Кінематографічні елементи у збірці Василя Симоненка «Тиша і грім»

  • Григорій Олегович Савчук Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-2690-0915
Ключові слова: Симоненко, кінематограф, кадр, кліп, слайд-шоу

Анотація

Стаття розкриває інтермедіальні аспекти збірки В. Симоненка «Тиша і грім», зокрема, інкорпорацію кінематографічних елементів. Доведено актуальність теми, її зв’язок із попередніми дослідженнями. Зроблено акцент на тому, що в шістдесяті роки ХХ ст. в Україні бурхливий розвиток всіх видів мистецтв спричинив мистецьку дифузію. Проаналізовано вірші, які належать до літературних кліпів або містять їхні ознаки: «Жорна», «Косар», «Закохана», «Тиша і грім», «Піч». За допомогою мікроаналізу та біографічного методу вивчено семантичну структуру віршів, ознаки кліпів, їх роль у розкритті ідеї. Окрему увагу приділено особливостям портретування в збірці, портрети показано в динаміці. Проаналізовано роль очей у динамічному зображенні. Розглянуто кінематографічні елементи в інтимній ліриці збірки «Тиша і грім». На основі спостережень над літературними кліпами В. Симоненка зроблено низку висновків. Мініфільми збірки спираються на селянську тематику принаймні з двох причин. По-перше, сам поет є вихідцем із села, по-друге, дається взнаки вплив радянського кіно про село. Очевидно, автор доводить, що тема села може бути підґрунтям для широких узагальнень. Кінематографічний матеріал найчастіше є основою для авторських роздумів, тому деякі вірші книги «Тиша і грім» нагадують структуру байки. За допомогою кінематографічних елементів поет емоційно утверджує свою життєву позицію, моралізує, робить філософські висновки. Літературні кліпи в книзі поєднують реалістичне та неоромантичне начала. Неоромантичними інтенціями особливо наповнені кадри, які не можна зняти ресурсами традиційного кіно, знадобляться мультиплікаційні ефекти.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Григорій Олегович Савчук, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат філологічних наук, доцент кафедри історії української літератури

Посилання

«U tvoyemu imeni zhivu» : Do 75-richchya vid dnya narodzhennya Vasilya Simonenka : metod.-bibliogr. poradi / pidgot. S. P. Yurchik ; red. O. M. Raskina. Ternopil, 2009. 28 s.

Bryuhoveckij V. “...Hto najduzhche lyubit zhittya (Shtrihi do portreta Vasilya Simonenka)”. Ukrayinska mova ta literatura v shkoli. 1985. № 1. S. 13–19.

Gorin B. Tihij i gromovij golos Vasilya Simonenka. Gorin B. Ne tilki pro sebe. Kyiv, 2006. S. 261–272.

Dzyuba I. Vasil Simonenko. Dzyuba I. Z krinici lit : u 3 t. Kyiv, 2007. T. 3. S. 17–533.

Zhulinskij M. Vasil Simonenko. Zhulinskij M. Iz zabuttya v bezsmertya. Kyiv, 1990. S. 397–415.

Koshelivec I. Suchasna literatura v URSR. Nyu-Jork, 1964. 379 s.

Marko V. Osyayannya v hudozhnij koncepciyi Vasilya Simonenka. Divoslovo. – 2007. № 4. S. 21–25.

Morenec V. Vasil Simonenko: Filosofiya pochuttya. Morenec V. P. Na vidstani sercya: Lit.-krit. Narisi, ese. Kyiv, 1986. S. 82–104.

Sverstyuk Ye. «Ya dlya tebe goriv»: Povernennya V. Simonenka. Lit. Ukrayina. – 2007. 12 kvit. S. 1, 7.

Simonenko V. Tisha i grim. URL: https://www.ukrlib.com.ua/books/printitzip.php?tid=3671 (data zvernennya: 12.03.2020).

Smolyanskij Yu. Tisha i grim Vasilya Simonenka. Cherkas. Kraj. 1992. 20 serp.

Tkachenko A. O. Vasil Simonenko: Naris zhittya i tvorchosti. Kyiv: Dnipro, 1990. 312 s.

Опубліковано
2020-04-17
Як цитувати
Савчук, Г. О. (2020). Кінематографічні елементи у збірці Василя Симоненка «Тиша і грім». Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (84), 29-33. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2020-84-04

Найбільш популярні статті цього автора (авторів)