EDUCATIONAL SYSTEM IN THE WORK OF AMÉLIE NOTHOMB "GLOSSARY OF PROPER NAMES"

  • Svitlana Kryvoruchko V. N. Karazin Kharkiv National University
Keywords: A. Nothomb, genre, character, idea, education system

Abstract

In the book "Dictionary of proper names" 2002 Belgian Francophone writer A. Nothomb interprets social system, embodies the idea of education’s devastating impact on the psyche of a child and an adolescent. In theory of literature they singled out a genre - the novel of education, which upsets the psychological and social narratives around issues of identity formation. Conceptually the genre of "Dictionary of proper names" is formed on the basis of the story and novel features of novel education that on ideological level transformed into anti educational methods that were accepted and common.

By creating an artistic image of the chosen child A. Nothomb reveals educational system: pre-kindergarten, school, ballet education as criminal establishments employing inhumane professionals applying antipedagogical methods of education aimed at the destruction of freedom, joy, and even the health of future generations. The author destroys the "myth" of adequate educational system today, which was formed in the "family", "school", "children's art schools" refutes strict parenting practices of successful strong personality that cripples the psyche of the individual, makes him sick. At the level of subtext writer outlines humanistic perspective - the dominant trend in education should be a particular love for the individual, taking into consideration the psychological nuances of its’ character.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Svitlana Kryvoruchko, V. N. Karazin Kharkiv National University
Doctor of Philology, Associate Professor, Head of the Department of Romance Philology and Translation of the School of Foreign Languages, V. N. Karazin Kharkiv National University

References

Бадью, А. (2014). Століття [пер. з франц. А. Рєпа]. Львів : Кальварія : Ніка-Центр.

Баррі, П. (2008). Вступ до теорії: літературознавство та культурологія [пер. з англ. Погинайко О.]. К.: Смолоскип.

Бєлявська, М. Ю.(2012). Інтерпретація класичних образів у сучасній літературі (на матеріалі творів Амелі Нотомб). Вісник львівського університету. Серія: Іноземні мови. – Львів.– вип. 20. – Ч . 1. – С. 41–46.

Кулагина, О. А. (2012). Языковое портретирование «чужого» как способ передачи этнокультурного диссонанса во французском языке. Автореферат диссертации. М. Режим доступу: http://www.dissercat.com/content/yazykovoe-portretirovanie-chuzhogo-kak-sposob-peredachi-etnokulturnogo-dissonansa-vo-frantsu

Макаревич, О. В. (2010). Бинарные категории мышления как основа философского мировосприятия в литературных сказках Амели Нотомб и Мишеля Турнье. Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского, № 4-2. Режим доступу: http://cyberleninka.ru/article/n/binarnye-kategorii-myshleniya-kak-osnova-filosofskogo-mirovospriyatiya-v-literaturnyh-skazkah-ameli-notomb-i-mishelya-turnie

Нотомб, А. (2008). Словарь имён собственных [пер. с франц. И. Волевич]. М.: Иностранка.

Шалагінов, Б. Б. (2015). Опилки і лабіринт: Книга естетичних фрагментів. К. : Вид. Дім «Києво-Могилянська академія».

Amanieux, L. (2009). Le récit siamois. Identité et personnage dans l’oeuvre d’Amélie Nothomb. Paris : Editions Albin Michel.

Revial, G. (2012). Masque de l’écriture, écriture du masque Amélie Nothomb et le courant post-humain [position de thèse] Paris, Sorbonne. Режим доступу: http://www.paris-sorbonne.fr/IMG/pdf/Position_de_these_REVIAL.pdf

Marois, L. (2011). Le double mythique : la figure d’Eurydice dans «Mercure» d’Amélie Nothomb. Режим доступу: http://pendientedemigracion.ucm.es/info/amaltea/revista/num3/marois.pdf
Published
2017-02-13
How to Cite
Kryvoruchko, S. (2017). EDUCATIONAL SYSTEM IN THE WORK OF AMÉLIE NOTHOMB "GLOSSARY OF PROPER NAMES". Accents and Paradoxes of Modern Philology, 1(1), 22-31. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/accentsjournal/article/view/7984
Section
Literary Studies