Advertising of Occult Services in the Modern City: The Experience of Anthropological Research in Odesa
Keywords:
folk medicine, occult advertising, a witch-doctor, ethnicity.
Abstract
The article is devoted to the phenomenon of occult advertising in the modern city. On the basis of advertising texts author has analyzed the specifics and peculiarities of their functioning, the influence of the urban and traditional practices regarding to informing about the occult services. In the context of the article, tradition is taken to include not just rural folk magic and divination, but also urban traditions. It emerges that as far as magic services are concerned, the range of offered services demanded by the client, largely stemming from folk tradition. By contrast discourse, approach and ritual often owe much to traditional culture, occultism and modern interest in traditional medicine.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Боряк О. До питання про сучасні механізми функціонування знань з народної медицини (за матеріалами газетної періодики) / О. Боряк // Народна творчість та етнографія. – 2011. – № 1. – С. 38–45.
Делез Ж. Критика и клиника / Ж. Делез / Пер. с франц. О. Е. Волчек и С. Л. Фокина. – Санкт-Петербург: Machina, 2002. – 240 с. – Режим доступа: http://www.gumer.info/bogoslov_Buks/Philos/ del_kr/index.php.
Класифікатор професій ДК003: 2010. – Режим доступа: http://www.dk003.com/ ?code=5152&list=5152.
Седакова И. А. Русскость/нерусскость в ценностной шкале российской оккультной рекламы / И. А. Седакова // Фольклор и постфольклор: структура, типология, семиотика. – Режим доступа: http://www.ruthenia.ru/folklore/sedakova3.htm.
Христофорова О. Колдуны и жертвы: Антропология колдовства в современной России / О. Христофорова. – Москва : ОГИ, 2011. – 432 с.
Делез Ж. Критика и клиника / Ж. Делез / Пер. с франц. О. Е. Волчек и С. Л. Фокина. – Санкт-Петербург: Machina, 2002. – 240 с. – Режим доступа: http://www.gumer.info/bogoslov_Buks/Philos/ del_kr/index.php.
Класифікатор професій ДК003: 2010. – Режим доступа: http://www.dk003.com/ ?code=5152&list=5152.
Седакова И. А. Русскость/нерусскость в ценностной шкале российской оккультной рекламы / И. А. Седакова // Фольклор и постфольклор: структура, типология, семиотика. – Режим доступа: http://www.ruthenia.ru/folklore/sedakova3.htm.
Христофорова О. Колдуны и жертвы: Антропология колдовства в современной России / О. Христофорова. – Москва : ОГИ, 2011. – 432 с.
Published
2017-06-09
How to Cite
Серебряннікова, Н. (2017). Advertising of Occult Services in the Modern City: The Experience of Anthropological Research in Odesa. V. N. Karazin Kharkiv National University Bulletin ‘History of Ukraine. Ukrainian Studies: Historical and Philosophical Sciences’, 23, 102-108. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/uahistory/article/view/8611
Issue
Section
ЕТНОКУЛЬТУРОЛОГІЯ