Емблематичні коди діалогу Григорія Сковороди «Разговор, называемый Алфавит, или Букварь Мира»
Анотація
У статті зосереджено увагу на ознаках, генезі, функціях емблематичного мовлення Григорія Сковороди у діалозі «Разговор, называемый Алфавит, или Букварь Мира». Метою наукового дослідження є вивчення емблематичних композицій Григорія Сковороди у контексті європейської емблематичної літератури, акцентування на можливих міжтекстових відношеннях та ефектних семіотичних взаємодіях. У тексті статті інтерпретуються художні та стильові особливості емблематичного конструювання ейдосів українського письменника, їхні джерела, контексти та поняттєві номінації автора. Теоретичні узагальнення зроблено насамперед на основі тексту діалогу Григорія Сковороди «Разговор, называемый Алфавит, или Букварь Мира», інших його творів, праць дослідників його творчості, європейського літературного контексту. Автор використовує структурально-семіотичну методологію для відстеження окреслених проблем. Основна ідея статті концентрується в актуалізації домінування емблематичного способу смисловираження у Григорія Сковороди, отож, емблематичного коду як центу сенсомоделювання тексту. Емблематичні форми займають особливе місце у висвітленні антропологічних, метафізичних, етичних, естетичних та герменевтичних ейдосів українського поета та філософа. Григорій Савович розглядає емблематику як особливо ефективний зображально-вербальний (іконічно-конвенційний) тип сигніфікації, що функціонує як різновид вишуканої метамови. Український письменник мав власне розуміння природи, структури та потенціалу «вислову», вироблене довготривалою, перманентною герменевтикою біблійних текстів, сформоване на логіці та метафізиці античних філософів, літературно-мистецьким контекстом бароко, європейськими емблематичними взірцями. Сигніфікативне «перепоклилання» використовується як засіб тлумачення, відтак, окремі образи, матеріалізовані у слові, нагадують семіотичні згустки, сконденсовані візуально-вербальні смислоутворення, що розкриваються через асоціацію, порівняння, протиставлення, метафору та струкурально-емблематичне представлення.
Завантаження
Посилання
Krysa B. Re-creation of the world. Ukrainian poetry of the 17th - 18th centuries: monograph. Lviv: Svichado, 1997. 215 p.
Mezhevikina O. The special features of usage of emblematic images in text of Hryhori Skovoroda. Acteon. Nauk. zap. NaUKMA. Ser. Theory and History of Culture. 2009. vol. 88. Pp. 4–8.
Nalyvaiko D. The Ukrainian Baroque Phenomenon in the European Context. Slovo i Chas (Word and Time). 2002. No. 2. Pp. 30–38.
Pylypiuk N. Christian Epicureans of the late Baroque: Andrew Marvell and Hryhorii Skovoroda. Kyiv Academy. 2008. Issue 6. Pp. 182–199.
Skovoroda Hr. Complete Academic Set of Works. Edited by Prof. Leonid Ushkalov. Kharkiv-Edmonton-Toronto: Maidan; Vydavnytstvo Kanadskoho Instytutu Ukrainskykh Studii, 2011. 1400 p.
Skovoroda Hr. Complete Works in Two Volumes. Vol. 2. Kyiv: Naukova dumka, 1973. 574 p.
Skovoroda Hr. Works in Two Volumes. Kyiv, 1961. Vol. 1. 640 p. Vol. 2. 624 p.
Collected Works of H. Skovoroda. With the biography of Skovoroda by M. I. Kovalinsky, with notes and remarks by V. Bonch-Bruevich.]. T. I. XV. Saint-Petersburg, 1912. 544 p.
The Works of Gregory Savvich Skovoroda, collected and edited by Prof. D. I. Bagaley. Anniversary edition (1794–1894)]. Harkov, 1894. СХХХІ, 352 p.
Tesing J., Kopiyevskiy I. Symbola et Emblemata selecta [Symbols and emblems]. Amsterdam: Tipografiya Genriha Vetstejna, 1705. 306 p.
Ushkalov L.V. Hryhorii Skovoroda’s oeuvre from the perspective of statistics // Ushkalov L.V. Skovoroda and others: Causes to the History of the Ukrainian Literature. Kyiv: Fact, 2007. Pp.74-83.
Ushkalov L. “Symbola et emblemata selecta” in Skovoroda’s works // Ushkalov L. Ukraine and Europe: essays on the history of literature and philosophy. Kharkiv: Maidan, 2016. Pp. 165-182.
Chyzhevsky D. History of the Ukrainian literature (from early times to the era of realism). Ternopil: MPP "Present", with the participation of LLC "Femina", 1994. 480 p.
Chyzhevsky D. Philosophy of H.S.Skovoroda / text drafting and language editing by Leonid Ushkalov. Kharkiv: Akta, 2003. 432 p.
Shevelyov Y. Skovoroda – poet. Ukrainian Herald. 1944. P. 29-30 (November 25). P. 8.
Shevchuk T. Emblem Collections of the 17th-18th Centuries in the Artistic Reception of H. Skovoroda. Slovo i Chas (Word and Time). 2010. No.7. Pp. 71-84.
Shykyrynska О. Intermedial Paradigm in D. Bunyan and H. Skovoroda Philosophical Prose. PhD diss., Ismail State University of Humanities. 2016. 208 p.
Athyrus F. Das erneurte Stamm- und Stechbüchlein: Hundert Geistliche Hertzens Siegel/ Weltliche Spiegel / Fabianus Athyrus. [Electronic ed.]. Nürnberg: Fürst, 1654. URL: http://diglib.hab.de/drucke/165-19-eth-1/start.htm
Engelgrave Henricus. Lux evangelica sub velum sacrorum emblematum recondita in anni dominicas, selecta historia & morali doctrina varie adumbrata. Coloniae, Prostant apud I. à Meurs, 1655. 926 р. URL: https://archive.org/details/luxevangelicsub02enge
Feuille Daniel de la. Devises et emblemes anciennes et modernes. Amsterdam, 1691. 51 p. URL: emblems.let.uu.nl/f1691663.html#folio_beeld048
Idea de un principe politico christiano: rapresentada en cien empresas by Saavedra Fajardo, Diego de. En Monaco, 1640, En Milan, 1642. 784 р. URL: https://archive.org/details/ideadeunprincipe42saav
Idea de un principe politico christiano, representada en cien empresas : dedicada al principe de las Españas nuestro señor by Saavedra Fajardo, Diego de. Amberes: Jeronoymo y Juan Bapt. Verdussen, 1655. 826 р. URL: https://archive.org/details/ideadeunprincipe55saav
Landwehr J. Emblem and fable books printed in the low countries 1542-1813. Utrecht: HES Publishers, 1988. 444 p.
Turner-Cory A. The Hieroglyphics of Horapollo Nilous. London: William Pickering, MDCCCXL.1840. 174 p.
The Emblem Project Utrecht. Daniel de la Feuille. Devises et emblemes (1691). Introduction. URL: http://emblems.let.uu.nl/f1691_introduction.html