КРИЗА ІДЕНТИЧНОСТІ В УМОВАХ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ У РОМАНІ ОЛЬГИ ТОКАРЧУК «БІГУНИ»
Анотація
У статті розглянуто питання кризи ідентичності в умовах глобалізації, представлене у романі «Бігуни» Ольги Токарчук, нобелівської лауреатки й однієї з найпопулярніших польських письменниць сучасності.
У художньому світі роману розкриваються такі ключові ознаки глобалізації, як глобальна мобільність, посилення міграції, зникання національних кордонів і деактуалізація національної пам’яті. О. Токарчук подає специфічний тип персонажа, що діє у таких умовах – сучасного номада: еміґранта, біженця, мандрівника, безхатька і т.д.
Стаття зосереджена на кореляції занепаду пам’яті та кризи ідентичності, репрезентованій у низці історій, викладених у романі. Увага головним чином присвячується філософському аспекту проблеми, а саме людському страхові перед смертю та прагненню до безсмертя, що виявляються у постійному русі та відкиданні індивідуальної та національної пам’яті. Тема пластинації, детально розроблена у романі, розглядається в контексті взаємовідношення людського тіла й ідентичності.
Особливу увагу присвячено фрагментарності як визначальній характеристиці як форми (композиції, наративної структури) роману, так і його тематичного діапазону. Фрагментарність властива художній репрезентації пам’яті у «Бігунах», представленій у формі гетерогенного архіву. Представляючи фрагментарний, поліфонічний наратив, О. Токарчук протиставляє його зв’язному й монолітному наративу національної міфології.
Написаний у 2007 році, роман О. Токарчук представляє особливий інтерес для сьогоднішніх дослідників, коли переоцінка цінностей глобалізації стає все більш поширеною тенденцією. В новому контексті «Бігуни» можуть бути осмислені як застереження від формування реальності, позбавленої меморіальних змістів. У статті наголошується на промовистому заклику до пригадування та вербалізації минулого. У «переповіданні» життя О. Токарчук бачить шлях до спасіння та визволення, таким чином утверджуючи вирішальну роль пам’яті у подоланні кризи ідентичності, з якою стикаються сучасні спільноти.
Завантаження
Посилання
Adelgeim I. (2019) “Cellar stories, slippery stories wandering along walls...” Learning the experience of historical guilt in modern Polish prose / Adelgeim I. (Ed.) MEMORY vs HISTORY. Images of the past in the artistic practice of contemporary literatures of Central and South-Eastern Europe (pp. 325 – 334) Moskva: Institut slavianovedeniya RAN. (in Russian). DOI 10.31168/2618-8554.2019
Augé М. (1992) Non-places. Introduction to an Anthropology of Supermodenity. Moskva: Novoye literaturnoye obozreniye. (in Russian). ISBN 978-5-4448-0709-5
Dziadevych T. (2009) Olga Tokarczuk’s work: Several points. (Part II) [Web blog post]. Retrieved from: http://litakcent.com/2009/10/01/tvorchist-olhy-tokarchuk-kilka-krapok-nad-i-chastyna-ii/ . (in Ukrainian).
Nora P., М. Ozouf, Puymege de J., Winock M., (1999) France – Memory. Saint Petersburg: Izdatelstvo Sankt-Peterburgskogo universiteta. (in Russian).
Rudkovskaya М. (2019) Memory and Everyday Life. Alive and dead poetics in the works by Olga Tokarchuk (by the example of E. T. A. Hoffmann’s traditions) / I. Adelgeim (Ed.) MEMORY vs HISTORY. Images of the past in the artistic practice of contemporary literatures of Central and South-Eastern Europe (pp. 325 – 334) Moskva: Institut slavianovedeniya RAN. (in Russian). DOI 10.31168/2618-8554.2019
Czerminski J. (2019) Olga Tokarczuk podtrzymuje opinię, że Polacy robili rzeczy straszne. Rzechpospolita. Retrieved from: https://www.rp.pl/Polityka/191019249-Olga-Tokarczuk-podtrzymuje-opinie-ze-Polacy-robili-rzeczy-straszne.html.
Franklin R. (2019) Olga Tokarczuk’s Novels Against Nationalism, 12 (5) The New Yourker. Retrieved from: https://www.newyorker.com/magazine/2019/08/05/olga-tokarczuks-novels-against-nationalism
Gądek J. (2015) Słowa Olgi Tokarczuk o “mordercach Żydów” wywołały oburzenie. Onet. Kultura. Retrieved from: https://kultura.onet.pl/wiadomosci/slowa-olgi-tokarczuk-o-mordercach-zydow-wywolaly-oburzenie/etf0kw2
Shotter J. (2020) Nobel laureate Olga Tokarczuk: why populist nostalgia will pass. Financial Times. Retrieved from: https://www.ft.com/content/36cfd978-4c1a-11ea-95a0-43d18ec715f5
Sosin B. K. (2002). Dom dzienny, dom nocny Olgi Tokarczuk. W poszukiwaniu utraconej tożsamości. Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria I, 11, 167–177.
The Nobel Prize (2018) The Nobel Prize in Literature 2018. Retrieved from: https://www.nobelprize.org/prizes/literature/2018/summary/.
Tokarczuk O. (2017) Flights. London: Fitzcarraldo Editions.
Ukleja K. (2012) Poszukiwanie tożsamości w «Domu dziennym, domu nocnym» Olgi Tokarczuk. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Arte et Educatione, 7, 123–130. ISSN 2081–3325
Wieliczko K. (2012) Ludzie bez właściwości. Przygody z tożsamością w powieściach Olgi Tokarczuk. Akcent, 1, 77–86.
Żarczyńska M. (2004) Problematyka tożsamości w powieściach Olgi Tokarczuk. Swojskość i obcość. O kategorii tożsamości w piśmiennictwie polskim na przełomie wieków. Prace literaturoznawcze poświęcone pamięci dr M. Żarczyńskiej, 21–34.