Проблеми казки і дитячої літератури в українському ідеологічному дискурсі 1920 — поч. 1930-х років

  • Михайло Павлович Сподарець Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
Ключові слова: літературна критика, дитяча література, казка, педологія, ідеологія, дискурс

Анотація

У статті зроблено спробу окреслити провідні ідеологічні та виховні аспекти заборони казки та функціонування української дитячої літератури 1920 — поч. 1930-х років, тісним чином пов’язаних із тогочасними панівними концепціями в педології, які мали б слугувати важливою складовою формування «нової радянської людини». З’ясовується специфіка українського літературно-критичного дискурсу цього періоду, виділяються чільні етапи і трансформації естетичних та ідеологічних пріоритетів влади щодо дитячої літератури.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Михайло Павлович Сподарець, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
кандидат філологічних наук, доцент кафедри історії української літератури

Посилання

1. Добренко Е. Формовка советского читателя. Социальные и эстетические предпосылки ре-цепции советской литературы / Евгений Добренко. — СПб. : Академический проект, 1997. — 321 с. (Серия «Современная западная русистика»).

2. Затонський В. П. Завдання дитячої літератури на сучасному етапі соціалістичного будів-ництва. Доповідь на всеукраїнській партнараді в справах дитячої літератури 26 квітня 1934 р. / В. П. Затонський. — Х. : Література і мистецтво, 1934. — 86 (1) с.

3. Іванюк С. С. Адресат — майбутнє. Герой і концепція адресата української радянської про-зи для дітей (1917–1941) / С. С. Іванюк ; АН УРСР, Ін–т літ. ім. Т. Г. Шевченка ; відп. ред. М. Г. Жулинський — К. : Наук думка, 1990. — 128 с.

4. Кіліченко Л. М. Українська дитяча література : навч. посібник / Л. М. Кіліченко. — К. : «Вища шк.» Головне вид-во, 1988. — 264 с.

5. Кожемякин Е. Дискурсный подход к изучению культуры [Електронний ресурс] / Евгений Кожемякин // Современный дискурс-анализ. — № 11. — Режим доступу : http://discourseanalysis.org/ada1/st6.shtml.

6. Липовецкий М. Сказковласть : «Тараканище» Сталина [Електронний ресурс] / Марк Липо-вецкий // Новое литературное обозрение. — 2000. — № 45. — Режим доступу : http://www.chukfamily.ru/Kornei/Biblio/lipovetskiy.htm.

7. Осипова В. Ю. Деконструкція дискурсу / В. Ю. Осипова // Вісник національного універси-тету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». Сер. : Філософія, філософія права, політологія, соціологія. — 2013. — № 3 (17). — С. 44–54.

8. Попів О. Дитяча література на переломі / Ол. Попів // Шляхи освіти. — 1930. — № 4. — С. 71—89.

9. Постанова Колегії НКО про видання «казок Андерсена» // Шлях освіти. — 1929. — № 10. — С. 144—147.

10. Федотова О. Дитяча література України під цензурними заборонами 20–30-х рр. ХХ ст. [Електронний ресурс] / Оксана Федотова. — Режим доступу : http://www.ualogos.kiev.ua/fulltext.html?id=771.

11. Чи потрібна дітям казка? (диспут) // Дитячий рух. — 1929. — № 7. — С. 43–49.

12. Яновська Е. «Казка — шкідлива річ» / Е. Яновська // Дитячий рух. — 1929. —
№ 7. — С. 45.

13. Яновская Э. Сказка как фактор классового воспитания / Э. Яновская. — Х., 1923. — 44 с. — (Библиотека журнала “Путь просвещения”).

14. Ярмыш Ю. Ф. Детская литература Украины : очерки / Юрий Ярмыш. — М. : Дет. лит., 1982. — 336 с.

15. стржембський В. Лист-відповідь ДНМК / В. Ястржембський // Дитячий рух. — 1929. — № 7. — С. 48—49.
Опубліковано
2015-04-29
Як цитувати
Сподарець, М. П. (2015). Проблеми казки і дитячої літератури в українському ідеологічному дискурсі 1920 — поч. 1930-х років. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», 71(1127), 273-278. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/philology/article/view/2013