Роль інноваційних технологій у розвитку професійної компетентності здобувачів освіти
Анотація
У статті розглянуто роль інноваційних технологій у розвитку професійної компетентності здобувачів освіти. Метою дослідження є вивчення ефективних підходів до формування професійної компетентності здобувачів в умовах модернізації вищої освіти, а також аналіз впливу інноваційних технологій на освітній процес. Акцентовано увагу на інтеграції цифрових платформ, штучного інтелекту, віртуальних лабораторій та інших технологічних інструментів в освітній процес, що сприяє не тільки покращенню якості освіти, а й розвитку професійної компетентності здобувачів. Підкреслено, що оскільки професійна компетентність є ключовим компонентом успішної професійної діяльності, процес її формування через інноваційні технології стає основним завданням для сучасної системи вищої освіти.
З’ясовано, що формування професійної компетентності включає розвиток низки важливих навичок і вмінь, таких як критичне мислення, здатність до самостійного вирішення проблем, ефективна комунікація та міжособистісна взаємодія, що є невід’ємною частиною кожної професії. Підкреслено, що впровадження сучасних технологій в освітній процес дозволяє створити умови для набуття здобувачами практичних навичок, які необхідні для їхньої майбутньої діяльності. Інноваційні технології, зокрема цифрові платформи та віртуальні лабораторії, значно розширюють можливості студентів у розвитку професійної компетентності, дозволяючи їм практикувати теоретичні знання в реальних умовах.
Зазначено, що використання технологій у навчанні підвищує мотивацію студентів, надаючи їм нові можливості для взаємодії з навчальним матеріалом, а також підвищує зацікавленість у предметах, що сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу. Було виявлено низку проблем, серед яких – обмежений доступ до сучасних технологій в деяких регіонах, а також необхідність підвищення кваліфікації викладачів для ефективного використання інноваційних інструментів. У статті також підкреслюється важливість моніторингу ефективності використання інноваційних технологій для оцінки їхнього впливу на професійну підготовку здобувачів.
Завантаження
Посилання
2. Bashkir, O. I. (2018). Active and interactive methods of teaching in higher education. Pedagogy and Psychology, 60, 33–44. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkhnpu_ped_2018_60_6. [in Ukrainian].
3. Vizniuk, I. M., Buhlai, N. M., Kutsak, L., Polishchuk, A., & Kylyvnyk, V. (2021). The use of artificial intelligence in education. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, 14–22. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2021-59-14-22. [in Ukrainian].
4. Haitan, O. M. (2022). Comparative analysis of the tools used by webinar-oriented platforms Zoom, Google Meet, and Microsoft Teams in online learning. Information Technologies and Learning Tools, 87(1), 33–67. https://doi.org/10.33407/itlt.v87i1.4441. [in Ukrainian].
5. Hlazunova, O., Korolchuk, V., & Voloshyna, T. (2019). Interdisciplinary projects as a means of forming the integral competencies of future IT specialists. Scientific Notes of the Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. Series: Pedagogy, 1, 136–148. https://doi.org/10.25128/2415-3605.19.1.18. [in Ukrainian].
6. Hunaza, L. M. (2023). Artificial intelligence in modern education: Transformation of the teacher’s role, improving the quality of education, and new opportunities for students. Pedagogy of Forming Creative Personalities in Higher and General Education Schools, 90, 46–53. https://doi.org/10.32782/1992-5786.2023.90.8. [in Ukrainian].
7. The Law of Ukraine “On Higher Education”. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/1556-18. [in Ukrainian].
8. Innovative teaching technologies in the context of modern education modernization: Monograph (L. Z. Rebucha, Ed.). (2022). Ternopil, Ukraine: ZUNU. [in Ukrainian].
9. Kademiya, M. Y., & Umanyets, V. O. (2016). Distance learning in a virtual university as a means of access to quality education. Open Educational E-Environment of the Modern University, 2, 192–198. [in Ukrainian].
10. Klymniuk, V. Y. (2018). Virtual reality in the educational process. Collection of Scientific Papers of the Kharkiv National Air Force University, 2, 207–212. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ZKhUPS_2018_2_30. [in Ukrainian].
11. Kolyada, I. (2023). The system of distance education under social challenges: Ukrainian experience. Bulletin of Lviv University. Series of Philosophical and Political Studies, 46, 58–65. https://doi.org/10.30970/PPS.2023.46.7. [in Ukrainian].
12. Korostelova, Y. Y. (2017). Application of case method in project activities for the implementation of the tasks of the New Ukrainian School. Scientific Journal of NPU named after M. P. Drahomanov, 59, 74–78. https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/24070. [in Ukrainian].
13. Kryukova, Y. S., & Ameridze, O. S. (2019). Gamification in education. Pedagogy of Forming a Creative Personality in Higher and General Education Schools, 67(2), 10. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2019.67-2.10.[in Ukrainian].
14. Kulyinka, Y. S. (2018). Game-based design as a professionally oriented technology for forming the design culture of future specialists. Scientific Notes of Berdyansk State Pedagogical University. Series: Pedagogical Sciences, 1, 165–170. https://doi.org/10.31494/2412-9208-2018-1-1-165-169. [in Ukrainian].
15. Lisna, R. P., & Tryhub, V. O. (2012). Formation of professional competence in the process of practical training. Financial and Credit Activity: Problems of Theory and Practice, 2(13), 330–334. https://doi.org/10.18371/fcaptp.v2i13.25168. [in Ukrainian].
16. Ptushka, A. S. (2023). Formation of foreign language communicative competence of technical students in the context of blended learning. Scientific Notes of the Department of Pedagogy, 53, 46–56. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2023-53-06. [in Ukrainian].
17. Reys, T. T., & Maks’utova, O. V. (2024). Innovative technologies in education: Implementation of information and communication technologies in the educational process. International Scientific Journal «Education and Science», 1(36), 160–171. [in Ukrainian].
18. Sadovska, E., & Yaroshenko, A. (2018). Formation of professional competence of a social worker in higher education institutions: Monograph. Kyiv: NPU named after M. P. Drahomanov. https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/23427. [in Ukrainian].
19. Smal, O. V. (2023). Features of an electronic course based on LMS Moodle for teaching English. Current Issues of the Humanities: An Interuniversity Collection of Scientific Papers by Young Scientists of Ivan Franko Drohobych State Pedagogical University, 60(5), 140–144. https://doi.org/10.24919/2308-4863/60-5-24. [in Ukrainian].
20. Smal, O. V. (2021). Implementation of gamification in the educational process in the context of modern challenges. Current Issues of the Humanities: An Interuniversity Collection of Scientific Papers by Young Scientists of Ivan Franko Drohobych State Pedagogical University, 35(8), 252–256. https://doi.org/10.24919/2308-4863/35-8-41. [in Ukrainian]
21. Steblyuk, S. V., & Starosta, V. I. (2017). Pedagogical conditions for economic training of future specialists in the field of cooperation in college: Monograph. Uzhhorod: UzhNU Publishing House «Hoverla.» [in Ukrainian].
22. Tykhonova, T. M., Martym’yanova, L. O., Barabash, N. Y., & Kanishcheva, O. V. (2024). Ways to optimize distance learning of clinical disciplines during wartime. Scientific Notes of the Department of Pedagogy, 54, 66–77. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2024-54-06. [in Ukrainian].
23. Tkachenko, L. V., & Khmel’nyts’ka, O. S. (2021). Features of the implementation of distance learning in the educational process of higher education institutions. Pedagogy of Forming a Creative Personality in Higher and General Education Schools, 75, 91–96. [in Ukrainian].
24. Tkachova, N. M., Kazanska, O. O., & Shevtsova, O. O. (2020). Distance learning: Innovations in the educational services market. Collection of Scientific Works ΛΌΓOΣ, May, 41–44. https://doi.org/10.36074/15.05.2020.v4.15. [in Ukrainian].
25. Faychuk, T., Tomilenko, S., & Faychuk, L. (2024). Modern innovative educational technologies for training journalists: Theory and practice. Integrated Communications, 1(17), 218–226. https://doi.org/10.28925/2524-2644.2024.1728. [in Ukrainian].
26. Shtonda, O. H., Sira, I. T., & Proskurnya, O. I. (2023). Innovative approaches to the organization of the Department of Pedagogy. Scientific Notes of the Department of Pedagogy, 53, 90–98. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2023-53-11. [in Ukrainian].
27. Distance Learning Technology Definition. (2022). Retrieved from https://www.lawinsider.com/dictionary/distance-learning-technology
28. Nalyvaiko, O., Malysh, K., Prykhodko, Y., & Chaban, S. (2024). Neural networks in education: Challenges of the new era of educational transformations. Scientific Notes of the Department of Pedagogy, 54, 98–109. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2024-54-09
29. Raven, J. (1984). Competence in Modern Society: Its Identification, Development, and Release. London: H. K. Lewis.
30. Stefaniak, J. E., Arrington, T. L., & Moore, A. L. (2022). Systemic considerations to support distance education environments. Distance Education, 43(2), 171–178.