Заголовок як складова та структурний компонент поетичних творів Т. Г. Шевченка: загальна характеристика, специфіка

Ключові слова: «Кобзар», інтертекстуальність, паратекстуальність, вірш, заголовок, технічна назва, алюзія

Анотація

Авторка статті зосереджує увагу на паратекстуальності «Кобзаря» Т. Г. Шевченка, а саме на співвідношенні поетичних текстів збірки із заголовками, намагається класифікувати назви творів з різних позицій.

Поетична книга знаного українського автора налічує 237 творів, матеріально виражені назви мають тільки 80 із них. Особливу увагу дослідниця приділяє саме матеріально вираженим заголовкам до віршів, балад та поем.

Назви поетичних творів Т. Г. Шевченка різноманітні за змістовно-фактичною інформацією: вказують на героїв твору, місце «дії», визначають основний образ-символ або художню деталь, зазначають інформацію про час. Також у «Кобзарі» Т. Г. Шевченка представлені назви-риси, символічні назви, назви-приналежності, узагальнення за соціальним явищем тощо.

Особливу увагу зосереджено на затекстовій інформації заголовків, коли їх основою стає не тільки зміст твору, а його асоціативний зв’язок з іншими естетичними об’єктами: алюзії, що засвідчують зв’язок із фольклорним національно-культурним контекстом; алюзії на біблійний текст; алюзії, в основі якої зв’язок з конкретним особою; заголовки-запозичення; жанрові заголовки; назви на основі стійких словосполучень або афоризмів.

У загальних рисах авторка статті аналізує нульові заголовки. Представлено характеристику «технічних» назв за «тематикою» (використовуються лексико-синтаксичні особливості першої фрази): назви-фрази, в яких наявна авторська оцінка та оцінка персонажів, є натяк на філософські роздуми, пейзажний опис, мрії, застереження, спогади тощо. Зазначається, така класифікація нульових назв є умовною та не передає в повному обсязі філософське наповнення творів, дещо збіднює їхню поетичну символіку й тільки в деякій мірі налаштовує на попереднє сприйняття тексту.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Алла Рубан, Донбаський державний педагогічний університет

Кандидат філологічних наук, доцент кафедри германської та слов'янської філології

Посилання

Boeva, E. V. Titles in the creative heritage of Hryhoriy Skovoroda (structural-semantic aspect). URL: http://surl.li/rajcu

Buchko, D. (2004). Toponymy in the poetic works of Taras Shevchenko. Collection of works of the Ternopil city branch of the Scientific Society named after T. G. Shevchenko. Vol. 1. P. 51–59.

Vegesh, A. (2021). The title in the novels of Volodymyr Lys is the core of the artistic canvas. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Philology series. Issue 1 (45). In honor of Kyril Yosypovych Galas (to the 100th anniversary of his birth). Uzhgorod: Publishing House PP Danylo S. I. P. 110–117.

Gladina, H. & Senina, V. (2003). Anthroponyms and their varieties in the work of Taras Shevchenko as a means of artistic expressiveness and imagery. Scientific notes of TDPU named after V. Hnatyuk. Ser. Linguistics. Vol. 1 (9). Part 2. P. 119–124.

Hrytsyuk, L. F. (1992). Image-semantic approach to the classification of headings. Linguistics. № 2. P. 51–56.

Danylenko, I. (2006). Prayer in the poetic discourse of Taras Shevchenko. Word and time. 2006. № 6. P. 15–20.

The genre of the message in the work of Taras Shevchenko ("And the dead and the living..."). URL: http://surl.li/rajrr

Zagnitko, A. P. & Domracheva, I. M. (2001). Fundamentals of speech activity: teaching. manual. Donetsk: Ukrainian Cultural Center. 56 p.

Karpenko, Y. O. (2008). The title of the work as an object of onomastics (Mainly based on the material of Mykola Bazhan's work). Literary onomastics: coll. аrticles. Odesa: Astroprint, 2008. P. 29–37.

Merzhvinskyi, V. (2007). The poetics of the titles of Lesya Ukrainka's dramatic works. Word and Time. 2007. № 2. P. 32–40.

Onyshchenko, O. (2017). Paratextuality – a means of the author's interpretation of society. Journal of Philology, History, Social and Media Communication, Political Science, and Cultural Studies. SPHERES OF CULTURE. Volume XVІ. Lublin. Р. 35–42. URL: http://surl.li/rajaa

Pyskach, O. (2014). Ritual names in the works of Taras Shevchenko. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Philology. Social communications. Issue 1 (31). P. 355–360. URL: http://surl.li/rajhc

Rarytsky, O. A. (2018). Рoetics of the title in the artistic and documentary text of the sixties. Scientific works of Kamianets-Podilskyi National University named after Ivan Ohienko. Philological sciences. 2018. Issue 46. P. 48–54.

Samoilenko, V. V. (2020). Functions and structure of titles in modern works for children. Scientific Bulletin of KhSU. German studies and intercultural communication series. № 1. P. 245–249.

Skoryna, L. (2017). Mykola Zerov's poetry: artistic dimensions of paratext. Journal of Philology, History, Social and Media Communication, Political Science, and Cultural Studies. SPHERES OF CULTURE. Volume XVІ. Lublin. Р. 239–246. URL: http://surl.li/rajaa

Skoryna, L. (2009). Poetics of the title of Mykhailo Dry-Khmara's poems. Herald of Cherkasy University. Series "Philological sciences". Vol. 167. P. 27–33. URL: https://eprints.cdu.edu.ua/1795/1/167-27-33.pdf

Cheletska, M. (2007). Nomenosphere of Ivan Franko's poetry (poetics of titles, dedications, epigraphs). NAS of Ukraine. Lviv branch of the Institute of Literature named after T. G. Shevchenko / resp. ed. M. Z. Legky. Lviv. 304 p. (French studies series. Issue 9). URL: http://surl.li/rajdm

Cheletska, M. M. (2005). The principles of formation of the title terminological paradigm in modern literary studies. Visn. Zhytomyr. state University named after I. Franko. № 22. P. 200–203.

Chmyr, A. V. (2022). Paratextual elements in the novel "Danilo Ostrozky: an image embroidered with beads" by Peter Kraljuk. Scientific notes of TNU named after V. I. Vernadskyi. Series: Philology. Journalism. Volume 33 (72). № 1. Part 2. P. 188–194. URL: http://surl.li/rajed

Shevchenko, T. G. (2023). Kobzar. Kyiv: KSD. 672 p.

Yuldasheva, L. P. (2016). The title as a textual and metatextual component. Science and Education a New Dimension. Philology, IV(21), Issue: 98. URL: http://surl.li/rajgl

Yuldasheva, L. P. (2019). Titles of modern works of art: structure, semantics, pragmatics. Kyiv: Kyiv International University Publishing House. 225 p.

Yuldasheva, L. P. & Kobylina, Yu. M. & Kolomynska, T. B. (2022). Pragmatic peculiarities of titles of modern Ukrainian literature. Scientific notes of TNU named after V. I. Vernadskyi. Series: Philology. Journalism. Volume 33 (72). № 1. Part 1. P. 83–90.

Опубліковано
2024-06-15
Як цитувати
Рубан, А. (2024). Заголовок як складова та структурний компонент поетичних творів Т. Г. Шевченка: загальна характеристика, специфіка. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (94), 13-18. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2024-94-02