jaén-Portillo and J. Simon]. – Austin, 2012. – P. 183–198.
Rosen C. The Chopin Touch / C. Rosen // The New York Review of Books. – 1987. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://www.nybooks.com/articles/archives/1987/may/28/the-chopin-touch/.
Ross J. R. (Háj). n.d. The Hidden Stanza – and Integering, in Wallace Stevens's “Domination of Black.” Unpublished manuscript.
Stevens W. Domination of Black / W. Stevens // Harmonium. – New York, 1923.
Stevens W. The Irrational Element in Poetry / W. Stevens // Opus Posthumous. – New York, 1957. – P. 216–229.
Stevens W. Letters of Wallace Stevens: [ed. by Holly Stevens]. – Berkeley: University of California Press, 1996.
Talmy L. Toward a Cognitive Semantics. Volume 1: Concept Structuring Systems / Talmy L. – Cambridge, MA: The MIT Press, 2000.
Tsur R. Toward a Theory of Cognitive Poetics. Second, expanded and updated edition / Tsur R. – Sussex Academic Press: Brighton and Portland, 2008.
van Peer W. Scientific Methods for the Humanities / W. van Peer, F. Hakemulder, S. Zyngier. – Amsterdam and Philadelphia: John Benjamins, 2012.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution Non-Commercial Non-Derivs License (CC BY-NC-ND), яка дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).