Колористика художнього простору як важливий наративний засіб прози Ніни Бічуї

  • Наталія Юріївна Римар ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди»
Ключові слова: колір, наратор, проза, Н. Бічуя, художній текст

Анотація

У статті здійснено аналіз номінацій кольору як важливого виражального засобу наратора в художніх творах Н. Бічуї. Вказано на традиційні народнопоетичні та індивідуально-авторські особливості у потрактування кольору. Виокремлено колоративи-домінанти в прозовому ідіостилі письменниці. З’ясовано, що в художньому світі Н. Бічуї наративний потенціал колірних номінацій особливо виразний, що зумовлено естетизмом прози авторки, її високохудожньою мовною творчістю, наявністю багатих виражальних засобів. Спостережено, що в досліджуваній прозі наявне експліцитне та імпліцитне вираження кольорової гами. Наратор у своїй викладовій манері послуговується як хроматичними, так і ахроматичними барвами, хоча все ж надає перевагу чітким, конкретним, концептуальним кольорам: чорному, червоному, зеленому. Порівняно менша роль у прозовому ідіолекті письменниці відведена напівтонам і відтінкам, змішаним барвам.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Наталія Юріївна Римар, ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди»
аспірант

Посилання

1. Бічуя — Бічуя Н. Великі королівські лови : Новели та візії / Ніна Бічуя. — Львів : ЛА «Пі-раміда», 2011. — 192 с.

2. СУМ — Словник української мови

1. Бабій І. М. «Фарби повинні приходити на допомогу слову» (кольори в художній мові М. Коцюбинського) / І. М. Бабій // Культура слова. — 1997. — Вип. 50. — С. 26—31.

2. Бублейник Л. Мовотворчість Лесі Українки: організація лексико-асоціативного поля ко-льору як засіб поетичної стилістики / Л. Бублейник // Леся Українка і сучасність : зб. наук. пр. — Луцьк : РВВ «Вежа» Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, 2008. — Т. 4. — Кн. 2. — С. 220—232.

3. Габор В. «Виворожи мене через п’ятсот літ» : Ескіз до портрета Ніни Бічуї / В. Габор // Дзвін. — 1997. — № 8. — С. 136–139.

4. Горбач Н. Естетика кольору в літописах Середньовіччя / Н. Горбач // Вісн. Запорізьк. нац. ун-ту. — Сер. : Філологічні науки. — Запоріжжя : ЗНУ, 2008. — № 2. — С. 47—50.

5. Грибова Л. Яскравий сірий колір [Електронний ресурс] / Л. Грибова. — Режим доступу : http://kulturamovy.univ.kiev.ua/KM/pdfs/Magazine20-9.pdf

6. Демченко І. А. Колористика як прикметна ознака поетики Ольги Кобилянської / І. А. Демченко // Вісн. Запорізьк. держ. ун-ту. — Сер. : Філологічні науки. — Запоріжжя : ЗДУ, 1999. — № 2. — С. 1–4.

7. Камберова Р. Семантика лексем зі значенням кольору в українських поетів-символістів / Р. Камберова // Вісн. Львів. ун-ту. — Сер. : Філологія. — 2009. — Вип. 48. — С. 300—305.

8. Качаева Л. Прилагательные, обозначающие цвет в произведениях / Л. Качаева // Учен. зап. ДВГУ. — 1968. — Т. ХІ. — С. 80—87.

9. Корольова Т. В. Лексико-семантичні поля кольоративів в українській поезії початку ХХ століття : автореф. дис. … канд. філол. наук : 10.01.02 / Т. В. Корольова. — Харків, 1999. — 18 с.

10. Миронюк В. Колористична семантика творів Леся Мартовича / Валентина Миронюк // Наук. зап. Тернопіл. нац. пед. ун-ту ім. В. Гнатюка. — Сер. : Літературознавство : 80-річчю з дня народж. письменника Б. Харчука присвяч. / редкол.: М. Ткачук, Р. Гром’як, О. Куца [та ін.]. — Тернопіль, 2011. — Вип. 33. — С. 150—158.

11. Мочалова Н. Семантика та символіка кольору в художній картині світу Андрія Гудими [Електронний ресурс] / Н. С. Мочалова // Наук. праці Чорноморськ. держ. ун-ту ім. Петра Моги-ли. — Сер. : Філологія. Мовознавство. — 2009. — Т. 98. — Вип. 85. — С. 61—63. — Режим дос-тупу : file:///C:/Users/Samsung/Downloads/Npchdufm_2009

12. Потебня А. А. Символ и миф в народной культуре / А. А. Потебня. — М. : Лабиринт, 2000. — С. 96–269.

13. Рисак О. О. Мелодії і барви слова: Проблема синтезу мистецтв в українській літературі кінця ХІХ — поч. ХХ ст. / О. О. Рисак — Луцьк, 1999. — 97 с.

14. Словник символів / О. Потапенко, М. Дмитренко, Г. Потапенко та ін. [Електронний ре-сурс] — К. : Народознавство, 1997. — Режим доступу: http://ukrlife.org/main/evshan

15. Чернова І. В. Від первісного до синтезованого синкретизму: синтез мистецтв у творчості Олександра Олеся / І. В. Чернова // Вісн. Запорізьк. держ. ун-ту. — Сер. : Філологічні науки. — 2001. — № 1. — С. 134—139.
Опубліковано
2015-04-29
Як цитувати
Римар, Н. Ю. (2015). Колористика художнього простору як важливий наративний засіб прози Ніни Бічуї. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», 71(1127), 200-205. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/philology/article/view/1901