Кіношевченкіана часів пізнього сталінізму на сторінках української газети «Свобода» в США.

  • Віктор Грінченко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Виниченка https://orcid.org/0000-0002-2852-3650
Ключові слова: фільм «Тарас Шевченко», Ігор Савченко, кінопоказ в США, газета «Свобода», Микола Чубатий

Анотація

Мета дослідження. Розглянути та проаналізувати статтю українського історика, публіциста, громадського діяча Миколи Чубатого «Україна та Шевченко в Совєтському фільмі», вміщену у серпні 1952 року в  українській газеті «Свобода», яка видавалася в США. В ній йдеться про новий радянський художній фільм «Тарас Шевченко» режисера Ігоря Савченка, що в той час демонструвався в США.

Методологія дослідження. Застосовано принципи історизму, об’єктивності, всебічності та цілісності вивчення джерела. Використано описовий, порівняльно-історичний, історико-критичний методи.

Наукова новизна. Матеріали, представлені у даній публікації, можуть слугувати доповненням до вже існуючих наукових досліджень щодо розкриття окремих складових кіношевченкіани, зокрема представниками інтелектуальної еліти західної української діаспори.

Висновки. Зроблені висновки, що М. Чубатий мав на меті сформувати у читачів «Свободи» уявлення про сфальшування Шевченка у радянському кіно, перекручення історичної правди, показати тенденційність представленого у цьому фільмі образу поета. За його переконанням, фільм був поставлений для обслуговування ідеології Кремля, спрямованої на продовження та зміцнення свого панування над Україною. Попри майже цілком негативні оцінки різних епізодів цього фільму, М. Чубатий все ж знаходить певну мистецьку цінність в окремих його аспектах. Наведені в проаналізованій публікації М. Чубатого судження переважно знаходять підтвердження у працях інших дослідників із західної української діаспори та у сучасних авторів в незалежній Україні.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Берест Б. Історія українського кіна. Нью-Йорк: Видано Науковим товариством ім. Т. Шевченка. 1962. 272 с.

Брюховецька Л. Невідоме про фільм «Тарас Шевченко» (1951). Кіно Театр. 2013. № 6. URL: http://archive-ktm.ukma.edu.ua/show_content. php?id=1556

Волошенюк О. Кінобіографія Т. Шевченка: реконструкція домислу. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого. 2014. Вип. 14. С. 156–162.

Госейко Л. Історія українського кінематографа 1896–1995. Пер. з франц. С. Довганюк, Л. Госейко. Київ: KINO-КОЛО, 2005. 464 c.

Грегорчак П., Дов’як Р. Естетика соціалістичного реалізму у фільмовій обробці життєпису Тараса Шевченка (між мистецтвом і кітчем). Науковий вісник Ужгородського університету: Серія: Філологія. Соціальні комунікації. 2014. Вип. 1 (31). С. 79–83.

Єкельчик С. Імперія пам’яті. Російсько-українські стосунки в радянській історичній уяві. Пер. з англ. М. Климчук, Х. Чушак. Київ: Критика, 2008. 303 с.

Кирилюк Є. Безсмертя Кобзаря. Літературна газета. 1951. № 52. 27 грудня С. 3.

Ковалів-Берест Б. Тарас Шевченко і українське кіно. Записки Наукового товариства імені Шевченка. 1962. № 176. С. 234–252.

Костюк Ю. Сценарій і фільм. Літературна газета. 1951. № 52. 27 грудня С. 3.

Куліш Н. С., Арістова А.В. Чубатий Микола Дмитрович. Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Чубатий, Микола Дмитрович

Новицький О. Тарас Шевченко як маляр. Львів; Москва: Накладом Наук. Т-ва ім. Шевченка, 1914. 83 c.

Савченко І. Вимогливість митця. Мистецтво. 1961. № 2. С. 9–10.

Тримбач С. Кіно і Шевченко. Шевченківська енциклопедія: В 6 т. Т. 3: І – Л. Київ: НАН України, Інститут літератури імені Т. Г. Шевченка, 2013. С. 385–390.

Тримбач С. Савченко Ігор Андрійович. Шевченківська енциклопедія: В 6 т. Т. 5: Пе – С. Київ: НАН України, Інститут літератури ім. Т. Г. Шевченка, 2015. С. 614–615.

Федотова О. О., Шаповал Ю. І. Тарас Шевченко й радянська цензура. Український історичний журнал. 2014. № 2. С. 70–86.

Черков Г. Образ історичної постаті як феномен національної екранної культури. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І. К. Карпенка-Карого. 2014. Вип. 14. С. 176–182.

Чубатий М. Наслідки московської окупації для української культури. Свобода. Джерзі Ситі і Ню Йорк. 1947. № 85. 12 квітня. С. 2.

Чубатий М. Пекучі потреби української культури. Свобода. Джерзі Ситі і Ню Йорк. 1947. № 290. 13 грудня. С. 2–3.

Чубатий М. Україна та Шевченко в Совєтському фільмі. Свобода. Джерзі Ситі і Ню Йорк. 1952. № 204. 5 серпня. С. 2.

Чубатий М. Українська національна культура та американські українці Свобода. Джерзі Ситі і Ню Йорк. 1947. № 93. 23 квітня. С. 2; № 94. 24 квітня. С. 2.

Referenses

Berest B. (1962). History of Ukrainian cinema. New York: Published by the Taras Shevchenko Scientific Society. 272 pp. (in Ukrainian).

Bryukhovetska L. (2013). Unknown facts about the “Taras Shevchenko” film (1951). Cinema-Theater. No. 6. URL: http://archive-ktm.ukma.edu.ua/show_content. php?id=1556 (in Ukrainian).

Volosheniuk O. (2014). T. Shevchenko’s cinematic biography: Reconstruction of fiction. Scientific Bulletin of the I. K. Karpenko-Karyi Kyiv National University of Theatre, Cinema and Television. Issue 14. P. 156–162 (in Ukrainian).

Hoseiko L. (2005). History of Ukrainian Cinema 1896–1995. Trans. from French by S. Dovhanyuk, L. Hoseiko. Kyiv: KINO-KOLO. 464 pp. (in Ukrainian).

Hrehorchak P., Doviak R. (2014). Aesthetics of socialist realism in the film adaptation of Taras Shevchenko’s biography (between art and kitsch). Scientific Bulletin of Uzhhorod University: Series: Philology. Social Communications Issue 1 (31). P. 79–83 (in Ukrainian).

Yekelchyk S. (2008). Empire of memory. Russian-Ukrainian relations in the Soviet historical imagination. Transl. from English by M. Klymchuk, H. Chushak. Kyiv: Krytyka. 303 pp. (in Ukrainian).

Kyrylyuk Ye. (1951). The immortality of the Kobzar. Literaturna Hazeta. No. 52. December 27. P. 3 (in Ukrainian).

Kovaliv-Berest B. (1962). Taras Shevchenko and Ukrainian cinema. Notes of the Shevchenko Scientific Society. No. 176. P. 234–252 (in Ukrainian).

Kostyuk Yu. Script and film. Literaturna Hazeta. No. 52. December 27. P. 3 (in Ukrainian).

Kulish N. S., Aristova A. V. Chubatyi Mykola Dmytrovych. The Great Ukrainian Encyclopedia. URL: https://vue.gov.ua/Чубатий, Микола Дмитрович (in Ukrainian).

Novytskyi O. (1914). Taras Shevchenko as a painter. Published by the Publishing House of the Shevchenko Scientific Society. 83 pp. (in Ukrainian).

Savchenko I. (1961). The artist's exactingness. Art. No. 2. P. 9–10 (in Ukrainian).

Trymbach S. (2013). Cinema and Shevchenko. Shevchenko Encyclopedia. Kyiv:
In 6 vols. Kyiv: NAS of Ukraine, T. H. Shevchenko Institute of Literature. Vol. 3: I – L. P. 385–390 (in Ukrainian).

Trymbach S. (2015). Savchenko Igor Andriyovych. Shevchenko Encyclopedia: In 6 vols. Kyiv: NAS of Ukraine, T. H. Shevchenko Institute of Literature. Vol. 5: Pe – S. P. 614–615 (in Ukrainian).

Fedotova O. O., Shapoval Yu. I. (2014). Taras Shevchenko and Soviet censorship. Ukrainian Historical Journal. No. 2. P. 70–86 (in Ukrainian).

Cherkov H. (2014). The image of a historical figure as a phenomenon of the national screen culture. Scientific Bulletin of the I. K. Karpenko-Karyi Kyiv National University of Theatre, Cinema and Television. Issue 14. P. 176–182 (in Ukrainian).

Chubatyi M. The consequences of the Moscow occupation for Ukrainian culture.
Svoboda. Jersey City and New York. 1947. No. 85. April 12. P. 2 (in Ukrainian).

Chubatyi M. The pressing needs of Ukrainian culture. Svoboda. Jersey City and New York. 1947. No. 290. December 13. P. 2–3 (in Ukrainian).

Chubatyi M. Ukraine and Shevchenko in the Soviet Film. Svoboda. Jersey City and New York. 1952. No. 204. August 5. P. 2 (in Ukrainian).

Chubatyi M. Ukrainian national culture and Ukrainian Americans. Svoboda. Jersey City and New York. 1947. No. 93. April 23. P. 2; No. 94. April 24. P. 2 (in Ukrainian).
Опубліковано
2025-06-14
Як цитувати
Грінченко, В. (2025). Кіношевченкіана часів пізнього сталінізму на сторінках української газети «Свобода» в США . Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія «Історія України. Українознавство: історичні та філософські науки», 40, 105-113. https://doi.org/10.26565/2227-6505-2025-40-11
Розділ
ІСТОРІОГРАФІЯ ТА ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ІСТОРІЯ