“Antique code” in Andrei Bely’s symphonies

  • Людмила Викторовна Гармаш Харьковский национальный педагогический университет имени Г. С. Сковороды
Keywords: neomifological, Apollonian, Dionysian, ancient myth

Abstract

The article deals with the reception of ancient mythology. The principle of antimony the Apollonian and Dionysian philosophical concepts identified as the organizing base of neo-mythological system of Andrei Bely’s early prose. The Dionysian concept was leading in Bely’s works in the early XX century, which was due to the romantic pathos of destruction generally associated with the “era of two wars and three revolutions”. The author came to the conclusion that the ancient myth is subordinate to Evangelical mythology and included in the wider paradigm of mythopoetic views of the writer: the struggle of cosmos and chaos for the World Soul.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Людмила Викторовна Гармаш, Харьковский национальный педагогический университет имени Г. С. Сковороды

доктор филологических наук, доцент, профессор кафедры мировой литературы

References

1. Белый А. Петербург : Роман в восьми частях с прологом и эпилогом / Андрей Белый ; [отв. ред. Д. Лихачев ; сост., стат., примеч., Л. К. Долгополова ; примеч. С. С. Гречишкина, А. В. Лаврова]. – СПб. : Наука, 2004. – 599 с.

2. Белый А. Символизм как миропонимание / Андрей Белый. – М. : Республика, 1994. – 528 с.

3. Белый А. Симфонии / Андрей Белый ; [вступ. ст., сост., подгот. текста и примеч. А. В. Лаврова]. – Л. : Худож. лит., 1991. – 526 с.

4. Бердяев Н. А. Смысл творчества. Опыт оправдания человека / Н. А. Бердяев // Режим доступа : http://krotov.info/library/02_b/berdyaev/1914_sense.html.

5. Гармаш Л. В. Образ Софии в ранней прозе Андрея Белого / Л. В. Гармаш // Русская филология. Укр. вестник. – Харьков, 2002. – № 1–2(21). – С. 29–31.

6. Гармаш Л. В. Образ Христа в симфониях А. Белого / Л. В. Гармаш // Русская филология. Укр. вестник. - Харьков, 2001. – №4 (20). – С. 87–91.

7. Долгополов Л. Андрей Белый и его роман “Петербург” / Л. Долгополов. – Л.: Сов. писатель, 1988. – 416 с.

8. Лавров А. В. У истоков творчества Андрея Белого («Симфонии») / А. В. Лавров // Белый А. Симфонии. – Л. : Худож. лит., 1991. – 526 с. Режим доступа : http://rvb.ru/belyi/symph_intro.htm.

9. Лавров А.В. Мифотворчество аргонавтов / А. В. Лавров // Миф – Фольклор – Литература. – Л. : Наука, 1978. – С. 137–170.

10. Лосев А. Ф. Очерки античного символизма и мифологии / А. Ф. Лосев. – М. : Мысль, 1993. – 959 с. Режим доступа : http://psylib.org.ua/books/lose000/txt003.htm#8

11. Мелетинский Е. М. Мифологическое мышление. Категории мифов / Е. М. Мелетинский // Мелетинский Е. М. От мифа к литературе. – М. : РГГУ, 2000. – С. 24–31.

12. Мелетинский Е. М. О литературных архетипах / Е. М. Мелетинский. – М. : РГГУ, 1994. – 136 с.

13. Минц З. Г. О некоторых «неомифологических» текстах в творчестве русских символистов / З. Г. Минц // Минц З. Г. Блок и русский символизм : Избранные труды : в 3 кн. – СПб. : Искусство – СПб, 2004. – Кн. 3 : Поэтика русского символизма. – С. 59–96. Режим доступа : http://www.ruthenia.ru/mints/papers/neomifologich.html

14. Ницше Ф. Сочинения : в 2 т. / Ф. Ницше ; [сост., ред., вступ. стат. и прим. К. А. Свасьяна]. - М. : Мысль, 1996. – Т. 1. – 829 с.

15. Хмельницкая Т. Литературное рождение Андрея Белого. Вторая Драматическая Симфония / Т. Хмельницкая // Андрей Белый. Проблемы творчества: Статьи. Воспоминания. Публикации. – М. : Сов. писатель, 1988. – С. 103–130.
Published
2017-12-12
How to Cite
Гармаш, Л. В. (2017). “Antique code” in Andrei Bely’s symphonies. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series “Philology”, (76), 13-16. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/philology/article/view/8995
Section
Classical heritage of antiquity and neomythologism of modern literature