ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
Анотація
У сучасних умовах форсованого розвитку інклюзивної освіти у вищій школі виникає необхідність безперервного пошуку доцільних та гнучких рішень у виборі технологій, методів та засобів навчання. Потрібне детальне вивчення, розробка та впровадження конкретних технологій, що за безпечують діяльнісне та ефективне включення здобувачів з особливими освітніми потребами до освітнього процесу. У зв’язку з цим основною проблемою є вибір викладачем дидактичних методів, засобів та технологій, що дозволяють організувати процес навчання з належним ступенем результативності для всіх здобувачів, зокрема й здобувачів з особливими освітніми потребами. Сучасна інклюзивна освіта передбачає усунення інформаційних перешкод для засвоєння знань, що забез печується активним включенням до навчального процесу дистанційних технологій. При цьому повний перехід у дистанційний формат негативно позначається на процесі соціальної адаптації осіб з особливими освітніми потребами, тому найприйнятнішим є розумне поєднання онлайн та офлайн форм навчання.
Метою статті є дослідження та обґрунтування особливостей організації змішаного навчання математики для здобувачів із особливими освітніми потребами з метою підвищення ефективності їхньої освіти та інтеграції в освітнє середовище.
Матеріали і методи. Для проведення даного дослідження було застосовано в комплексі наступні методи: аналіз психолого-педагогічної та методичної літератури, систематизація та узагальнення різних поглядів щодо інноваційних підходів до організації змішаного навчання студентів з особливими освітніми потребами.
Результати дослідження. Авторами виявлено особливості організації змішаного навчання математики здобувачів з особливими освітніми потребами, які передбачають умови збалансування онлайн та офлайн навчання. Охарактеризовано ролі учасників змішаного навчання з погляду актив ного типу педагогічної взаємодії. Розглянуто сутність навчального процесу у змішаному форматі. Обґрунтовано необхідність комплексного вибору активних та інтерактивних методів педагогічної взаємодії для здійснення результативного взаємозв’язку здобувачів з викладачами та один з одним.
Висновки. Змішане навчання математики для здобувачів освіти з особливими освітніми по требами – це не просто комбінування онлайн та офлайн форматів, а цілісна стратегія, що вимагає глибокої індивідуалізації, гнучкості та використання адаптивних технологій. Вона дозволяє створити інклюзивне освітнє середовище, де кожен здобувач, незалежно від своїх особливостей, може досягти успіху в опануванні математики.
Завантаження
Посилання
Hryshchenko, N. M. (2018). Students with disabilities as an object of social work in higher education institutions. Approved for publication by the Academic Council of the Faculty of Psychology and Social Work of Mykola Gogol Nizhyn State University (Minutes No. 4 of October 18, 2018). 149. [in Ukrainian].
Hubar, O., Demydova Yu., Savastru, N. (2023). The role of the teacher in implementing inclusive education: competencies and approaches. Academic visions, 26. [in Ukrainian].
Davydenko, H. (2023). Digital Inclusion and Accessibility: Social Digitalization: Monograph \ Hanna Davydenko. Vinnytsia: WORKS, 240 s. [in Ukrainian].
Kravchenko, H. Yu. (2022). Methods of adaptive development management in ensuring the conditions of an inclusive environment in a higher education institution / electronic professional journal «Adaptive Management: Theory and Practice». Pedagogy Series Pedagogy Series Issue 13(25). DOI https://doi.org/10.33296/27070255- 13(25)-02 [in Ukrainian].
Nikolenko, L. (2024). Digital technologies in the education of students with special educational needs. “Barrier free education for people with special needs: experience and innovations”. Proceedings of the 10th International Congress on Special Pedagogy and Psychology.– K.: Mykola Yarmachenko Institute of Special Education of the National Academy of Sciences of Ukraine, 2024.–Part 2.-84 p. 61. [in Ukrainian].
Potapiuk, L. M. (2021). Organization of inclusive education in the domestic space. Bulletin of the Alfred Nobel University. Series «Pedagogy and Psychology». Pedagogical Sciences 1.21, 119-126. [in Ukrainian].
Skrypnyk, T., et al. (2023). Coordination of the support team for children with special educational needs in the aspect of management activities. Education of persons with special needs: ways of development. 22, 103-119. [in Ukrainian].
Tkachuk, V., Yechkalo Yu. (2018). Educational portal for students with special educational needs. New computer technology 16, 175-181. [in Ukrainian].
Fihol, N. A. (2020). Inclusive competence of a teacher: theoretical aspect. Scientific journal of the NPU named after M. P. Dragomanov. Series 5. Pedagogical sciences: realities and prospects. Issue 77. pp. 199–202. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/- 33347/Fihol [in Ukrainian].
Funtikova, O. (2024). Pedagogical conditions for training specialists to work in an inclusive environment of a preschool educational institution. Academic Visions. 35. [in Ukrainian].
Tsymbaliuk, S. (2024). Theoretical and applied principles of research on social inclusion in higher education. Educational Analytics of Ukraine. 4, 113-126. [in Ukrainian].
Churakov, I. (2025). Resource-based learning as an innovative educational paradigm: theoretical foundations and practical implementation. The 8 th International scientific and practical conference “Science and technology:
challenges, prospects and innovations” (March 28-30, 2025) CPN Publishing Group, Osaka, Japan. 535 p. [in Ukrainian].
Goodley D., Cameron D., Liddiard K., Parry B., Runswick-Cole K., Whitburn B., Wong M. Rebooting Inclusive Education? New Technologies and Disabled People. Canadian Journal of Disability Studies, 9 (5). pp. 515-549. URL: https://doi.org/10.15353/cjds.v9i5.707 2.
Kachalova, T., et al. (2023) Inclusive competence of a higher education teacher: essence, structure. Scientific notes. Series «Psychological and pedagogical sciences» (Nizhyn State University named after Mykola Gogol) 2, 127-134. [in Ukrainian].
Lynch, R., Knight P. (2019). Learner-centeredness as a lever for curriculum reform. International Journal of Educational Development. Vol. 66. P. 107–115.
Hannan Bin Azhar, M. A., Islam, T. and Marczak J. (2023). Breaking Barriers: A Novel Framework to Evaluate Usability of Accessibility Applications. 36th International BCS Human-Computer Interaction Conference. URL: https://doi.org/10.14236/ewic/bcshci2023.3
Novik S., Momot O., Shostak Ye. (2020). Creating an inclusive educational environment in higher education institutions as an implementation of a new social philosophy. Origins of pedagogical skill. 25. Р. 157-161. [in Ukrainian].
Shumskyi, Oleksandr, and Olha Shumska. (2022) Readiness of HEI teachers to implement inclusive education. International Science Journal of Education & Linguistics 1.4, 46-53. [in Ukrainian].
UNESCO. (2017). A guide for ensuring inclusion and equity in education. Paris: UNESCO. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000248254