ПРОБЛЕМА РОЗМИТОСТІ КЛЮЧОВИХ БІНАРНИХ ОПОЗИЦІЙ У РОМАНІ ЕНТОНІ ДОРРА «ВСЕ ТЕ НЕЗРИМЕ СВІТЛО»
Анотація
У статті розглядається проблема розмитих меж основних бінарних опозицій, а саме «світло/темрява», «індивідуальне/колективне», «обов'язок/мораль», «дитинство-юність/зрілість» у романі «Все те незриме світло» Ентоні Дорра, що актуалізує актуальність синергетичного підходу в сучасних дослідженнях із компаративістики. Питання розмитості між компонентами ключових бінарних опозицій є одним із ключових проблем в аналізованому романі та становить неабияку новизну для подальшої рецептивної практики. Також підкреслюється, що автор у романі «Все те незриме світло» категорію смерті трактує у контексті інтерпретативної деструктивної стратегії, спрямованої на показ безцільності смерті в контексті масового знищення населення у часи воєн. Категорія життя показана в контексті абсурду, де така її структурна складова, як категорія майбутнього, просякнута фаталістичною семантикою. Категорія знання представлена у двох ракурсах – як інструмент пізнання світу для окреслення закономірностей світобудови, та як інструмент знищення тих, хто не володіє подібними знаннями. Охарактеризовано окремі аспекти загостреного тактильного світосприйняття, а саме явище синестезії. Останнє увиразнює актуальність аналізованого роману, зважаючи на лакунарність теми тактильної літератури у вітчизняному зокрема й зарубіжному літературознавстві загалом. Ентоні Дорр не обмежується лише певним монозображенням смерті: у творі «Все те незриме світло» простежуємо різні інтерпретативні альтернативи танатологічного образу. Поліфонічністі категорії танатологічного Ентоні Дору вдається досягнути через зображення смерті у світосприйнятті й з огляду на пережите кожного із ключових персонажів твору, проте єдиним, що об’єднує усі варіанти зображення смерті є цілковита відсутність страху перед можливою кончиною. Проблема людяності, людинолюбства лежить в основі роману. Звичайно, існує певна жорстока випадковість смерті на війні, але окремо взята історія двох людей через призму зазначеної проблеми вносить пост-необхідність пошуку сенсу у людських і матеріальних втратах у часи Другої світової війни. У цьому і полягає новаторство розкриття теми війни Ентоні Дорром на прикладі роману «Все те незриме світло». У той же час людське прагнення краще зрозуміти світ також може бути використане негуманно, що вкотре порушує проблему стирання кордонів між полюсними поняттями об’єктивного світу і актуалізує важливість синергетичного підходу до вивчення літератури.
Завантаження
Посилання
Aries F. (1992). Man in the face of death. M. : Publishing group "Progress"-"Progress Academy". 528 p. (In Russian).
Demichev A. (1998). Deathland. Thanatos Figures: The Art of Dying. Articles. SPb.: SPbGU Publishing House. Pp. 51-57. (In Russian).
Doerrr E. (2016). All the light we cannot see: a novel; translated from English by O. Gordynchuk. Kharkiv: Book Club "Family Leisure Club". 352 p. (In Ukrainian).
Shvydka N. (2016). Archetypal-symbolic opposition of light and darkness in biblical discourse. Scientific Bulletin of Chernivtsi University. Vol. 769. Romano-Slavic discourse. Pp. 71-75. (In Ukrainian).
Zhornokui U. (2013). Eros and Thanatos in the Ukrainian-Polish literary dialogue (based on the prose of Valery Shevchuk, Jarosław Iwaszkiewicz and Michał Choromański): dis ... cand. in philol. science: 10.01.05. Kiev. 204 s. (In Ukrainian).
Veill A. (2016). ‘All the Light We Cannot See,’ by Anthony Doerr. The Washington Post. May 5. Resource available at: https://www.washingtonpost.com/entertainment/books/all-the-light-we-cannot-see-by-anthony-doerr/2014/05/05/c2deec58-cf14-11e3-a6b1-45c4dffb85a6_story.html]
Vollmann T. W. (2014). Darkness Visible. The New York Times. May 8. Resource available at: https://www.nytimes.com/2014/05/11/books/review/all-the-light-we-cannot-see-by-anthony-doerr.html
Yin M. (2019). All The Light We Cannot See by Anthony Doerr. Liza’s Study Guides. March 14. Resource available at: www.vcestudyguides.com/blog/all-the-light-we-cannot-see-by-anthony-doerr