The redemption narrative in Jostein Gaarder’s prose

  • Лідія Василівна Мацевко-Бекерська Львівський національний університет імені Івана Франка
Keywords: artistic world, narrative strategy, protagonist, recipient, narrative, story, event

Abstract

The article examines the artistic world in the prose by the contemporary Norwegian writer Jostein Gaarder. Due to certain techniques of narrative strategies the author uniquely and exceptionally elaborately formats both the aesthetic space and its receptive horizon. The article studies the receptive level of overcoming the illusion of simplicity and commonness, and to some extent mundanity of human existence / life, mediocrity of existential problems and possibilities to give short answer to extremely laconic author’s questions which in different ways commence the narrative discourse. The research investigates the aspects of “living” in the work, recession into the plot twists and turns (which are rather reminiscent of the transitions from one unsolvable puzzle to another), emotional and psychological immersion into the world of experience, perfectly differentiated at all narrative levels of novels The Ringmaster’s Daughter and The Castle in the Pyrenees.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Лідія Василівна Мацевко-Бекерська, Львівський національний університет імені Івана Франка

доктор філологічних наук, професор, завідувач
кафедри світової літератури

References

1. Бахтін М. Проблема тексту у лінгвістиці, філології та інших гуманітарних науках / Михайло Бахтін // Слово. Знак. Дискурс : [антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / за ред. М. Зубрицької]. – Львів : Літопис, 2001. – С. 416–424.

2. Ґордер Ю. Донька директора цирку / перекл. з норвезької Наталія Іваничук / Юстейн Ґордер. – Львів: Літопис, 2016. – 212 с.

3. Ґордер Ю. Замок в Піренеях / перекл. з норвезької Наталія Іваничук / Юстейн Ґордер. – Львів : Літопис, 2009. – 244 с.

4. Еко. Роль читача Дослідження з семіотики текстів / Умберто Еко. – Львів : Літопис, 2004. – 384 с.

5. Зенкин С. Преодоление головокружения: Жерар Женетт и судьба структурализма / С. Зенкин // Женетт Ж. Фигуры. В 2-х томах. – М.: Изд-во Сабашниковых, 1998. – Т. 1. – С. 31.

6. Зубрицька М. Homo legens : читання як соціокультурний феномен / Марія Зубрицька. – Львів: Літопис, 2004. – 352 с.

7. Інгарден Р. Про пізнавання літературного твору / Роман Інгарден // Слово. Знак. Дискурс: [антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / за ред. М. Зубрицької]. – Львів : Літопис, 2001. – С. 176–208.

8. Компаньон А. Демон теории / Антуан Компаньон. – М. : Изд-во Сабашниковых, 2001. – 307 с.

9. Мацевко-Бекерська Л.В. Українська мала проза кінця ХІХ – початку ХХ століть у дзеркалі наратології : [монографія] / Лідія Мацевко-Бекерська. – Львів : Сплайн, 2008. – 408 с.

10. Ткачук О. М. Наратологічний словник / Олександр Ткачук. – Тернопіль : Астон, 2002. – 173 с.

11. Сартр Ж.-П. Ситуации. Антология литературно-эстетической мысли / Жан-Поль Сартр. – М.: Ладомир, 1997.

12. Шмид В. Нарратология / Вольф Шмид. – М. : Языки славянской культуры, 2003. – 312 с.
Published
2017-12-12
How to Cite
Мацевко-Бекерська, Л. В. (2017). The redemption narrative in Jostein Gaarder’s prose. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series “Philology”, (76), 235-241. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/philology/article/view/9226
Section
Artistic prose in the mirror of narrative strategies