Семіотична модель як інтертекстуальна інтерпретація «знаковості» художнього твору

  • Наіля Фаритівна Хайруліна Луганський національний університет імені Тараса Шевченка (Старобільськ)
Ключові слова: семіотика, моделювання, літературна модель, константні елементи, перехідні елементи, інтерпретація, інтертекстуальність

Анотація

Статтю присвячено використанню семіотичного моделювання у процесі аналізу літературного твору. Беручи за основу праці видатного семіотика Ю. М. Лотмана, у статті розкривається «еволюція» трактування терміну «літературна модель», ступінь необхідності її виокремлення під час інтерпретації твору та надається класифікація можливих видів літературних моделей. Акцентуація уваги саме на дослідженні семіотико-культурологічної моделі обумовлена широкою популярністю в сучасному літературознавстві. Структурними елементами семіотичної моделі є константні та перехідні складові. Якщо під константами маються на увазі аналіз часового, психологічного та символічного просторів у творі, то перехідні  вступають у екстраполяцію із сприйняттям об’єктивної дійсності і, таким чином,  не завжди можуть бути досліджуваними у творах. Алгоритм практичного виявлення складових семіотичної моделі «життя-ярмарок» на основі творів української та англійської літератур доводять, що семіотичне моделювання є предметом ретельного теоретико-літературного вивчення.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Наіля Фаритівна Хайруліна, Луганський національний університет імені Тараса Шевченка (Старобільськ)

аспірант кафедри всесвітньої літератури та російського
мовознавства

Посилання

1. Астрахан Н. І. Літературний твір як модель семіозису / Н. І. Астрахан // Науковий вісник Волинського національного університету ім. Лесі Українки. – Вип. 11. – 2010. – С. 8–14.

2. Астрахан Н. І. Моделювання у літературознавстві: термінологічні аспекти методологічних проблем / Н. І. Астрахан // Науковий вісник Волинського національного університету ім. Лесі Українки. – Вип. 5. – 2005. – С. 10–13.

3. Інгарден Р. Про пізнавання літературного твору // Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / за ред. М. Зубрицької. – Львів : Літопис, 1996. – С. 136–163.

4. Лотман М. Послесловие: Структуральная поэтика и ее место в наследии Ю. М. Лотмана / М. Лотман // Об искусстве / Ю. М. Лотман. – СПб. : Искусство – СПБ, 2000. – С. 675–686.

5. Лотман Ю. М. Структура художественного текста / Ю. М. Лотман // Об искусстве / Ю. М. Лотман. – СПб. : Искусство – СПБ, 1998. – С. 14–285.

6. Лотман Ю. М. Об искусстве / Ю. М. Лотман. – СПб. : Искусство – СПБ , 2000. – 704 с.
Опубліковано
2017-12-12
Як цитувати
Хайруліна, Н. Ф. (2017). Семіотична модель як інтертекстуальна інтерпретація «знаковості» художнього твору. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (76), 341-344. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/philology/article/view/9342
Номер
Розділ
Аналіз художнього тексту і цілісність художнього твору