ПОСТМОДЕРНІСТСЬКІ КОНЦЕПЦІЇ ТЕКСТУ І ПИСЬМА У ТВОРЧОСТІ МАРГЕРІТ ДЮРАС
Анотація
Стаття присвячена аналізові літературознавчих пошуків нових виражальних можливостей слова в авторському мовленні французької письменниці XX століття
Маргеріт Дюрас. Творчість Дюрас розглядається в контексті постмодерністських концепцій Р. Барта, М. Фуко, Ж. Дерріди, які відкидають логоцентричну культурну традицію епохи модернізму. У пошуках нових виражальних можливостей мови і письма письменниця стикається з труднощами, які сама називає серйозними недоліками, маючи на увазі складність подолання невідповідності між актом мовлення і висловлюваним смислом. Адже переживання світу та існування людини в ньому є абсолютно унікальним, тоді як мова звертається до абстрактних категорій. Тим самим відбувається метафізична дисоціація людини і світу, оскільки цей зв'язок може бути реалізований лише опосередковано. Як наслідок, мова виявляється нездатною до безпосереднього вираження дійсності. Текстова структура художніх творів Дюрас відображає концепцію фемінного письма, яка пов'язує літературні пошуки письменниці з проблематикою феміністичної теорії, метою якої є обґрунтування повноправності та рівноцінності існування різних культур і практик, у тому числі альтернативних домінуючому маскулінному дискурсу, фемінного способу життя у світі, фемінного мислення, фемінного письма.Як жінка-автор М. Дюрас виступає творцем власної системи смислів, де замість ієрархії постулюються принципи дисоціації та багатовимірності. Виробивши свій особливий стиль письма, Маргеріт Дюрас зуміла досягти тих меж, де долається дисоціація між мовою і реальністю. Використовуючи існуючі лексичні засоби та
стилістичні прийоми, зміщуючи акценти та деконструюючи їх, Дюрас досягла високої творчої досконалості у пошуках нових виражальних можливостей мови та письма. Її
тексти створюють простір, де сутність не схоплюється, а твориться, і завдяки цьому вони народжуються в процесі їх осягнення, активної співтворчості, де читач виступає співавтором.
Завантаження
Посилання
Barthes R. (1989). Pleasure from the text. Semiotics. Poetics. Moskva: Progress (in Rus).
Zherebkina I. (2000). Read my desire. Moskva. (in Rus).
Duras M. (1987). La vie matérielle. Paris : P.O.L. a.
Duras M. (1985). Écrire, dit-elle. Imaginaires de Marguerite Duras. Bruxelles : Éditions de l’Université de Bruxelles.
Duras M. Moderato cantabile. URL : https://1001ebookgratuit.com/lire-moderatocantabile-1-gratuit-chapitre
Duras M. Le vice-consul URL : https://booksonline.com.ua/view.php?book=117363
Duras M. Le ravissement de Lol V. Stein. URL : https://www.pdfdrive.com/le-ravissementde-lol-v-stein-e34070262.html
Duras M. (1993). Écrire. Paris : Gallimard.
Derrida J. (2000). Violence and metaphysics. Writing and difference. Moskva: Akаdemicheskiy projekt. (in Rus).
Duras M. (1967). Entretien de Marguerite Duras avec Jean Schuster. L’Archibras, n°2. Paris : Le Terrain Vague.
Dorosh O. (2006). Linguocognitive and communicative aspects author’s feminine language in M. Duras’s novel. Avtoref. dys….kand. filolohichnyh nauk. Kyiv. (in Ukr).
Duras M. (2009). Lover. Kyiv: A-ba-ba-ha-la-ma-ha. (in Ukr).
Lakoff R. (2000). Language and a woman’s place. Gendernyie issledovaniya. № 5. (in Rus).
Foucault M. (1991). Hermeneutics of subject. Kurs liektsyi v Kolezh de Frans. Moskva: Progress. (in Rus).
Foucault M. (1993). The order of discourse. Kyiv. (in Ukr).
Foucault M. (1977). Words and things. Moskva: Progress. (in Rus).