Виховання інтелектуальної еліти нації на засадах академічної доброчесності: зарубіжний та український досвід

  • Оксана Анатоліївна Жерновникова Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди https://orcid.org/0000-0002-5383-4493
  • Оксана Анатоліївна Коваленко Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди https://orcid.org/0000-0002-6131-253X
  • Тамара Іванівна Дейніченко Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди https://orcid.org/0000-0003-4117-1503
  • Любов Миколаївна Коваленко Державний біотехнологічний університет https://orcid.org/0000-0002-7955-2056
Ключові слова: виховання, інтелектуальна еліта, українська нація, академічна доброчесність, обдарованість, розвиток, дитина, зарубіжний та вітчизняний досвід

Анотація

Авторами запропоновано, на основі українського та зарубіжного досвіду, теорії та моделі обдарованості:
1. Модель Дж. Рензуллі, яка складається з трьох елементів: вищого рівня інтелекту, посиленої мотивації та творчості.
2. Моделі навчання обдарованих дітей: модель прискорення, модель поглиблення, модель збагачення та модель проблематизації.

Схарактеризовано п’ять типів обдарованих дітей за Г. Беттсом та М. Нейхартом: успішні, автономні, приховані, загублені та подвійні обдаровані.

 

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

1. Бабенко І. Є. Соціально-педагогічна підтримка обдарованих дітей у школах США: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Луганськ, 2011. 20 с.
2. Гавриш І.В., Ткачов А.С. Теоретико-методологічні основи реалізації компетентнісно орієнтованої освіти обдарованих учнів у межах науково-педагогічного проекту «Інтелект України». Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: зб. наук. праць. Запоріжжя, 2017. Вип. 55 (108). С. 133–141.
3. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. К.: Либідь, 1997. 375с.
4. Завгородня Н. М. Педагогічні умови соціалізації обдарованих учнів у навчально-виховному середовищі загальноосвітнього навчального закладу: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.05. К., 2006. 21 с.
5. Закон України про основні засади державної підтримки обдарованих дітей та молоді України. URL: http://te.zavantag.com/docs/ 534/index- 8957-1.html
6. Коваленко О. А. Навчання обдарованих учнів у початковій школі (теоретичний і методичний аспекти): монографія. Х.: ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2010. 326 с.
7. Коваленко О.А., Янц Н. Д. Психолого-педагогічний підхід до визначення сутності поняття «обдарованість». Засоби навчальної та науково-дослідної роботи, 2011. Вип. 36. С. 44–52.
8. A brief history of gifted and talented education, National Association for Gifted Children (NAGC), Washington, 2015. URL: http://www.nagc.org/resources-publications/resources/giftededucation-us/brief-history-gifted-and-talented-education/
9. Betts G., Neihart M. Profiles of the gifted and talented. Gifted Child Quarterly, Nevada: National Association for Gifted Children (NAGC), 1998. URL: ttp://www.davidsongifted.org/SearchDatabase/entry/A10114.
10. Civic I., Jacob K. Javits Gifted and Talented Children and Youth Education Act of 1987, 2018.
11. Garland A. F., Ziegler E. Emotional and behavioral problems among highly intellectually gifted youth. Roeper Review, 1999. No. 22, P. 41–44.
12. Hodges J., Tay J., Maeda Y. &, Gentry M. A meta-analysis of gifted and talented identification practices. Gifted Child Quarterly, 2018. Vol. 62(2). P. 147–174. https://doi.org/10.1177/0016986217752107
13. Hoogevveen L., Hell J. G., Verhoeven L. Self-concept and social status of accelerated and non-accelerated students beginning secondary school in the Netherlands. Gifted Child Quarterly, 2009. Vol. 53. P. 50–67.
14. Kearney K. Highly gifted children in full inclusion classrooms. Highly Gifted Children, 1996. Vol.12(4). P. 1–11. URL:https://files.eric. ed.gov/fulltext/ED425575.pdf.
15. Kelemen G. Identification of highly gifted children. Exedra, 2012. Vol.6. P. 43–55.
16. Monks F. J., & Pfluger, R. Gifted education in 21 European countries: inventory and perspective. Netherlands: Radboud University Nijmengen, 2005.
17. Nalyvaiko O., Zhernovnykova O., Nalyvaiko N., Molotok V. Academic integrity in the conditions forced distance learning. Open educational e-environment of modern university. 2022. Vol. 13. P. 89-103.
18. Ninkov I. Education Policies for Gifted Children Within a Human Rights Paradigm: a Comparative Analysis. Journal of Human Rights and Social Work, 2020. Vol. 5. P. 280–289.
19. Omeroglu E., Sarikaya R., Daglioglu H. E., Kilic Cakmak E., Karatas S., Arici Bulut S., & Basit O. The terms used in gifted and talented education in Turkey, relevant legal framework and educational practices. International Journal of Early Childhood Special Education, 2017. P. 1–30.
20. Pokrajinski zaštitnik građana Ombudsman. Podrška učenicima sa izuzetnim sposobnostima u osnovnim i srednjim školama u AP Vojvodini. P. 1–53. Decembar 2017.
21. Renzulli J. What Makes Giftedness: Reexamining a Definition. Edition T. Psychology and Education of the Gifted / edited by Barbe W.B. and Renzulli J.S.New York: Irvington Publishers, Inc, 1981.
22. Woods J. State and Federal Policy: Gifted and talented youth. Retrieved on November 2016.
Опубліковано
2023-12-30
Цитовано
Як цитувати
Оксана Анатоліївна Жерновникова, Оксана Анатоліївна Коваленко, Тамара Іванівна Дейніченко, & Любов Миколаївна Коваленко. (2023). Виховання інтелектуальної еліти нації на засадах академічної доброчесності: зарубіжний та український досвід. Наукові записки кафедри педагогіки, (53), 99-108. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/23600