Матриця обдарованості: психологічний інструментарій
Ключові слова:
креативність, творча уява, мислення, емоції, воля, почуття, психомоторика, мотивація
Анотація
У статті розглядаються теоретичні аспекти обдарованості як однієї з головних умов високої художності. Використання психологічного інструментарію дає можливість створити своєрідну матрицю творчого процесу, показати взаємозалежність психологічних характеристик особистості письменника та результатів його праці. Провідними компонентами в структурі його особистості визнано творчу спрямованість, співвідношення актуального й потенційного, творчу активність та ініціативність, продуктивність, новаторство, оригінальністьЗавантаження
##plugins.generic.usageStats.noStats##
Посилання
1. Абульханова К. Психология и сознание личности (Проблемы методологии, теории, усло-вия реальной личности), избранные труды / К. Абульханова. — М. 1999.
2. Гилфорд Д. Три стороны интеллекта / Д. Гилфорд // Психология мышления / Под. ред. А. М. Матюшкина. — М. : Прогресс, 1965. — 533 с.
3. Дружинин В. Когнитивные способности: структура, диагностика, развитие / В. Дружи-нин. — М. : Per Se, СПб. : Иматон — М, 2001. — 224 с.
4. Ермолаева-Томина Л. Психология художественного творчества / Л. Ермолаева-Томина. — М. : Академический проект, 2003. — 304 с.
5. Кульчицька О. Соціально-психологічні фактори формування таланту / О. Кульчицька // Практична психологія та соціальна робота. — 2007. — № 1. — С. 13–24.
6. Левитов Н. Психология характера / Н. Левитов. — М. : Просвещение, 1969. — 244 с.
7. Лук А. Проблемы научного творчества / А. Лук // Науковедение за рубежем. — М. : ИПИОН АН СРСР, 1983. — 374 с.
8. Морозов А. Диагностика креативности / А. Морозов. — М. : Академический проект, 2001. — 224 с.
9. Морозов А. В., Чернилевский Д. В. Креативная педагогика и психология: Учебное пособие. — М. : Академический проект, 2004.
10. Роджерс Н. Творчество как усиление себя // Вопросы психологии. — 1990. —
№ 1. — С. 164 — 168.
11. Роменець В. Психологія творчості: Навч. посібник. — 3-тє вид. — К. : Либідь, 2004. — 288 с.
12. Стернберг Р., Григоренко Е. Модель структуры интеллекта Гилфорда: структура без фун-дамента / Р. Стернберг, Е. Григоренко // Основные современные концепции творчества и одарен-ности / Ред. Д. Б. Богоявленская. — М. : Молодая гвардия, 1976. — 205 с.
13. Яковлева Е. Развитие творческого потенциала личности школьника / Е. Яковлева // Воп-росы психологии. — 1996. — № 3. — С. 21–32.
14. Barron F., Harrington М. Creativity, Intelligence and Personality / F. Barron, M. Harrington // Annual Review of Psychology. — 1981. — V. 32. — P. 498–507.
15. Rotbenberg A. Psychopathology and creative cognition. A comparison of hospitalized patients, Nobel laureates and controls / A. Rotbenberg // Archives of General Psychiatry. — 1983. –V. 40. — N 9. — P. 586–598.
16. Urban K. Recent trends in creativity research and theory in Western Europe / K. Urban // European Journal for High Ability, 1. — Р. 99 — 113.
2. Гилфорд Д. Три стороны интеллекта / Д. Гилфорд // Психология мышления / Под. ред. А. М. Матюшкина. — М. : Прогресс, 1965. — 533 с.
3. Дружинин В. Когнитивные способности: структура, диагностика, развитие / В. Дружи-нин. — М. : Per Se, СПб. : Иматон — М, 2001. — 224 с.
4. Ермолаева-Томина Л. Психология художественного творчества / Л. Ермолаева-Томина. — М. : Академический проект, 2003. — 304 с.
5. Кульчицька О. Соціально-психологічні фактори формування таланту / О. Кульчицька // Практична психологія та соціальна робота. — 2007. — № 1. — С. 13–24.
6. Левитов Н. Психология характера / Н. Левитов. — М. : Просвещение, 1969. — 244 с.
7. Лук А. Проблемы научного творчества / А. Лук // Науковедение за рубежем. — М. : ИПИОН АН СРСР, 1983. — 374 с.
8. Морозов А. Диагностика креативности / А. Морозов. — М. : Академический проект, 2001. — 224 с.
9. Морозов А. В., Чернилевский Д. В. Креативная педагогика и психология: Учебное пособие. — М. : Академический проект, 2004.
10. Роджерс Н. Творчество как усиление себя // Вопросы психологии. — 1990. —
№ 1. — С. 164 — 168.
11. Роменець В. Психологія творчості: Навч. посібник. — 3-тє вид. — К. : Либідь, 2004. — 288 с.
12. Стернберг Р., Григоренко Е. Модель структуры интеллекта Гилфорда: структура без фун-дамента / Р. Стернберг, Е. Григоренко // Основные современные концепции творчества и одарен-ности / Ред. Д. Б. Богоявленская. — М. : Молодая гвардия, 1976. — 205 с.
13. Яковлева Е. Развитие творческого потенциала личности школьника / Е. Яковлева // Воп-росы психологии. — 1996. — № 3. — С. 21–32.
14. Barron F., Harrington М. Creativity, Intelligence and Personality / F. Barron, M. Harrington // Annual Review of Psychology. — 1981. — V. 32. — P. 498–507.
15. Rotbenberg A. Psychopathology and creative cognition. A comparison of hospitalized patients, Nobel laureates and controls / A. Rotbenberg // Archives of General Psychiatry. — 1983. –V. 40. — N 9. — P. 586–598.
16. Urban K. Recent trends in creativity research and theory in Western Europe / K. Urban // European Journal for High Ability, 1. — Р. 99 — 113.
Опубліковано
2015-04-29
Як цитувати
Михида, С. П. (2015). Матриця обдарованості: психологічний інструментарій. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», 71(1127), 316-320. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/philology/article/view/2035
Розділ
Статті