Роль інноваційних технологій у розвитку професійної компетентності здобувачів освіти

  • Тетяна Пилаєва Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-7897-5428
  • Вікторія Яценко Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради https://orcid.org/0000-0002-7785-6857
  • Наталія Лєшньова Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-5363-976X
Ключові слова: професійна компетентність, інноваційні технології, освітній процес, комунікація, мотивація, професійна підготовка

Анотація

У статті розглянуто роль інноваційних технологій у розвитку професійної компетентності здобувачів освіти. Метою дослідження є вивчення ефективних підходів до формування професійної компетентності здобувачів в умовах модернізації вищої освіти, а також аналіз впливу інноваційних технологій на освітній процес. Акцентовано увагу на інтеграції цифрових платформ, штучного інтелекту, віртуальних лабораторій та інших технологічних інструментів в освітній процес, що сприяє не тільки покращенню якості освіти, а й розвитку професійної компетентності здобувачів. Підкреслено, що оскільки професійна компетентність є ключовим компонентом успішної професійної діяльності, процес її формування через інноваційні технології стає основним завданням для сучасної системи вищої освіти.
З’ясовано, що формування професійної компетентності включає розвиток низки важливих навичок і вмінь, таких як критичне мислення, здатність до самостійного вирішення проблем, ефективна комунікація та міжособистісна взаємодія, що є невід’ємною частиною кожної професії. Підкреслено, що впровадження сучасних технологій в освітній процес дозволяє створити умови для набуття здобувачами практичних навичок, які необхідні для їхньої майбутньої діяльності. Інноваційні технології, зокрема цифрові платформи та віртуальні лабораторії, значно розширюють можливості студентів у розвитку професійної компетентності, дозволяючи їм практикувати теоретичні знання в реальних умовах.
Зазначено, що використання технологій у навчанні підвищує мотивацію студентів, надаючи їм нові можливості для взаємодії з навчальним матеріалом, а також підвищує зацікавленість у предметах, що сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу. Було виявлено низку проблем, серед яких – обмежений доступ до сучасних технологій в деяких регіонах, а також необхідність підвищення кваліфікації викладачів для ефективного використання інноваційних інструментів. У статті також підкреслюється важливість моніторингу ефективності використання інноваційних технологій для оцінки їхнього впливу на професійну підготовку здобувачів.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

1. Achkasova, O. V., & Semenchenko, A. V. (2018). Modern methods of personnel formation in domestic enterprises. In Economic development and heritage of Semyon Kuznets. Kharkiv, Ukraine, 274–275. URL: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/19149. [in Ukrainian].
2. Bashkir, O. I. (2018). Active and interactive methods of teaching in higher education. Pedagogy and Psychology, 60, 33–44. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkhnpu_ped_2018_60_6. [in Ukrainian].
3. Vizniuk, I. M., Buhlai, N. M., Kutsak, L., Polishchuk, A., & Kylyvnyk, V. (2021). The use of artificial intelligence in education. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, 14–22. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2021-59-14-22. [in Ukrainian].
4. Haitan, O. M. (2022). Comparative analysis of the tools used by webinar-oriented platforms Zoom, Google Meet, and Microsoft Teams in online learning. Information Technologies and Learning Tools, 87(1), 33–67. https://doi.org/10.33407/itlt.v87i1.4441. [in Ukrainian].
5. Hlazunova, O., Korolchuk, V., & Voloshyna, T. (2019). Interdisciplinary projects as a means of forming the integral competencies of future IT specialists. Scientific Notes of the Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. Series: Pedagogy, 1, 136–148. https://doi.org/10.25128/2415-3605.19.1.18. [in Ukrainian].
6. Hunaza, L. M. (2023). Artificial intelligence in modern education: Transformation of the teacher’s role, improving the quality of education, and new opportunities for students. Pedagogy of Forming Creative Personalities in Higher and General Education Schools, 90, 46–53. https://doi.org/10.32782/1992-5786.2023.90.8. [in Ukrainian].
7. The Law of Ukraine “On Higher Education”. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/1556-18. [in Ukrainian].
8. Innovative teaching technologies in the context of modern education modernization: Monograph (L. Z. Rebucha, Ed.). (2022). Ternopil, Ukraine: ZUNU. [in Ukrainian].
9. Kademiya, M. Y., & Umanyets, V. O. (2016). Distance learning in a virtual university as a means of access to quality education. Open Educational E-Environment of the Modern University, 2, 192–198. [in Ukrainian].
10. Klymniuk, V. Y. (2018). Virtual reality in the educational process. Collection of Scientific Papers of the Kharkiv National Air Force University, 2, 207–212. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ZKhUPS_2018_2_30. [in Ukrainian].
11. Kolyada, I. (2023). The system of distance education under social challenges: Ukrainian experience. Bulletin of Lviv University. Series of Philosophical and Political Studies, 46, 58–65. https://doi.org/10.30970/PPS.2023.46.7. [in Ukrainian].
12. Korostelova, Y. Y. (2017). Application of case method in project activities for the implementation of the tasks of the New Ukrainian School. Scientific Journal of NPU named after M. P. Drahomanov, 59, 74–78. https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/24070. [in Ukrainian].
13. Kryukova, Y. S., & Ameridze, O. S. (2019). Gamification in education. Pedagogy of Forming a Creative Personality in Higher and General Education Schools, 67(2), 10. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2019.67-2.10.[in Ukrainian].
14. Kulyinka, Y. S. (2018). Game-based design as a professionally oriented technology for forming the design culture of future specialists. Scientific Notes of Berdyansk State Pedagogical University. Series: Pedagogical Sciences, 1, 165–170. https://doi.org/10.31494/2412-9208-2018-1-1-165-169. [in Ukrainian].
15. Lisna, R. P., & Tryhub, V. O. (2012). Formation of professional competence in the process of practical training. Financial and Credit Activity: Problems of Theory and Practice, 2(13), 330–334. https://doi.org/10.18371/fcaptp.v2i13.25168. [in Ukrainian].
16. Ptushka, A. S. (2023). Formation of foreign language communicative competence of technical students in the context of blended learning. Scientific Notes of the Department of Pedagogy, 53, 46–56. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2023-53-06. [in Ukrainian].
17. Reys, T. T., & Maks’utova, O. V. (2024). Innovative technologies in education: Implementation of information and communication technologies in the educational process. International Scientific Journal «Education and Science», 1(36), 160–171. [in Ukrainian].
18. Sadovska, E., & Yaroshenko, A. (2018). Formation of professional competence of a social worker in higher education institutions: Monograph. Kyiv: NPU named after M. P. Drahomanov. https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/23427. [in Ukrainian].
19. Smal, O. V. (2023). Features of an electronic course based on LMS Moodle for teaching English. Current Issues of the Humanities: An Interuniversity Collection of Scientific Papers by Young Scientists of Ivan Franko Drohobych State Pedagogical University, 60(5), 140–144. https://doi.org/10.24919/2308-4863/60-5-24. [in Ukrainian].
20. Smal, O. V. (2021). Implementation of gamification in the educational process in the context of modern challenges. Current Issues of the Humanities: An Interuniversity Collection of Scientific Papers by Young Scientists of Ivan Franko Drohobych State Pedagogical University, 35(8), 252–256. https://doi.org/10.24919/2308-4863/35-8-41. [in Ukrainian]
21. Steblyuk, S. V., & Starosta, V. I. (2017). Pedagogical conditions for economic training of future specialists in the field of cooperation in college: Monograph. Uzhhorod: UzhNU Publishing House «Hoverla.» [in Ukrainian].
22. Tykhonova, T. M., Martym’yanova, L. O., Barabash, N. Y., & Kanishcheva, O. V. (2024). Ways to optimize distance learning of clinical disciplines during wartime. Scientific Notes of the Department of Pedagogy, 54, 66–77. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2024-54-06. [in Ukrainian].
23. Tkachenko, L. V., & Khmel’nyts’ka, O. S. (2021). Features of the implementation of distance learning in the educational process of higher education institutions. Pedagogy of Forming a Creative Personality in Higher and General Education Schools, 75, 91–96. [in Ukrainian].
24. Tkachova, N. M., Kazanska, O. O., & Shevtsova, O. O. (2020). Distance learning: Innovations in the educational services market. Collection of Scientific Works ΛΌΓOΣ, May, 41–44. https://doi.org/10.36074/15.05.2020.v4.15. [in Ukrainian].
25. Faychuk, T., Tomilenko, S., & Faychuk, L. (2024). Modern innovative educational technologies for training journalists: Theory and practice. Integrated Communications, 1(17), 218–226. https://doi.org/10.28925/2524-2644.2024.1728. [in Ukrainian].
26. Shtonda, O. H., Sira, I. T., & Proskurnya, O. I. (2023). Innovative approaches to the organization of the Department of Pedagogy. Scientific Notes of the Department of Pedagogy, 53, 90–98. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2023-53-11. [in Ukrainian].
27. Distance Learning Technology Definition. (2022). Retrieved from https://www.lawinsider.com/dictionary/distance-learning-technology
28. Nalyvaiko, O., Malysh, K., Prykhodko, Y., & Chaban, S. (2024). Neural networks in education: Challenges of the new era of educational transformations. Scientific Notes of the Department of Pedagogy, 54, 98–109. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2024-54-09
29. Raven, J. (1984). Competence in Modern Society: Its Identification, Development, and Release. London: H. K. Lewis.
30. Stefaniak, J. E., Arrington, T. L., & Moore, A. L. (2022). Systemic considerations to support distance education environments. Distance Education, 43(2), 171–178.
Опубліковано
2024-12-31
Цитовано
Як цитувати
Пилаєва, Т., Яценко, В., & Лєшньова, Н. (2024). Роль інноваційних технологій у розвитку професійної компетентності здобувачів освіти. Наукові записки кафедри педагогіки, (55), 31-44. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2024-55-04