АКАДЕМІЧНЕ ЖИТТЯ ФІЛОСОФА: ПРОФЕСОР ОЛЕКСАНДР ОЛЕКСАНДРОВИЧ МАМАЛУЙ (29. 07. 1939 - 06. 12. 2023)

  • Іван Карпенко Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0001-9425-149X
  • Олег Перепелиця Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0001-9825-7573
Ключові слова: Олександр Олександрович Мамалуй, філософія, історія філософії, університет, академічна філософська освіта, історія університету

Анотація

Стаття присвячена висвітленню творчого шляху професора Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, головного редактора Вісника Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філософія. Філософські перипетії» (1992-2017) О. О. Мамалуя. Розкривається особистість О. О. Мамалуя як університетського викладача, науковця, завідувача кафедри, керівника і консультанта наукових досліджень. Відзначається його особистий внесок у організаційний і освітній розвиток університетської академічної філософії та філософії в університеті. Викладається його бачення місії університету в суспільстві, розуміння специфіки філософії і особливостей її викладання в університеті. Наголошується на взаємозв’язку університетської освіти з філософією, яка забезпечує фундаментальність, цільність, відкритість, гуманістичність, вільний творчий дух, критичність, демократизм. Охарактеризовано наукові здобутки, визначено напрямки філософських роздумів, ключові концепти філософії О. О. Мамалуя. Осібно розкривається значимість концептуалізації сучасності як стану пост(недо)модерну, коли префікс «недо» тлумачиться як «шлях конкретизації» стану «пост», зокрема і в контексті українського суспільства. Як провідні теми філософування О. О. Мамалуя визначаються проблема авторства, концептуалізація «авторства (транс)дискурсивності» і особливо проблема свободи, яка розглядається в конкретно-історичному контексті та є невідділеною від конкретних практик звільнення. Відзначається також необхідність формування образу філософії як особистого, авторського, екзистенціального філософування, що разом постає як діалог зі світовою філософською традицією і здійснюється як творче співфілософування.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Іван Карпенко, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

доктор філософських наук, професор, декан філософського факультету

Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

майдан Свободи, 4, Харків, 61022, Україна

 

Олег Перепелиця, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

доктор філософських наук

завідувач кафедри теоретичної і практичної філософії імені професора Й. Б. Шада

Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

майдан Свободи, 4, Харків, 61022, Україна

Посилання

What kind of modern? (2010) Philosophical reflections on the situation of post/ non-pre /after/post...modernism: Collective monograph dedicated to the 70th anniversary of Doctor of Philosophy, Professor A.A. Mamaluy. In 2 volumes. Ed. L. V. Starodubtseva, Vol. 1. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University. (In Ukrainian, In Russian).

What kind of modern? (2012) Philosophical reflections on the situation of post/ non-pre /after/post...modernism: Collective monograph. In 2 volumes. Ed. V. V. Husachenko, Vol. 2. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University. (In Ukrainian, In Russian).

Mamaluy, A.A. (1963). Formation of the idea of historical progress in the philosophy of history of the 18th century. Collection of scientific articles by postgraduate students of the philosophy department of Kharkiv State University. Kharkov: Publishing house. Kharkiv State University. (In Russian).

Mamaluy, A.A. (1964a). The idea of historical progress in the philosophy of the predecessors of Marxism. Some questions of Marxist-Leninist philosophy. Kharkov: Publishing house. Kharkiv State University. (In Russian).

Mamaluy A.A. (1964b). On the concept of historical progress in connection with its general criteria. Some questions of Marxist-Leninist philosophy. Kharkov: Publishing house. Kharkiv State University. (In Russian).

Mamaluy, A. A. (1965a). On the Definition of the Concept of Historical Progress (On the Definition Proposed by J. Engst). Journal of Kharkiv University. Philosophy Series. No. 6. V. 1, pp. 36–42. (In Russian).

Mamaluy, A. A. (1965b). Historical Progress as a Category of Historical Materialism. Journal of Kharkiv University. Philosophy Series. No. 10, Issue 2, pp. 3–17. (In Russian).

Mamaluy, A. A., Mamaluy, A.P. (1965). On various aspects of the Marxist category "mode of production". Journal of Kharkiv University. No. 5. Series: Political Economy. Issue 1. (In Russian).

Mamaluy, O. O., Karkach, V. A. (1969). Against the Axiologization of the Concept of Historical Progress (On the Critique of the Neopositivist Denial of Historical Progress). Journal of Kharkiv University. Philosophy Series. No. 5, pp. 58–68. (In Ukrainian).

Mamaluy, O. O. (1971). On the Interpretation of the Unity of Dialectical and Historical Materialism. Journal of Kharkiv University. Philosophy Series. No. 60. Issue 7, pp. 47–51. (In Ukrainian).

Mamaluy, O. O. (1972). To the study of the criterion of socio-historical progress. Journal of Kharkiv University. Philosophy Series. No. 81, Issue 8, pp. 33–43. (In Ukrainian).

Berzin, O.G., Bukhalov, Y.F., Mamaluy, A.A. (1972). F. Engels and modern problems of the philosophy of Marxism. Questions of Philosophy. No. 5. (In Russian).

Mamaluy, A. A. (1974). Is the main philosophical question a scientific definition of the subject of philosophy? Journal of Kharkiv University. Philosophy Series. No. No 112, Issue 10, pp. 3–14. (In Russian).

Mamaluy, O. O. (1975). Is it possible to theoretically prove the objective reality of the world? Journal of Kharkiv University. Philosophy Series. No. 131, Issue 11, pp. 69–72. (In Ukrainian).

Mamaluy, O. O., Alekseienko, A. P. (1976). Regarding the specifics of historiographic research in philosophy. Journal of Kharkiv University. No. 143 (Some Issues of the Methodology of Scientific Knowledge), pp. 69–74. (In Ukrainian).

Mamaluy, A.A., Hrytsenko, A.A. (1977). Ascent from the abstract to the concrete: research method and presentation method. Economic sciences, No. 12. (In Russian).

Mamaluy, A.A., Levchuk, V.G. (1978). Young Marx and Hegel in their relation to Political economy. Journal of Kharkiv University. Philosophy Series. No. 166, Issue 12. (In Russian).

Mamaluy, A. A. (1979). Methodology of K. Marx's “Capital” and the System Unity of Dialectical and Historical Materialism (Experience of Posing and Discussing the Issue). Kharkiv: Vyscha shkola. (In Russian).

Mamaluy, A.A., Zolotareva, Y.I. (1980). On the connection between the concepts of culture and free time. Journal of the Kharkov Polytechnic Institute, No. 165, pp. 48-56. (In Russian).

Mamaluy, A.A., Hrytsenko, A.A. (1981). Practical truth of abstraction and the problem of the beginning of Political economy. Economic sciences, No. 12, pp. 14-15. (In Russian).

Mamaluy, A.A., Zolotareva, Y.I. (1981). The unity of culture and free time in light of Marx's category of universal labor. Journal of Kharkiv University. Philosophy Series, No. 208, Issue 15. Logic and methodology of scientific knowledge, pp. 39-45. (In Russian).

Mamaluy, A.A., Khrabrov, V.V. (1981). Materialistic basis for introducing the subject into logic. Journal of Kharkiv University. Philosophy Series, No. 208, Issue 15. Logic and Methodology of Scientific Knowledge, pp. 54-60. (In Russian).

Mamaluy, A.A., Zolotareva, Y.I. (1982). Union of Creative Thought and Creative Labor. Journal of Kharkiv University. Philosophy Series, No. 233, Issue 16. XXVI Congress of the CPSU and Current Issues of Marxist-Leninist Philosophy, pp. 30-36. (In Russian).

Mamaluy, A.A. (1991). Towards a new paradigm of social development. Actual problems of social development. Kharkov: KhDU, 1991. (In Russian).

Mamaluy, O.O. (1992a). Philosophy or philosophizing? Theses of the Kharkov frying pan readings, dedicated to the 270th anniversary of the birth of Hrihory Savich Skovoroda (24, 11, 1992). Kharkiv: KhDU, pp. 3-4. (In Ukrainian).

Mamaluy, A.A. (1992b). Time and timelessness of philosophy. Quintessence of philosophy and time. Kharkov: KhDU Publishing House. (In Russian).

Mamaluy, A.A., Levchenko, E.B. (1992). Man, his authorship and co-authorship. Quintessence of philosophy and time. Kharkov: KhDU Publishing House. (In Russian).

Mamaluy, A. A. (1993a). Testing of freedom in the situation of “post/under/modernity”. Proceedings of the II Kharkiv Skovoroda Readings. National Philosophy: Present, Past and Prospects. (pp. 206–209). Kharkiv: Kharkiv State University. (In Russian).

Mamaluy, A.A. (1993b). Endless ends or the situation of post(non-pre)modern. Journal of Kharkiv University. No. 380. Philosophical Peripeteias. (Philosophy and diversity of socio-cultural worlds). Kharkiv: Kharkiv state university, pp. 3-11. (In Russian).

Mamaluy, O., Abashnik, V. (1994). Reception of Philosophy in the Kharkiv Way (At the Sources of University Philosophy in Kharkiv). Collection of Kharkiv Historical and Philological Society. New series, Vol. 3. pp. 29–44. (In Ukrainian).

Mamaluy, O.O. (1996a). Endless ends or the situation of post(non-pre)modern. Postmethodica, 1(11). pp. 2-7. (In Ukrainian).

Mamaluy, A.A. (1996b). Post(non-pre)modernity, or suspension of the “undead” in the “nets”. The problem of responsibility at the turn of the 20th and 21st centuries. (Materials of memorial readings dedicated to the 60th birthday of Professor O. F. Plakhotny). Kharkiv: KhDU, pp. 161-163. (In Russian).

Mamaluy, A. A. (1996c). Post(non-pre)modern or perversion of meaning. Philosophy: Classics and Modernity. Materials of the 3rd Kharkiv International Skovorodin Readings. Kharkiv, pp. 4-5. (In Russian).

Mamaluy, O. O. (2000a). Derrida/da/dyad. Post(non-pre)modern ghosts to «Specters of Marx».In: J. Derrida. Spectres Marx. Kharkiv: Oko, pp. 5-32. (In Ukrainian).

Mamaluy, A.A. (2000b). Can a university of the 21st century be classical and national? University education of Ukraine in the 21st century: problems, prospects, trends. Kharkiv, pp.65-68. (In Russian).

Mamaluy, A. A. (2002a). Authorship of (trans)discursivity. Journal of V. N. Karazin National University. Series: Philosophy. Philosophical Peripeteias, 561. (In Russian).

Mamaluy, A. A. (2002b). Karl Marx and Friedrich Nietzsche: Is freedom possible without (liberation from) slavery? Journal of V. N. Karazin National University. Series: Philosophy. Philosophical Peripeteias, 561. (In Russian).

Mamaluy, A. A. (2006). Architectonics and/or network structures? Institutional Architectonics and Mechanisms of Economic Development. Kharkiv: Kharkiv National University, pp. 72-77. (In Russian).

Mamaluy, A. A. (2008). Liberation (from) freedom? Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series: Philosophy. Philosophical Peripeteias, Issue 830, pp. 209-233. (In Russian).

Mamaluy, O. O. (2009). On the fifth attempt. (Department of Theoretical and Practical Philosophy and Establishment of the Faculty of Philosophy at Kharkiv University). Journal of V. N. Karazin National University. Series: Philosophy. Philosophical Peripeteias, No. 877, pp. 293–311. (In Ukrainian).

Mamaluy, O. O., Denysko L. M., Korableva, N. S. (2009). Department of Philosophy in 1945–1990. Journal of V. N. Karazin National University. Series: Philosophy. Philosophical Peripeteias, No. 877, pp. 288–293. (In Ukrainian).

Опубліковано
2024-06-21
Цитовано
Як цитувати
Карпенко, І., & Перепелиця, О. (2024). АКАДЕМІЧНЕ ЖИТТЯ ФІЛОСОФА: ПРОФЕСОР ОЛЕКСАНДР ОЛЕКСАНДРОВИЧ МАМАЛУЙ (29. 07. 1939 - 06. 12. 2023). Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філософія. Філософські перипетії», (70), 9-21. https://doi.org/10.26565/2226-0994-2024-70-1