НЕФІКЦІЙНА ЛІТЕРАТУРА: ПРИРОДА, ТИПОЛОГІЯ, ТЕРМІНОЛОГІЯ

  • Тетяна ЧЕРКАШИНА Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна http://orcid.org/0000-0002-6546-4565
  • Богдан ПАРАМОНОВ Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна http://orcid.org/0000-0002-0613-5761
Ключові слова: нефікційна література, історична документалістика, художня біографія, мемуаристика, художня публіцистика, діаристика, мемуари, автобіографія.

Анотація

Статтю присвячено розглядові теоретичних аспектів нефікційної літератури. Аналізуються близькі за семантичним наповненням, проте не тотожні терміни документальна література, документалістика, література факту, фактографія, художньо-документальна література, художньо-документальна проза, художня документалістика, література non fiction, нефікційна література, нефікційне письмо, нефіктивна література, нефіктивна проза, нефіктивне письмо, фактуальна оповідь, які набули широкого вжитку в американській, іспанській, українській, французькій, слов’янських терміносистемах. Усі ці терміни позначають сукупність текстів, написаних на основі реальних подій без використання вигадки. Типовими рисами літератури цього виду є синтез документального начала й художньої вигадки, правдивість, фактографічність, документальна достовірність, об’єктивність, використання справжніх імен, дат і географічних позначок. Водночас відображення дійсних подій та їх учасників подається крізь призму авторського Я, а отже до провідних рис нефікційної літератури додаються суб’єктивність, особисте начало, зрощення образів автора та наратора.

У статті акцентується на основних структурно-типологічних різновидах нефікційної літератури – історичній документалістиці, художній біографії, художній публіцистиці й мемуаристиці. При укладанні цієї класифікації враховувалися передусім основний об’єкт нефікційної оповіді; джерела отримання документальної інформації; види авторської присутності в тексті (зокрема, в якості стороннього спостерігача, свідка або головної дійової особи); суб’єктивний фактор особистої участі у подіях, описаних у творі, чи особистого знайомства з безпосередніми учасниками подій; жанрово-типологічні характеристики документальних творів. У статті виокремлюються основні типологічні характеристики кожного різновиду нефікційної літератури, аналізується їх жанрова система, подається характеристика видів і підвидів.

Окрему увагу приділено аналізові мемуаристики, яка є складним і багаторівневим видом нефікційної літератури, що, своєю чергою, складається з кількох підвидів – власне мемуаристики, автобіографіки, діаристики, епістолярію. У статті диференціюються підвиди мемуарної літератури, розглядаються варіанти синтезу її видів і форм.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Boyer-Weinmann, M. (2005). La relation biographique: enjeux contemporains. Seyssel: Champ Vallon. 488 p.

Cherkashyna, T. (2009) Narrative Dimensions of Literary Biographical Prose. Luhansk: SPD Reznikov. 200 p. (in ukr)

Fedorov, V. (1991) Problems of Documentary Literature and the Development of the Genre of Documentary-Fiction Prose: thesis for PhD. St/-Petersburg. 18 p. (in rus)

Fedun, M. (2010). Memoirs in Western Ukraine of the First Half of the Twentieth Century: Historical Trends, Genre Specifics, Poetics. Ivano-Frankivsk. 452 p. (in ukr)

Halych, O. A. (2013). Fiction and Non Fiction in Literature: Problems of Theory and Practice. Luhansk: Znannia. 368 p. (in ukr).

Halych, О. А. (2008). In Space of Non Fiction: Diaries by the Ukrainians Writers of the XXth Century. Luhansk: Znannia. 200 p. (in ukr)

Halych, А. А. (1984). Modern Literary Documentary Biographical Prose: Problems of the Genre Development. Extended abstract of PhD dissertation (Literary theory). Kiev.23 p. (in rus)

Halych, О. А. (2001). The Ukrainian Documentary Literature on the Boundary of Centuries: Specificity, Genesis, Perspectives. Luhansk: Znannia. 246 p. (in ukr).

Halych, O. A. (1991). The Ukrainian Writer Memoirs Literature: Nature, Evolution, Poetics. Kyiv. 217 p. (in ukr)

Histoire, mémoire, identité dans la littérature nonfictionnelle: l’exemple belge (2005). sous la dir. d’Annamaria Laserra. Bruxelles: Presses Interuniversitaires Européennes P. I. E. – PETER LANG S. A. 313 p.

Ihnativ, N. (1998). Genre Searches for Fiction Documentary 1970-90’s: thesis for PhD. Dnipropetrovsk. 18 p. (in ukr)

Genette, G. (1991). Fiction et diction. Paris: Seuil. 150 p.

Genette, G. (1998). Figures. Vol. 2. 472 с.

Ginzburg, L. (1976). About Psychological Prose. Leningrad. 448 p. (in rus)

Gusdorf, G. (1991). Lignes de vie 2 : auto-bio-graphie. Paris: Odile Jacob. 504 p.

Gutkind, L. (1997). The Art of Creative Nonfiction: Writing and Selling the Literature of Reality. New York: Wiley. 224 p.

Jeannelle, J.-L. (2004). L’acheminement vers le réel. Pour une étude des genres factuels: le cas des Mémoires. Poétique. № 139 septembre. pp. 279 – 297.

Keilhauer, A. (2007). Vieillir feminine et écriture autobiographique, aléas d’un questionnement croisé. Vieillir féminin et écriture autobiographique. Clermont-Ferrand: Presses universitaires Blaise Pascal. pp. 9 – 22.

Koloshuk, N. (2006). Camp Prose in the Postmodern Paradigm. Lutsk: Vezha. 500 p. (in ukr)

Koloshuk, N. (2009). Non-fiction (Documentary) as a Marginal Phenomenon of the Multicultural Process of Modernity: the Ukrainian Situation. Questions of Literary Criticism. Vol. 78. pp. 215–223. (in ukr)

Kotsyubynska, M. (2008). History Orchestrated by Human Voices. Existential Significance of Fiction for Modern Ukrainian Literature. Kyiv: Kyiv-Mohyla Academy. 70 p. (in ukr)

Léjeune, Ph. (1975). Le pacte autobiographique. Paris: Seuil. 357 p.

Literary Encyclopedia (2007). In 2 vol. Vol. 1. Kyiv: Akademia. 608 p. (in ukr)

Literary Non Fiction (2018). Theoretical Aspect. 295 p. (in ukr)

Literary Studies (2008). Dictionary. Ternopil: Bohdan. 280 p. (in ukr)

Masliuchenko, H. (2003). Literary Memoirs and Autobiographical Novel in the Ukrainian Literature of the 90s of the XX century: thesis for PhD. Dnipropetrovsk. 212 p. (in ukr)

Mestergazi, E. G. (2007). Literature Non-Niction / Non-Fiction: Experimental Encyclopedia: Russian version. Мoscow: Sovpadenie. 325 p. (in rus)

Mikheev, M. Diary in Russia of XIX-ХХ Centuries – Ego-Text, or Pre-text. Available at: http://uni-persona.srcc.msu.ru/site/research/miheev/kniga.htm

Morozova, E. F. (1990). Documentary Literature. Ukrainian Literary Encyclopedia: in 5 vol. Kyiv: Ukranian Soviet Encyclopedia. Vol. 2: D–К. (in rus).

Ortells Montón, E. (1999). Ficción y no-ficción: la unidad literaria en la obra de Truman Capote. Valencia: Universitat de Valencia. 214 p.

Root, R. L. (2008). The Nonfictionist’s Guide: on Reading and Writing Creative Nonfiction. Lanham: Rowman and Littlefield. 223 p.

Shaitanov, I. (1981). How it Was and How it Was Remembered: Modern Autobiographical Memoir Prose. Мoscow: Znanie. 64 p. (in rus)

The Fourth Genre (2011). Contemporary Writers of / on Creative Nonfiction. Ed. by R. L. Root and M. Steinberg. 6th ed. New-York: Longman Publishers. 464 p.

The Literature of Fact (1988). Readings for Writers, ed. by W. Ross Winterowd, Lucy Hawk, Geoffrey R. Winterowd. Upper Saddle River: Prentice Hall. 384 p.

Ukrainian Literary Encyclopedia (1995). In 5 vol. Vol. 3. К–Н. Кyiv: Ukrainian Encyclopedia. 496 p.

Varikasha, M. (2013). Gender Discourse in Non-fiction Literature. Donetsk: LANDAN XXI. 212 p. (in ukr)

Weber, R. (1980). The Literature of Fact: Literary Nonfiction in American Writing. Athens: Ohio University Press. 181 p.

Wintermeyer, R. (2008). Introduction. In : «Moi public» et «Moi privé» dans les mémoires et les écrits autobiographiques du 17e siècle à nos jours / études réunies et présentées par Rolf Wintermeyer en collaboration avec Corinne Bouillot. Mont-Saint-Aignan: Publications des Universités de Rouen et du Havre. pp. 11–31.

Zlatar, A. (1998). Autobiography through the Eyes of Medieval Researchers. Auto-interpretation. St.-Petersbourg. pp. 33–54. (in rus)

Zweig, G. (1970). Development of Genres of Fiction and Non-Fiction Literature. Fiction and Documentary Genres: Questions of Theory and History. pp. 5–9. (in rus)

Опубліковано
2021-12-09
Як цитувати
ЧЕРКАШИНА, Т., & ПАРАМОНОВ, Б. (2021). НЕФІКЦІЙНА ЛІТЕРАТУРА: ПРИРОДА, ТИПОЛОГІЯ, ТЕРМІНОЛОГІЯ. Accents and Paradoxes of Modern Philology, 1(6), 72-100. https://doi.org/10.26565/2521-6481-2021-6-04