Жіночі образи в романі «Останній подих мавра» як ключовий елемент розкриття індійської ідентичності

  • Maria Obykhvist
Ключові слова: Салман Рушді, Останній подих Мавра, Жіночі образи, жіноче, фемінне, феміністичне

Анотація

The article is dedicated to the analysis of female characters in the novel The Moor’s Last Sigh by Salman Rushdie. Our aim is to understand better the evolution of artistic images by highlighting and researching the means the author uses for revealing the «nature» and «socialization» of a woman. The novel appeals to the understanding of a woman’s place in the socio-historical processes of the modern world. The author reveals a woman’s identity which is formed under the influence of the globalization factors as well as other ones. India’s modern history becomes the background for the evolution of the female characters. Salamn Rushdie is an English writer of an Indian origin who reveals in front of a reader bright and unique India, while he himself is caught between two cultural worlds – his native Indian and acquired European. In order to reveal the evolution of female characters, we will scrutinize the way in which the author describes motherhood and love in their lives.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Агеєва, В. П., Кобелянська, Л. С., Скорик, М. М. (2004). Основи теорії гендеру. Навчальний посібник. Київ: К. I. С.

Баррі, П. (2008). Вступ до теорії. Літературознавство та культурологія. 1 вид. Київ: Смолоскип.

Бовуар де, С. (1995). Друга стать. Том 2. Київ: Основи.

Бодрийяр, Ж. (2017). Соблазн [online] E-reading club. Available at: https://www.e-reading.club/book.php?book=102671 [Accessed 30 Oct. 2017].

Гром'як, Р. Т., Ковалів, Ю. I., Теремко, В. I. (2007). Літературознавчий словник-довідник. 2 вид. Київ: Академія.

Мой, Т. (2004). Сексуальная текстуальная политика. Москва: Прогресс-Традиция.

Habib, M.A.R. (2005). A History of Literary Criticism. From Plato to the Present. 1st ed. Oxford: Blackwell Publishing.

Rushdie, S. (1997). The Moor’s Last Sigh. 1st ed. New York: Vintage International

Thiara, N. W. (2009). Salman Rushdie and Indian Historiography. Writing the Nation into Being. 1st ed. New York: Palgrave Macmillan.

Tyson, L. (2006). Critical Theory Today. A User Friendly Guide. 2nd ed. New York: Routledge.

Як цитувати
Obykhvist, M. (1). Жіночі образи в романі «Останній подих мавра» як ключовий елемент розкриття індійської ідентичності. Accents and Paradoxes of Modern Philology, 1(2), 52-68. https://doi.org/10.26565/2521-6481-2017-2-4