Національна ідентичність особистості та сучасні трансформації в історичній галузі знань середньої школи

  • Іван Михайлович Безена Комунальний заклад вищої освіти "Дніпровська академія неперервної освіти" Дніпропетровської обласної ради https://orcid.org/0000-0002-7169-2038
Ключові слова: зміст шкільної освіти, історична галузь знань, підручники, навчальні програми, державні стандарти, сталий розвиток особистості

Анотація

У статті розглянуто нормативні, наукові й практичні питання з аналізу процесів трансформацій історичної освітньої галузі школи (навчальних програм, навчальних підручників), які направлено на розвиток національної ідентичності особистості через нові навчальні лінії та переосмислення історичного минулого та діяльності українського суспільства в розбудові державності.

Ми прийшли до висновків про актуальність проблеми трансформації історичної освіти через зміст, оновлення методичного інструментарію, переосмислення і деколонізацію інформації про історичні процеси ще не завершено, вона потребує подальших дослідницьких осмислень, аналізу та коригування осмислень.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

1. Безена І. Проблеми державного управління стратегічним розвитком громади через міжкультурне порозуміння та розвиток освітньої сфери (регіональний аспект). Право та державне управління. Збірник наукових праць. Серія: Державне управління. 2020 р., №3. С. 150-156. DOI; https://doi.org/10.32840/pdu.2020.3.22
2. Безена І., Карпань І. Трансформації змісту шкільної історичної освіти: вивчення подій та суспільного розвитку. Актуальні питання гуманітарних наук. 2023. Вип. 66. Т. 1. С. 115-125. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/66-1-2
3. Всесвітня історія. Історія України. (Інтегрований курс). 6 клас. Всесвітня історія. 7–9 класи. Історія України. 7–9 класи. Всесвітня історія. 10–11 класи. Історія України. 10–11 класи. Навчальні програми для ЗЗСО. Київ: HREC PRESS, 2022. 260 с.
4. Грицак Я. Нарис історії України. Формування модерної нації ХІХ-ХХ століття. Київ: Yakaboo, 2019. 655с.
5. Лопацька Н. Нація, націоналізм та національна ідентичність: історіографічний аспект дослідження. Культурологічний альманах. Вип. 2, 2023. С. 89-94.
6. Міхно О. Деколонізація української педагогічної біографістики: теоретичні контури. Український педагогічний журнал. 2024. № 1. С.104-113.
7. МНП «Історія: Україна і світ. 7–9 класи (інтегрований курс)» (варіант 2) для ЗЗСО (автори: Власова Н., Желіба О., Кронгауз В., Секиринський Д., Щупак І.). «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (Наказ від 24.07.2023 №883). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Hromad.ta.istor.osv.hal.2023/Istoriya-Ukr.i.svit.7-9-intehr.kurs-variant.2-Vlasova.ta.in.13.09.2023.pdf
8. МНП «Історія: Україна і світ. 7–9 класи (інтегрований курс)» (варіант 1) для ЗЗСО. (автори: Секиринський Д., Власова Н., Желіба О., Кронгауз В., Щупак І.). «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ від 24.07.2023 № 883). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Hromad.ta.istor.osv.hal.2023/Istoriya-Ukr.i.svit.7-9-intehr.kurs-variant.1-Sekyrynskyy.ta.in.13.09.2023.pdf
9. Петлюра С. Розпочинаючи видання… Статті. Київ. Вид. худож.літер. «Дніпро». 1993. 341с.
10. Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти. Постанова КМУ від 30.09.2020 р. № 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text
11. Про схвалення Концепції Державної цільової програми з утвердження української національної та громадянської ідентичності на період до 2028 року. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2024 р. № 141-р. URL; https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-skhvalennia-kontseptsii-derzhavnoi-tsilovoi-sots-a141r
12. Про освіту. Закон України. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 38-39, ст.380. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
13. Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року. Розпорядження КМУ від 14.12.2016 № 988-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text
14. Снайдер Тімоті. Чорна земля. Голокост як історія і застереження. Пер. З англ. П. Білак та ін. Київ «Медуза». 2017. 396с.
15. Сухомлинський В.О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості. Вибрані твори в п’яти томах. Т. 1. Київ. 1979. 686с.
16. Удод О. Історія для об’єднаної Європи: концепція історичної освіти 12-річної школи в Україні: Аналітична записка / Відп. ред. В. А. Смолій. Київ: Інститут історії України НАН України, 2023. 38 с. URL: file:///D:/%D0%97%D0%B0%D0%B3%D1%80%D1%83%D0%B7%D0%BA%D0%B8/0017890.pdf
17. Удод О., Ясь О. Просторово-регіональна сегментація української історіографії: радянська спадщина, сучасний стан і перспективи: Аналітична записка / За ред. В. Смолія. Київ: НАН України. Ін-т історії України, 2020. 48 с. URL; file:///D:/%D0%97%D0%B0%D0%B3%D1%80%D1%83%D0%B7%D0%BA%D0%B8/0015800.pdf
18. Українське суспільство в умовах глобальних змін: цивілізаційний вимір. Монографія/за заг. ред. проф. Панфілова О.Ю. Харків: ВД «Інжек», 2015. 210с.
19. Шпорлюк Р. Імперія та нації (з історичного досвіду України, Росії, Польщі та Білорусі). Київ 2000. URL: http://litopys.org.ua/sporl/sh.htm
20. Sahuichenko V. Shynkarenko V. Bezena I. Perederii O. Martynenko Olha. STATE POLICY ON THE FORMATION OF STUDENTS’ CIVIC AND SOCIAL COMPETENCES IN CONDITIONS OF EDUCATIONAL REFORM. Educacao&Formacao, Fortaleza. V.5, n.15. p.1-22, set./dez. 2020. Brazil. Educ. Form., Fortaleza, v. 5, n. 3, p. 1-22, set./dez. 2020 DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v5i15set/dez.3080
Опубліковано
2024-08-21
Цитовано
Як цитувати
Іван Михайлович Безена. (2024). Національна ідентичність особистості та сучасні трансформації в історичній галузі знань середньої школи. Наукові записки кафедри педагогіки, (54), 6-14. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/24156