Вплив тривоги: поезія як теорія свідомості
Анотація
Когнітологи все частіше звертаються до вивчення ролі, яку відіграють нераціональні елементи, такі як відчуття й емоції, у когнітивній обробці інформації. На відміну від звичайного використання мови, поетична мова не просто репрезентує емоції і відчуття, а пробуджує їх. Розуміння того, як це відбувається, допомогає розкрити когнітивні аспекти роботи мислення, і – ширше – психики. Зважаючи на те, що схеми функціонують на перетині нераціонального
неусвідомленого (того, що передує свідомому) й усвідомленого осмислення дійсності, теоретична модель, котра пояснює, як взаємодія концептуальних й емоційних структур у поезії одночасно й мотивує, і передає почуття, викликані сенсорними відчуттями й емоціями, може сприяти з’ясуванню того, в який спосіб ці почуття беруть участь у когнітивних процесах. Щоб показати, як працює ця теоретична модель, наприкінці статті надано аналіз вірша Уоллеса Стівенса "Домінування чорного".
Завантаження
Посилання
Bloom H. The Anxiety of Influence: A Theory of Poetry / Bloom Н. – New York: Oxford University Press, 1973.
Bloom H. Wallace Stevens: The Poems of Our Climate / Bloom H. – Ithaca and London: Cornell University Press, 1977.
Burke M. Literary Reading, Cognition and Emotion: An Exploration of the Oceanic Mind / Burke M. – London and New York: Routledge, 2011.
Burnett W. America’s 93 Greatest Living Authors Present This Is My Best – Over 150 Self-Chosen and Complete Masterpieces, Together with Their Reasons for Their Selections / Burnett W. – New York: The Dial Press, 1942.
Claassen E. Author Representations in Literary Reading / Claassen E. – Amsterdam / Philadelphia: John Benjamins, 2012.
Cook E. Poetry, Word-Play, and Word-War in Wallace Stevens / Cook E. – Princeton, NJ: Princeton University Press, 1988.
Damasio A. The Feeling of What Happens: Body and Emotion in the Making of Consciousness / Damasio A. – New York: Harcourt, 1999.
Damasio A. Feeling our emotions / A. Damasio // Scientific American. – 2005. – March 24. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=feeling-our-emotions.
Damasio A.Subcortical and Cortical Brain Activity during the Feeling of Selfgenerated Emotions / A. Damasio, T. Grabowski, A. Bechera, H. Damasio, L. Ponto, J. Parvizi, R. Hichwa // Nat Neurosci. – 2000. – Oct; No. 3.10. – P. 1049–1056.
Fox E. Allocation of Visual Attention and Anxiety / E. Fox // Cognition and Emotion. – 1993. – No. 7.2. – P. 207–215.
Freeman D. “Catch[ing] the Nearest Way”: Macbeth and Cognitive Metaphor / D. Freeman // Journal of Pragmatics. – 1995. – No. 24. – P. 689–708.
Freeman M. Minding: Feeling, form, and meaning in the creation of poetic iconicity / M. Freeman // Cognitive Poetics: Goals, Gains, and Gaps: [ed. by G. Brône and J.Vandaele]. – Berlin, 2009. – P. 169–196.
Freeman M. The Aesthetics of Human Experience: Minding, Metaphor, and Icon in Poetic Expression / M. Freeman // Poetics Today: Special Issue on Exchange Values: Poetics and Cognitive Science: [ed. by Mark Bruhn]. – 2011. – No. 32.4. – P. 717–752.
Frühholz S. Dynamical Interactions of Attention and Emotion: A Cognitive Neuroscience Approach through Neural Network Connectivity / S. Frühholz, D. Grandjean // Masmoudi. – 2012.
Jacobs G. 2009 Color Vision: How Our Eyes Reflect Primate Evolution / G. Jacobs, J. Nathans // Scientific American. – 2009. – March 16 [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.sciam.com/article.cfm?id=evolution-of-primate-color-vision.
Johnson M. The Body in the Mind: The Bodily Basis of Meaning, Imagination, and Reason / Johnson M. – Chicago and London: The University of Chicago Press, 1987.
Kövesces Z. Metaphor and Emotion: Language, Culture, and Body in Human Feeling / Kövesces Z. – Cambridge: Cambridge University Press, 2000.
Langer S. Feeling and Form: A Theory of Art / Langer S. – New York: Charles Scribner’s, 1953.
Langer S. Mind: An Essay on Human Feeling / Langer S. – Baltimore: The Johns Hopkins Press, 1967.
LeDoux J. The Emotional Brain: The Mysterious Underpinnings of Emotional Life / LeDoux J. – New York: Simon and Schuster, 1996.
Maalej Z. The Embodiment of Fear Expressions in Tunisian Arabic / Maalej Z. // Applied Cultural Linguistics: Implications for Second Language Learning and Intercultural Communication: [ed. by F. Shairfan and G. Palmer]. – Amsterdam: John Benjamins, 2007. – P. 87–104.
Masmoudi S. Attention, Representation, and Human Performance: Integration of Cognition, Emotion, and Motivation / S. Masmoudi, D. Yun Dai, A. Naceur. – New York and London: Psychology Press, 2012.
Miall D. Literary Reading: Empirical and Theoretical Studies / Miall D. – New York: Peter Lang, 2006.
Ortony A. The Cognitive Structure of Emotions / A. Ortony, G. Clore, A. Collins. – Cambridge: Cambridge University Press, 1988.
Pagán Cánovas C. Erotic Emissions in Greek Poetry: A Generic Integration Network / Pagán Cánovas C. // Cognitive Semiotics. – 2010. – No. 6. – P. 7–32.
Rice C. Fictive Motion and Perspectival Construal in the Lyric / Rice C. // Cognitive Literary Studies: Current Themes and New Directions: [ed. by I. Jaén-Portillo and J. Simon]. – Austin, 2012. – P. 183–198.
Rosen C. The Chopin Touch / C. Rosen // The New York Review of Books. – 1987. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://www.nybooks.com/articles/archives/1987/may/28/the-chopin-touch/.
Ross J. R. (Háj). n.d. The Hidden Stanza – and Integering, in Wallace Stevens's “Domination of Black.” Unpublished manuscript.
Stevens W. Domination of Black / W. Stevens // Harmonium. – New York, 1923.
Stevens W. The Irrational Element in Poetry / W. Stevens // Opus Posthumous. – New York, 1957. – P. 216–229.
Stevens W. Letters of Wallace Stevens: [ed. by Holly Stevens]. – Berkeley: University of California Press, 1996.
Talmy L. Toward a Cognitive Semantics. Volume 1: Concept Structuring Systems / Talmy L. – Cambridge, MA: The MIT Press, 2000.
Tsur R. Toward a Theory of Cognitive Poetics. Second, expanded and updated edition / Tsur R. – Sussex Academic Press: Brighton and Portland, 2008.
van Peer W. Scientific Methods for the Humanities / W. van Peer, F. Hakemulder, S. Zyngier. – Amsterdam and Philadelphia: John Benjamins, 2012.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License (CC BY), яка дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).