ГРИГОРІЙ СКОВОРОДА: ФІЛОСОФСЬКО-ПРАВОВІ КОНОТАЦІЇ ВЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОГО МИСЛИТЕЛЯ
Анотація
Стаття присвячена дослідженню правових аспектів філософського вчення Григорія Сковороди. Попри всю парадоксальність і символізм філософського учення Сковороди, пошук морально-релігійної основи в усіх суспільних явищах, а отже і правових, і державних робить його одним із найбільш оригінальних адептів природно-правового розуміння права. І в цьому вбачаємо певну спадковість (при всій оригінальності, самобутності й набагато більшій масштабності особистості) поглядам М. Козачинського.
Саме серце є головним у досягненні спорідненості («сродності») – відповідності між внутрішнім і зовнішнім, між Богом і «твар’ю». І хоча Сковорода не користувався поняттями природного права і позитивного права, відповідність другого першому (тобто правовий закон), як видається, і є спорідненістю. Мислитель поєднує розум, серце і дію в одне: «…серце є думок безодня… думки – насіння і джерело діям». Про прихильність Сковороди до природноправового розуміння свідчить, зокрема, те, що дві натури в людині проявляються і у наявності двох законів (слід за аналогією розуміти внутрішнього – природного і зовнішнього – людського, позитивного).
Через категорію спорідненості у Сковороди фактично втілюються ідеї, суголосні західним раціоналістичним концептам справедливості та моральної автономії особистості. Вони отримали прояв через поняття «споріднена праця». Спорідненість кожної людини проявляється у спорідненій праці, що робить її щасливою, а суспільство – гармонійним. Споріднена праця є наслідком забезпечення справедливості у суспільстві, а вона втілюється через право.
Віра в знання, в гуманізм, в природу людини та її удосконалення – все це дає підстави віднести вчення Сковороди до Просвітництва, причому не лише українського, а й європейського. Раціоналістична складова, розуміння єдності людини і світу, пошук гармонізації індивіда і суспільства є аргументами на користь твердження, що саме з Сковороди починається українська класична філософія (у тому числі філософія права). Містицизм, символізм й особливо інтуїтивізм вчення Сковороди в окремих аспектах виходять за межі навіть класичної філософії (зокрема філософії права), а отже, мають риси, притаманні некласичній філософії й філософії права ХХ століття.
Містичне, духовне для Сковороди невід’ємне від раціонального, звідси – той самий «розум серця», який створює єдність психоемоційного та інтелектуально-раціонального начал у людині й розумінні змісту права або природного права. Мислитель не зупинявся на особливостях філософського обґрунтування саме права. Вчення про дві натури і три світи поруч із чітким усвідомленням неправового характеру позитивного казуїстичного права часів Сковороди з його інквізиційним процесом, писемністю і закритістю процедури, а також становістю, створювали оригінальне уявлення мислителя про справедливість і правду як основу права
Завантаження
Посилання
Bahalii, D. I. (1926). Ukraine's Wandering Philosopher Hr. Sav. Skovoroda. B.m.: Derzhvydav Ukrajiny. (In Ukrainian).
Bojeva, T. (2013). Ukrainian state formation and Hryhorii Skovoroda's views on the state system. Skhid. 6, 174-177. (In Ukrainian).
Donchenko, O. I. (2021). The System sociopolitical views of H. Skovoroda. Juridical scientific and electronic journal. 3, 15-19. (In Ukrainian).
Zhdanenko, S. B., Maksymov S. I. (2016). Skovoroda Hryhorii Savych. Great Ukrainian legal encyclopedia: in 20 t. Kharkiv: Pravo. T.2. Philosophy of Law. pp.778-782. (In Ukrainian).
Klyuy, A. I. (2015). Social-political ideal of G. S. Scovoroda. The Journal of Dnipropetrovsk University. 1, 75-81. (In Ukrainian).
Osetrova, O. (2017). Principle «unequal equality» of H. S. Skovoroda as a philosophical basis of practical social work. Ukrainian sociological journal. 17(1-2), 110-113. (In Ukrainian).
Skovoroda, Hryhorii. (2011). A full academic collections of works / ed. by. prof. L. Ushkalov. Kharkiv; Edmonton; Toronto: Majdan: Publishing Canadian Institute of Ukrainian Studies. (In Ukrainian).
Stratij, Ja. (2002). Kozačinski Manuїl Oleksandrovych. Philosophical thought in Ukraine: Bibliographic dictionary. Kyiv: Puljsar, pp.100-101. (In Ukrainian).
Chyzhevsky, D. (1992). Essays on the history of philosophy in Ukraine. Kyiv: Vyd-vo Orij pry UKSP Kobza. (In Ukrainian).
Chyzhevsky, D. (2004). Philosophy H. S. Skovoroda / Ed. prof. L. Ushkalov. Kharkiv: Prapor. (In Ukrainian).
Shapovalova, A. (2013). The Work of Taras Shevchenko and philosophy of Hryhorii Skovoroda: two dimensions of freedom. Shevchenko studies. 16, 203-216. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Shs_2013_16_26 (In Ukrainian).
Ern, V. F. (2000). Fight for the Logos. G. Skovoroda: life and teachings. Mynsk: Kharvest AST. (In Russian).
Авторське право (c) 2022 Олександр Головко , Іван Карпенко
Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).