Феномен образу-символу Харків-залізобетон.

  • Марина Курушина Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-4265-5078
  • Ірина Снітко Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-8473-3353
Ключові слова: Харків-залізобетон, символ, міський простір, архітектура харківського конструктивізму

Анотація

 

Мета. Визначити особливості сприйняття міського простору органами чуття, проаналізувати основні механізми творення символічних образів міста, схарактеризувати феномен символу Харків-залізобетон з огляду на архітектурну історію міста. 

Методи. У роботі використано системний метод для аналізу міста як цілісного організму, семіотичний підхід дав можливість витлумачити міські об’єкти як одиниці знакової системи, що комунікують між собою і здатні обростати конотаціями, перетворюватися на символи. Структурно-функційний метод застосовано для пояснення феномену трансформації об’єктів міського простору в символи. У висновках використано метод синтезу.

Результати. Тривалий час у вивченні об’єктів міського простору увага вчених була сфокусована переважно на візуальному сприйнятті. Проте розуміння міста як цілісного організму, можливість прочитання міста як системи взаємопов’язаних невипадкових знаків привели до висновку, що міський простір має низку різноманітних характеристик і сприймається комплексно, за допомогою всіх органів чуття, залишаючи відбиток в індивідуальній і колективній пам’яті. Звичні об’єкти мають, окрім утилітарного значення, символічне. Нашарування кількох площин (інформації та сприйняття) – об’єктивного знання про місто, культурного, історичного, політичного контекстів, індивідуальних відчуттів об’єктів і простору, індивідуального й колективного пам’ятання, досвіду, проживання – формує умови для створення й закріплення символу.

Висновки. Виникнення образу-символу Харків-залізобетон і особливо його закріплення й популярність не випадкові. Відома символічна споруда Держпром, що є архітектурною домінантою майдану Свободи, розташована в центрі (серці) міста, зроблена з монолітного залізобетону, має сірий колір («беземоційної стійкості», міці). Цей символ виявився суголосним для багатьох містян, оскільки витворився внаслідок акумуляції багатьох рівнів сприйняття міста (міста-мільйонника, міста-фронтиру, символу міці та стійкості фізичної і психологічної, відомості й значущості архітектурної домінанти центрального майдану міста, що має назву майдан Свободи). Архітектурна історія міста свідчить, що Харків має багато залізобетонних будівель, і це формує логічний історичний контекст образу-символу, утвореному на основі переосмислення й метафоризації фактично однієї широко відомої залізобетонної конструкції міста – Держпрому.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Акмен І. Р., Лопатько В. М. О. М. Гінзбург: дискурс по сторінках архітектурного модерну Харкова, просвіта та творче кредо. Науковий вісник будівництва. 2018. Т. 91, № 1. С. 36–44. DOI: 10.29295/2311-7257-2018-91-1-36-44.

Вайб Харкова: реп у лікарні, піаніно серед міста, Казковий будиночок. Youtube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=AeTSbav3AVQ&list=PLEgDkHjKcR6S6YqZPypVzSnJnP5qyoMyu&index=13 (date of access: 28.05.2024).

Гинзбург А. М. Железобетон. Доклад по случаю 25-летия Харьковского отделения императорского технического общества, прочитанного в юбилейном заседании 14 марта 1906 г. Х.: Зильберберг и сыновья, 1906.

Гінзбург О. М. Про заснування в Харкові Науково-дослідного інституту проектування міст. Господарство України. 1930. № 4. С.178–187.

Ґінзбурґ А. М. Побудова візерунків. Х.: Державне вид-во України ім. Г. І. Петровського, 1929. 128 с.

Історія української архітектури / за заг. ред В. І. Тимофієнка. К.: Техніка, 2003. 471 с.

Календар знаменних і пам’ятних дат Харківщини на 2016 рік: рекомендаційний бібліографічний покажчик / Департамент культури і туризму Харків. обл. держ. адмін.; Харків. обл. універс. наук. б-ка. Харків, 2015. 53 с.

Куделко С. Гінзбург Олександр Маркович. Харківщина: енциклопедичний словник / редкол.: С. І. Посохов та ін. Харків, 2014. С. 86.

Кушлакова Н. М. Громадсько-наукові об’єднання інженерів промислових регіонів України: друга половина ХІХ – початок ХХ ст.: дис. … докт. іст. наук: 07.00.07. Харків, 2017. 564 с.

Тимофієнко В. І. Зодчі України кінця XVIII – початку XX ст. : біографічний довідник. К.: НДІТІАМ, 1999. 125 с.

Франко Л. «Звуки міста»: проєкт, що розповідає, як звучить Львів. LVIV.MEDIA. URL: https://lviv.media/lviv/9314-zvuky-mista-proiekt-shcho-rozpovidaie-iak-zvuchyt-lviv/ (дата звернення: 25.05.2024).

Цвєткова С. Місто-фортеця: як народився логотип «Харків – залізобетон». MEDIAPORT. URL: https://www.mediaport.ua/misto-fortecya-yak-narodivsya-logotip-harkiv-zalizobeton (дата звернення: 20.11.2022)

Як звучить світ. Україна. Spotify. URL: https://open.spotify.com/album/59RAgXxgYQ2H32L4ItwqyL (дата звернення: 25.05.2024).

Ясієвич В. Є., Дехтяр С. Б., Сухоруков С. А. Видатні вчені інженери-будівники України. К.: Будівельник, 1991. 104 с.

Blesser B., Salter L.-R. Spaces Speak, Are You Listening? Experiencing Aural Architecture. London: The MIT Press Cambridge, Massachusetts, 2007. 437 p.

Henshaw V. Urban Smellscapes: Understanding and Designing City Smell Environments. New York: Routledge, 2013. 272 p.

Marquez A. The Smell of the City. URL: https://www.aknamarquez.com/blog/2017/6/14/the-smell-of-the-city(date of access: 28.05.2024).

McLean K. J. NOSE-FIRST. Practices of smellwalking and smellscape mapping: A thesis submitted in partial fulfilment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy Royal College of Art. January 2019. URL: https://researchonline.rca.ac.uk/3945/1/McLean_Kate_PhD_Thesis_Nosefirst.pdf (date of access: 28.05.2024).

Remixing the World, One Sound at a Time. Cities and Memory. URL: https://citiesandmemory.com/?utm_source=Google&utm_medium=2023&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw9vqyBhCKARIsAIIcLMHgDVVGvsaNGb8J1zDHo0dRPSA5Q0DSVogP4TtEPYHiUIC1fKH1WPoaAst7EALw_wcB (date of access: 28.05.2024).

S. URL: https://sensorymaps.com/about/ (date of access: 28.05.2024).

«Scent of Mystery», the First and Only Use of Smell-O-Vision. Jeremy Norman’s HistoryofInformation.com. Exploring the History of Information and Media through Timelines. URL: https://www.historyofinformation.com/detail.php?entryid=4539 (date of access: 28.05.2024).

School for Sonic Memory. URL: https://theatrum-mundi.org/project/school-for-sonic-memory/(date of access: 28.05.2024).

School for Sonic Memory. URL: https://www.alexandria-urban-imaginaries.eu/school-for-sonic-memory/ (date of access: 28.05.2024).

Smell and the City. URL: https://smellandthecity.wordpress.com/about/ (date of access: 28.05.2024).

Smith, Susan J. Soundscape. Area. 1994. Vol. 26, no. 3. P. 232–240. URL: http://www.jstor.org/stable/20003453 (date of access: 28.05.2024).

Tonkiss F. Aural Postcards: Sound, Memory and the City. The Auditory Culture Reader / Ed. by Michael Bull. Les Back Sensory formations. Berg (Firm), Oxford, pp. 303–310. URL: https://structuringsound.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/08/tonkiss_aural_postcards.pdf (date of access: 28.05.2024).

References

Akmen I. R., Lopatko V. M. O. M. Ginzburg: Discourse on the Pages of the Architectural Modern of Kharkiv, Education and Creative Credo. Naukovyi visnyk budivnytstva. 2018. Т. 91, № 1. S. 36–44. DOI: 10.29295/2311-7257-2018-91-1-36-44. (in Ukrainian).

Kharkiv Vibe: Rapping in a Hospital, a Piano in the Middle of the City, Fairy House. Youtube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=AeTSbav3AVQ&list=PLEgDkHjKcR6S6YqZPypVzSnJnP5qyoMyu&index=13 (date of access: 28.05.2024). (in Ukrainian).

Hynzburh A. M. Reinforced Concrete. Report on the occasion of the 25th anniversary of the Kharkov branch of the Imperial Technical Society, read at the jubilee meeting on March 14, 1906. Kh.: Zylberberh i synovia, 1906. (in Russian).

Hinzburh O. M. On the establishment of the Research Institute of Urban Design in Kharkiv. Hospodarstvo Ukrainy. 1930. № 4. S.178–187. (in Ukrainian).

Ginzburg A. M. Building patterns. Kh.: Derzhavne vyd-vo Ukrainy im. H. I. Petrovskoho, 1929. 128 s. (in Ukrainian).

History of Ukrainian Architecture / za zah. red V. I. Tymofiienka. K.: Tekhnika, 2003. 471 s. (in Ukrainian).

Calendar of Significant and Memorable Dates of Kharkiv Region for 2016: bibliogr. rec. indexes / Departament kultury i turyzmu Kharkiv. obl. derzh. admin.; Kharkiv. obl. univers. nauk. b-ka. Kharkiv, 2015. 53 s. (in Ukrainian).

Kudelko S. Ginzburg Olexander Markovich. Kharkivshchyna: entsyklopedychnyi slovnyk / redkol.: S. I. Posokhov ta in. Kharkiv, 2014. S. 86. (in Ukrainian).

Kushlakova N. M. Public and Scientific Associations of Engineers in the Industrial Regions of Ukraine: the Second Half of the Nineteenth and Early Twentieth Centuries: dys. … dokt. ist. nauk: 07.00.07. Kharkiv, 2017. 564 s. (in Ukrainian).

Tymofiienko V. I. Architects of Ukraine of the late eighteenth and early twentieth centuries: a biographical guide. K.: NDITIAM, 1999. 125 s. (in Ukrainian).

Franko L. “The Sounds of the City”: project that tells how Lviv sounds. LVIV.MEDIA. URL: https://lviv.media/lviv/9314-zvuky-mista-proiekt-shcho-rozpovidaie-iak-zvuchyt-lviv/ (data zvernennia: 25.05.2024). (in Ukrainian).

Tsvietkova S. The Fortress City: How the logo “Kharkiv- Zalizobeton" was born. MEDIAPORT. URL: https://www.mediaport.ua/misto-fortecya-yak-narodivsya-logotip-harkiv-zalizobeton (data zvernennia: 20.11.2022) (in Ukrainian).

How the world sounds. Ukraine. Spotify. URL: https://open.spotify.com/album/59RAgXxgYQ2H32L4ItwqyL (data zvernennia: 25.05.2024). (in Ukrainian).

Iasiievych V. Ye., Dekhtiar S. B., Sukhorukov S. A. Vydatni vcheni inzhenery-budivnyky Ukrainy. K.: Budivelnyk, 1991. 104 s. (in Ukrainian).

Blesser B., Salter L.-R. Spaces Speak, Are You Listening? Experiencing Aural Architecture. London: The MIT Press Cambridge, Massachusetts, 2007. 437 p. (in Ukrainian).

Henshaw V. Urban Smellscapes: Understanding and Designing City Smell Environments. New York: Routledge, 2013. 272 p.

Marquez A. The Smell of the City. URL: https://www.aknamarquez.com/blog/2017/6/14/the-smell-of-the-city(date of access: 28.05.2024).

McLean K. J. NOSE-FIRST. Practices of smellwalking and smellscape mapping: A thesis submitted in partial fulfilment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy Royal College of Art. January 2019. URL: https://researchonline.rca.ac.uk/3945/1/McLean_Kate_PhD_Thesis_Nosefirst.pdf (date of access: 28.05.2024).

Remixing the World, One Sound at a Time. Cities and Memory. URL: https://citiesandmemory.com/?utm_source=Google&utm_medium=2023&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw9vqyBhCKARIsAIIcLMHgDVVGvsaNGb8J1zDHo0dRPSA5Q0DSVogP4TtEPYHiUIC1fKH1WPoaAst7EALw_wcB (date of access: 28.05.2024).

S. URL: https://sensorymaps.com/about/ (date of access: 28.05.2024).

«Scent of Mystery», the First and Only Use of Smell-O-Vision. Jeremy Norman’s HistoryofInformation.com. Exploring the History of Information and Media through Timelines. URL: https://www.historyofinformation.com/detail.php?entryid=4539 (date of access: 28.05.2024).

School for Sonic Memory. URL: https://theatrum-mundi.org/project/school-for-sonic-memory/(date of access: 28.05.2024).

School for Sonic Memory. URL: https://www.alexandria-urban-imaginaries.eu/school-for-sonic-memory/ (date of access: 28.05.2024).

Smell and the City. URL: https://smellandthecity.wordpress.com/about/ (date of access: 28.05.2024).

Smith, Susan J. Soundscape. Area. 1994. Vol. 26, no. 3. P. 232–240. URL: http://www.jstor.org/stable/20003453 (date of access: 28.05.2024).

Tonkiss F. Aural Postcards: Sound, Memory and the City. The Auditory Culture Reader / Ed. by Michael Bull. Les Back Sensory formations. Berg (Firm), Oxford, pp. 303–310. URL: https://structuringsound.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/08/tonkiss_aural_postcards.pdf (date of access: 28.05.2024).
Опубліковано
2024-06-18
Як цитувати
Курушина, М., & Снітко, І. (2024). Феномен образу-символу Харків-залізобетон. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія «Історія України. Українознавство: історичні та філософські науки», 38, 104-113. https://doi.org/10.26565/2227-6505-2024-38-10
Розділ
УРБАНІСТИЧНІ СТУДІЇ