Медіаосвіта у системі підвищення кваліфікації державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування

  • Олексій Миколайович Олешко Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0000-0002-3619-9619
Ключові слова: медіаграмотність, медіаосвіта, державні службовці, посадові особи місцевого самоврядування, публічні службовці, медіаграмотність публічних службовців, медіаосвіта публічних службовців, підвищення кваліфікації публічних службовців.

Анотація

Стаття присвячена проблематиці медіаосвіті у системі підвищення кваліфікації державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування. В умовах стрімкого розвитку інформаційного суспільства та глобалізації, публічні службовці щоденно стикаються з потоками інформації, яка може містити фейки та дезінформацію. Недостатній рівень медіаграмотності призводить до ризиків прийняття помилкових рішень та підриву довіри до державних інституцій. Проблема полягає у відсутності системного підходу до інтеграції медіаграмотності як невід›ємної професійної компетенції в рамках програм підвищення кваліфікації. Аналіз останніх досліджень, зокрема «Індексу медіаграмотності українців 2020–2024», свідчить про зростання рівня медіаграмотності населення. Українські науковці (Гарматій, Проневич, Кірдани, Слюсаренко) підкреслюють актуальність медіаосвіти для публічних службовців. Метою статті є визначення ролі медіаграмотності у системі підвищення кваліфікації та розробка рекомендацій щодо її інтеграції. Основний матеріал розкриває, що споживання інформації формує світогляд та суспільну думку, спираючись на соціологічні теорії Дюркгейма, Ліппмана, Габермаса, Бергера і Лукмана. В умовах домінування соціальних мереж, зростає особиста відповідальність за поширення інформації, а медіаграмотність для публічних службовців стає необхідною складовою професійної етики та інформаційної безпеки. Наводяться визначення медіаграмотності від провідних дослідників, що сходяться на її розумінні як навичок аналізу та оцінки медіа. Закон України «Про медіа» та «Загальні правила етичної поведінки державних службовців» підкреслюють зв›язок медіаграмотності з етичними нормами публічної служби. Дослідження підтверджує, що медіаосвіта є необхідною умовою формування компетентностей публічних службовців. У системі вищої освіти та програмах підвищення кваліфікації НАДС спостерігається позитивна тенденція до інтеграції медіаосвіти, кібербезпеки, інформаційної безпеки та основ штучного інтелекту, що відображається у збільшенні навчального часу. У висновках підкреслюється, що трансформація медіапростору підвищує особисту відповідальність, а медіаграмотність є критично важливою професійною та етичною компетентністю. Перспективні напрями подальших досліджень включають: оцінку ефективності існуючих програм, розробку диференційованих програм, дослідження впливу ШІ (включаючи протидію дипфейкам та дезінформації), аналіз міжнародного досвіду, формування культури медіаграмотності на інституційному рівні та дослідження моделей взаємодії з громадянським суспільством.
Ці напрями дозволять поглибити розуміння проблеми та розробити практичні рекомендації для системного та ефективного впровадження медіаграмотності.

Завантаження

Download data is not yet available.

Біографія автора

Олексій Миколайович Олешко , Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

кандидат наук з державного управління,
доцент кафедри публічного управління та державної служби
навчально-наукового інституту “Інститут державного управління”
Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна,
майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

Посилання

Volosheniuk, O.V. (2012). Media education and media literacy (V.F. Ivanov &

O.V. Volosheniuk, Eds.; V.V. Rizun, Sci. Ed.). Center for Free Press. URL: https://www.aup.com.ua/uploads/momg.pdf [in Ukrainian].

Habermas, J. (2000). Structural transformations in the public sphere. Research of the category civil society. Litopys. [in Ukrainian].

Harmatii, O.V. (2015). Ukrainskoi Akademii Drukarstva. Seriia: Sotsialni Komunikatsii, (1), 7–14. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzck_2015_1_3 [in Ukrainian].

Media literacy index of Ukrainians: 2020–2024: fifth wave: analytical report based on the results of a comprehensive study. (2024). Detector Media. URL: https://surl.lu/nqhanp [in Ukrainian].

Kirdan, O., & Kirdan, O. (2023). Development of media education in the late XX – early XXI century as a problem of pedagogical theory and practice: domestic and foreign experience. Osvita. Innovatyka. Praktyka, 11(10), 25–29. URL: https://www.oip-journal.org/index.php/oip/article/view/283/194 [in Ukrainian].

Media literacy of public servants. General professional (certificate) program. Approved by NACS - order of NACS dated July 04, 2023 No. 93-23. (2023). URL: https://pdp.nacs.gov.ua/courses/mediahramotnist-publichnykh-sluzhbovtsiv-14 [in Ukrainian].

On approval of the General rules of ethical conduct of civil servants and local self-government officials. Order No. 158. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1203-16#Text [in Ukrainian].

On media: Law of Ukraine No. 2849-IX dated December 13, 2022. (2022). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2849-20#Text [in Ukrainian].

Pronevych, O. (2024). Conceptual and legal imperatives of increasing media literacy of civil servants. Zbirnyk materialiv IV Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi onlain-konferentsii, 23 travnia 2024 roku, 79–85. URL: https://surl.lt/iwbovx [in Ukrainian].

Sliusarenko, N.V. (2024). Media education in Ukraine: realities and prospects. Pedahohichnyi Almanakh, (55), 26–33. URL: https://pedalmanac.site/index.php/main/article/view/533/425 [in Ukrainian].

Standard of higher education of Ukraine. Specialty 281 “Public management and administration”. Master. URL: https://surl.li/jffztd [in Ukrainian].

Typical general professional (certificate) program for advanced training of heads of local state administrations, their first deputies and deputies. Order No. 68-25. URL: https://surl.lu/wnbxdg [in Ukrainian].

Typical general professional (certificate) program for advanced training of local self-government officials appointed to positions in local self-government bodies. Order No. 42-25. URL: https://surl.li/hxurnm [in Ukrainian].

Scheibe, C., & Rogow, F. (2017). Media literacy: A teacher’s guide (S. Dioma, Trans.;

V.F. Ivanov & O.V. Volosheniuk, Eds.). Center for Free Press, Academy of Ukrainian Press [in Ukrainian].

Berger, P.L., & Luckmann, T. (1966). The social construction of reality: A treatise in the sociology of knowledge. Doubleday.

Durkheim, E. (1997). The division of labor in society (W.D. Halls, Trans.; L.A. Coser, Intro.). Free Press. URL: https://archive.org/details/in.ernet.dli.2015.126617

Lippmann, W. (1949). Public opinion. The Free Press. URL: https://surli.cc/gisgcv

Опубліковано
2025-06-04
Як цитувати
Олешко , О. М. (2025). Медіаосвіта у системі підвищення кваліфікації державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування. Актуальні проблеми державного управління, 1(66), 416-427. https://doi.org/10.26565/1684-8489-2025-1-20
Розділ
Соціальна і гуманітарна політика