“Author – Hero – Reader”: Emotional Maxims of the Two Worlds in Anna Gavalda’s 35 Kilos of Hope

  • Роксоляна Андріївна Кохан Львівський національний університет імені Івана Франка
Keywords: reception, communication, character, context, extra-textual reality, reader’s horizon

Abstract

The proposed article deals with the problem of communication within the literary work. The short novel 35 Kilos of Hope by the contemporary French writer Anna Gavalda has been chosen for the analysis. The problem of a child in the adult society through the prism of emotions suggests the extensive material for literary research. Taking into account the principles of receptive poetics, the poetological features of the work have been clarified; its semantic centres have been detected in view of the theory of reader and reading; the detailed analysis of the reception process as the “decoding” of meanings has been conducted from the perspective of emotional formation of the main character (a teenage child).

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Роксоляна Андріївна Кохан, Львівський національний університет імені Івана Франка
аспірант  кафедри  світової  літератури

References

1. Гавальда А. 35 кіло надії [Електронний ресурс] / А. Ґавальда // Режим доступу до тексту : http://royallib.com/book/gavalda_anna/35_kilo_nadegdi.html

2. Гірняк М. У пошуках значень, або Мандрівка лабіринтами думок Умберто Еко // Еко У. Роль читача. Дослідження з семіотики текстів. – Львів : Літопис, 2004. – С. 5–20.

3. Гірняк М. Феноменологічна концепція Романа Інґардена в контексті теорії літературної комунікації / М. Гірняк // Teka Kom. Pol.-Ukr. Związ. Kult. – OL PAN, 2011. – С. 22–31.

4. Залевська О. Екзистенційна проблема вибору у малій прозі Ростислава Єндика / О. Залевська // Вісник Прикарпатського університету. Філологія. – 2013–2014. – Вип. 40–41. – С. 145–149.

5. Зубрицька М. Homo legens : читання як соціокультурний феномен / М. Зубрицька. – Львів : «Літопис», 2004. – 352 с.

6. Изер В. Проблема переводимости: герменевтика и современное гуманитарное знание / В. Изер // Режим доступу до тексту : http://papusha.at.ua/index/0-6

7. Лановик М. Феноменологія і проблеми інтерпретації художнього тексту // Studia Methodologica [Текст]: альманах. Вип. 19. Теорія літератури. Компаративістика. Україністика : зб. наук. праць з нагоди 70-річчя д-ра філол. наук, проф., акад. Академії вищої школи України Романа Гром'яка / упоряд. : М. Лановик, З. Лановик, І. Папуша та ін. – Тернопіль : Підручники і посібники, 2007. – С. 42–48.

8. Мацевко-Бекерська Л. В. Концепт читання як умова організації наративу в дитячій літературі // Актуальні проблеми слов'янської філології : Міжвуз. зб. наук. ст. / Відп. ред. В. А. Зарва. – Донецьк : ТОВ «Юго-Восток, Лтд», 2009. – Вип. ХХ : Лінгвістика і літературознавство. – С. 298–307.

9. Папуша О. Наративна комунікація в дитячій літературі // Studia Methodologica [Текст] : альманах. Вип. 19. Теорія літератури. Компаративістика. Україністика : зб. наук. праць з нагоди 70-річчя д-ра філол. наук, проф., акад. Академії вищої школи України Романа Гром'яка / упоряд. : М. Лановик, З. Лановик, І. Папуша та ін. – Тернопіль : Підручники і посібники, 2007. – С. 86–96.
Published
2017-12-12
How to Cite
Кохан, Р. А. (2017). “Author – Hero – Reader”: Emotional Maxims of the Two Worlds in Anna Gavalda’s 35 Kilos of Hope. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series “Philology”, (76), 246-250. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/philology/article/view/9228
Section
Artistic prose in the mirror of narrative strategies