ПОСТМОДЕРНІСТСЬКІ КОНЦЕПЦІЇ ТЕКСТУ І ПИСЬМА У ТВОРЧОСТІ МАРГЕРІТ ДЮРАС

Ключові слова: Новий роман, лінгвостилістичні особливості, мова тіла, в'яла мова, мовчання

Анотація

Стаття присвячена аналізові літературознавчих пошуків нових виражальних можливостей слова в авторському мовленні французької письменниці XX століття
Маргеріт Дюрас. Творчість Дюрас розглядається в контексті постмодерністських концепцій Р. Барта, М. Фуко, Ж. Дерріди, які відкидають логоцентричну культурну традицію епохи модернізму. У пошуках нових виражальних можливостей мови і письма письменниця стикається з труднощами, які сама називає серйозними недоліками, маючи на увазі складність подолання невідповідності між актом мовлення і висловлюваним смислом. Адже переживання світу та існування людини в ньому є абсолютно унікальним, тоді як мова звертається до абстрактних категорій. Тим самим відбувається метафізична дисоціація людини і світу, оскільки цей зв'язок може бути реалізований лише опосередковано. Як наслідок, мова виявляється нездатною до безпосереднього вираження дійсності. Текстова структура художніх творів Дюрас відображає концепцію фемінного письма, яка пов'язує літературні пошуки письменниці з проблематикою феміністичної теорії, метою якої є обґрунтування повноправності та рівноцінності існування різних культур і практик, у тому числі альтернативних домінуючому маскулінному дискурсу, фемінного способу життя у світі, фемінного мислення, фемінного письма.Як жінка-автор М. Дюрас виступає творцем власної системи смислів, де замість ієрархії постулюються принципи дисоціації та багатовимірності. Виробивши свій особливий стиль письма, Маргеріт Дюрас зуміла досягти тих меж, де долається дисоціація між мовою і реальністю. Використовуючи існуючі лексичні засоби та
стилістичні прийоми, зміщуючи акценти та деконструюючи їх, Дюрас досягла високої творчої досконалості у пошуках нових виражальних можливостей мови та письма. Її
тексти створюють простір, де сутність не схоплюється, а твориться, і завдяки цьому вони народжуються в процесі їх осягнення, активної співтворчості, де читач виступає співавтором.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Жанна КУЩЕНКО, National Technic University «Kharkiv Polytechnic Institute»

Senior lecturer of the Cross-Cultural Communication
and Foreign Languages Department
National Technic University «Kharkiv Polytechnic Institute»
2 Kyrpychova str., 61002 Kharkiv, UKRAINE
ORCID: 0000-0001-8439-1798

Діана ПЕСОЦЬКА, V. N. Karazin Kharkiv National University

PhD (Philosophy), Associate Professor
Of the Department of Romance Philology and Translation
V. N. Karazin Kharkiv National University
4 Svobody Sq., 61022 Kharkiv, UKRAINE
e-mail: diana.pesotska@karazin.ua
ORCID: 0000-0002-6544-3713

Посилання

Barthes R. (1989). Pleasure from the text. Semiotics. Poetics. Moskva: Progress (in Rus).

Zherebkina I. (2000). Read my desire. Moskva. (in Rus).

Duras M. (1987). La vie matérielle. Paris : P.O.L. a.

Duras M. (1985). Écrire, dit-elle. Imaginaires de Marguerite Duras. Bruxelles : Éditions de l’Université de Bruxelles.

Duras M. Moderato cantabile. URL : https://1001ebookgratuit.com/lire-moderatocantabile-1-gratuit-chapitre

Duras M. Le vice-consul URL : https://booksonline.com.ua/view.php?book=117363

Duras M. Le ravissement de Lol V. Stein. URL : https://www.pdfdrive.com/le-ravissementde-lol-v-stein-e34070262.html

Duras M. (1993). Écrire. Paris : Gallimard.

Derrida J. (2000). Violence and metaphysics. Writing and difference. Moskva: Akаdemicheskiy projekt. (in Rus).

Duras M. (1967). Entretien de Marguerite Duras avec Jean Schuster. L’Archibras, n°2. Paris : Le Terrain Vague.

Dorosh O. (2006). Linguocognitive and communicative aspects author’s feminine language in M. Duras’s novel. Avtoref. dys….kand. filolohichnyh nauk. Kyiv. (in Ukr).

Duras M. (2009). Lover. Kyiv: A-ba-ba-ha-la-ma-ha. (in Ukr).

Lakoff R. (2000). Language and a woman’s place. Gendernyie issledovaniya. № 5. (in Rus).

Foucault M. (1991). Hermeneutics of subject. Kurs liektsyi v Kolezh de Frans. Moskva: Progress. (in Rus).

Foucault M. (1993). The order of discourse. Kyiv. (in Ukr).

Foucault M. (1977). Words and things. Moskva: Progress. (in Rus).

Опубліковано
2022-12-26
Як цитувати
КУЩЕНКО, Ж., & ПЕСОЦЬКА, Д. (2022). ПОСТМОДЕРНІСТСЬКІ КОНЦЕПЦІЇ ТЕКСТУ І ПИСЬМА У ТВОРЧОСТІ МАРГЕРІТ ДЮРАС. Accents and Paradoxes of Modern Philology, 1(7), 52-68. https://doi.org/10.26565/2521-6481-2022-7-03