Застосування методу групової дискусії у професійно-технічних навчальних закладах на прикладі комп’ютерної тематики
Анотація
В статті розглянуто проблему застосування методу групової дискусії в професійно-технічних навчальних закладах на прикладі комп’ютерної тематики. Існує проблема розвитку у студентів критичного аналізу змісту інформації та прищеплення комунікативних навичок, сприяння професійній підготовці здобувачів освіти та викладачів до позитивного та відповідального використання інформаційно-комунікаційних технологій і сервісів.
Мета статті. Розглянути основні особливості застосування методів групових дискусій в навчальному процесі професійно-технічних навчальних закладів на прикладі комп’ютерної тематики.
Основні результати дослідження. Проаналізовано сучасний процес навчання, який передбачає в числі одного з важливих завдань значне розширення форм навчальної діяльності здобувачів освіти. Надано характеристики методів навчання. Висвітлено теоретичні засади освітнього процесу, що повинен будуватися як спілкування, взаємодія, обмін ініціативами його учасників. Саме так будується освітній процес при використанні групових, інтерактивних (заснованих на взаємодії) методів навчання – дискусії, рольових ігор, імітаційних ігор. Зроблено наголос на груповій дискусії як на найбільш поширеному методі. Розкрито основне завдання групової дискусії - виявлення існуючого різноманіття точок зору учасників на будь яку проблему і при необхідності всебічний аналіз кожної з них на прикладі комп’ютерної тематики. Доведено, що організоване навчання і виховання, здійснене в рамках тієї або іншої педагогічної системи, має певне організаційне оформлення, що відрізняються одна від одної кількісним охопленням учнів, співвідношенням колективних та індивідуальних форм організації діяльності вихованців, ступенем їх самостійності і специфікою керівництва освітнім процесом з боку педагога. На практичному прикладі описано етапи проведення дискусійного заняття, яке сприяє розвитку в учнів основних комунікативних умінь, розвивається їх мислення і усне мовлення, при цьому вони опановують ораторським вмінням і вмінням доказового спору, збільшується їх інтерес до комп’ютерної тематики. Пропонується авторська розробка плану-конспекту уроку-дискусії для професійно-технічних закладів освіти на тему «Книга і комп’ютер в інформаційному суспільстві: за і проти».
Висновки. Зроблено висновок, що дискусія є одним з найскладніших видів інтерактивних занять. Студенти повинні не тільки мати уявлення про основні трактуваннях ключових проблем ІКТ, але й висловлювати власну думку з різних питань. Обговорення цих питань неможливе без набуття досвіду ведення діалогу та дискусії.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Алєксєєва Г. М. Сутність і структура готовності майбутніх соціальних педагогів до застосування комп’ютерних технологій у професійній діяльності. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2012. №2. С. 9-14. URL: http://bdpu. org/sites/bdpu. org/files/foipt/stat_Alekseeva_8.pdf.
Алєксєєва Г. М. Формування готовності майбутніх соціальних педагогів до застосування комп’ютерних технологій у професіийній діяльності: монографія. Донецьк. Вид. ЛАНДОН-ХХI, 2014. 269 с.
Алєксєєва Г.М., Антоненко О.В., Жадан К.О., Лифенко М.В. Досвід використання засобів електронного навчання у інклюзивному освітньому ВНЗ. Фізико-математична освіта: науковий журнал. 2018. №4(18). С.17-25. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2018-018-4-003
Алєксєєва Г. М., Кравченко Н. В., Антоненко О. В., Горбатюк, Л. В. Використання ігрових технологій в процесі професійноı̈ підготовки студентів педагогічних закладів вищоı̈ освіти. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. №6(119). Серія: Педагогіка, Одеса: ПНПУ імені К. Д. Ушинського, 2017. С.7-14.
Задоя Є.С. Дидактична робота групових форм початковоı̈ роботи. Педагогічні науки. 2010. № 1(33), С. 85-93.
Кравченко Л. М., Кравченко Н. В. Стратегіı̈ інженерно-педагогічноı̈ освіти в контексті інтеграціı̈ в європейський простір. Зб. наук. праць БДПУ (Педагогічні науки). 2010. № 2, С. 113-118.
Кривильова О. А. Проектування психолого-педагогічноı̈ підготовки майбутніх викладачів професійно- технічних навчальних закладів: автореф. дис. д-ра пед. наук: 13.00.04. Хмельницький . 2018. 37 с.
Кривильова О., Сосницька Н. Формування соціальних навичок як крок до конкурентоспроможності на ринку праці майбутніх викладачів енергетичного профілю. Проблеми автоматизованого електроприводу. Теорія та практика (PAEP 2020): 25 Міжнародна конференція IEEE (Кременчук, 21- 25 верес.). Кременчук: Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, Украı̈на, 2020.
Ліймець Х.Я. Місце гуртковоı̈ роботи серед інших форм навчання. Радянська педагогіка і школа. В. : Тарту, 1971. 205 с.
Мітіна Л. М. Психологічна діагностика комунікативних здібностей учителя: навчальний посібник для практичних психологів. Кемерово. 1996. 50 с.
Несторенко Т. П., Бордоусов О. В. Ценность высшего образования для индивида [Електронний ресурс]. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2015. № 3(3), С. 171-174. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchnu_ekon_2015_3(3) 35
Несторенко Т. П. Економіка суперзірок: можливості та загрози для сфери освіти. Український журнал прикладної економіки. 2020. Том 7. № 2. С. 8–15. URL: http://ujae.org.ua/ekonomika-superzirok-mozhlyvosti- ta-zagrozy-dlya-sfery-osvity DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-2-1.
Овсянніков О. С., Алєксєєва Г. М. Комп’ютерне середовище науково-дослідноı̈ роботи студентів інженерно-педагогічних спеціальностей комп’ютерного профілю як об’єкт проектування. Молодь і ринок: Науково-педагогічний журнал. Дрогобич: Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка. 2019. №9 (176). С.107-112.
Павленко Л.В., Павленко М.П. Підходи до вдосконалення змісту дисципліни «Цифрові технологіı̈ в професійній діяльності» в умовах вимушеного дистанційного навчання. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. 2022. C. 311-324. DOI: 10.31494/2412- 9208-2022-1-2.
Хоменко В. Г. Сучасний стан та тенденціı̈ професійноı̈ підготовки майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю. Проблеми інженерно-педагогічної освіти : збірник наукових праць. Харків: УІПА. 2013. № 40–41, С. 245–252.
Цукерман Г.А. Види спілкування в навчанні. Томськ: Пеленг. 1993. 286 с.
Hurenko, O., Alekseeva, H., Lopatina, H., & Kravchenko, N. (2017). Use of computer typhlotecnologies and typhlodevices in inclusive educational space of university. Information Technologies and Learning Tools, 61(5), 61-75. DOI: https://doi.org/10.33407/ITLT.V61I5.1782.
Khomenko, V., Pavlenko, L., Pavlenko, M., & Khomenko, S. (2020). Cloud technologies in informational and methodological support of university students’independent study. Information Technologies and Learning Tools, 77(3), 223-239. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v77i3.2941/.
Kravchenko, N.V., Alyeksyeyeva, H.M., & Gorbatyuk, L.V. (2018). Сurriculum optimization by the criteria of maximizing professional value and the connection coefficient of educational elements, using software tools. ICTERI 2018: 14th International conference on ict in education, research, and industrial applications. CEUR Workshop Proceedings (pp. 365-378). Kyiv, Ukraine. URL: http://ceur-ws.org/Vol-2105/10000365.pdf.
Lavrik, V., Cortez, L., Alekseeva, A., Garcı́a, G. T., Juarez, P. G., & Poblano, J. (2014). Development of the CAD system for designing non-standard constructions from elastomers. International Journal of Innovative Research in Science, Engineering and Technology. Vol 3, Issue 3, 10717-10726.
Ostenda, A., Nestorenko, T., & Zhyhir, A. (2018). What do students think of the education curriculum? Case of Katowice School of Technology. International Relations 2018: Current issues of world economy and politics. University of Economics in Bratislava, Faculty of International Relations. Conference proceedings, 19th International Scientific Conference, Smolenice Castle, 29th-30th, November 2018. 582-589. URL: https://cutt. ly/mYcCDFC.
Shchetynina, O. ., Kravchenko, N., Horbatiuk, L., Alieksieieva, H., & Mezhuyev, V. (2022). Trello as a Tool for the Development of Lifelong Learning Skills of Senior Students. Postmodern Openings, 13(2), 143-167. DOI: https:// doi.org/10.18662/po/13.2/447
Alieksieieva, H. (2012). The essence and structure of future social educators’ readiness to use computer technology in their professional activities. Collection of scientific papers of Berdyansk State Pedagogical University. Pedagogical sciences, 2, 9-14. [in Ukraine].
Alyeksyeyeva, H. (2014). Formation of readiness of future social educators to use computer technologies in professional activity: monograph. Donetsk, Ukraine. [in Ukraine].
Alieksieieva, H., Antonenko, O., Zhadan, K., & Lyfenko, M. (2018). Experience in the use of e-learning tools in inclusive education. Physical and mathematical education: a scientific journal, 4(18), 17-25. https://doi. org/10.31110/2413-1571-2018-018-4-003. [in Ukraine].
Alieksieieva, H., Kravchenko N. Antonenko, O., & Gorbatyuk L. The use of game technologies in the process of professional training of students of pedagogical institutions of higher education. Scientific Bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K.D. Ushynskyi, 6(119), 7-14. [in Ukraine].
Zadoya, E. (2010). Didactic work of group forms of primary work. Pedagogical sciences, 1.33, 85-93. [in Ukraine].
Kravchenko, L. M. & Kravchenko N. V. (2010). Strategies of engineering and pedagogical education in the context of integration into the European space. Collection of scientific works of BSPU (Pedagogical sciences), 2, 113-118. [in Ukraine].
Kryvylova, O. A. (2018). Designing psychological and pedagogical training of future teachers of vocational schools: Candidate’s thesis. 13.00.04. Berdyansk State Pedagogical University. Khmelnytsky: KhPPA Publishing House. [in Ukraine].
Kryvylova O., & Sosnickaya, N. (2020). Formation of social skills as a step towards competitiveness in the labor market of future specialists of energy profile. Problems of automated electric drive. Theory and practice (PAEP 2020): 25th IEEE International Conference (Kremenchuk, september 21-25). Kremenchuk. Kremenchuk Mykhailo Ostrohradskyi National University, Ukraine. [in Ukraine].
Liimets, H. Ya. (1971). Place of group work among other forms of education. Soviet Pedagogy and School: Tartu. [in Ukraine].
Mitina L.M. (1996). Psychological diagnostics of teacher’s communicative abilities. Kemerovo. [in Ukraine].
Nestorenko, T. P., & Bordousov, O. V. (2015). The value of higher education for the individual. Bulletin of Khmelnytsky National University. Economic sciences. 3, 171-174. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchnu_ekon_2015_3(3) [in Ukraine]. 35.
Nestorenko, T.P. (2020). The superstar economy: opportunities and threats for education. Ukrainian Journal of Applied Economics. Vol. 7, no 2., 8–15. URL: http://ujae.org.ua/ekonomika-superzirok-mozhlyvosti-ta-zagrozy- dlya-sfery-osvity/ DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-2-1. [in Ukraine].
Ovsiannikov, O. & Alyeksyeyeva, H. M. (2019). Computer environment of research work of students of engineering and pedagogical specialties of computer profile as an object of design. Youth and market: Scientific and pedagogical journal. Drohobych: RVV DDPU im. I. Franka, 9 (176),107-112. [in Ukraine].
Pavlenko, L.V. & Pavlenko, M.P. (2022). Approaches to the content improvement of the “Digital technologies in the professional activity” discipline under the conditions of the forced distance teaching. Scientific papers of Berdiansk State Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences. Issue 2, p. 311-324. DOI: https://doi. org/10.31494/2412-9208-2022-1-2. [in Ukraine].
Khomenko, V. H. (2013). Current status and trends in the training of future computer engineers. Problems of engineering and pedagogical education: Kharkiv: UIPA, 40-41, 245-252. [in Ukraine].
Tsukerman, G.A. (1993). Types of communication in education. Tomsk: Peleng. [in Ukraine].
Hurenko, O., Alekseeva, H., Lopatina, H., & Kravchenko, N. (2017). Use of computer typhlotecnologies and typhlodevices in inclusive educational space of university. Information Technologies and Learning Tools, 61(5), 61-75. DOI: https://doi.org/10.33407/ITLT.V61I5.1782. [in English].
Khomenko, V., Pavlenko, L., Pavlenko, M., & Khomenko, S. (2020). Cloud technologies in informational and methodological support of university students’independent study. Information Technologies and Learning Tools, 77(3), 223-239. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v77i3.2941/.[in English].
Kravchenko, N.V., Alyeksyeyeva, H.M., & Gorbatyuk, L.V. (2018). Сurriculum optimization by the criteria of maximizing professional value and the connection coefficient of educational elements, using software tools. ICTERI 2018: 14th International conference on ict in education, research, and industrial applications. CEUR Workshop Proceedings (pp. 365-378). Kyiv, Ukraine. URL: http://ceur-ws.org/Vol-2105/10000365.pdf. [in English].
Lavrik, V., Cortez, L., Alekseeva, A., Garcı́a, G. T., Juarez, P. G., & Poblano, J. (2014). Development of the CAD system for designing non-standard constructions from elastomers. International Journal of Innovative Research in Science, Engineering and Technology. Vol 3, Issue 3, 10717-10726. [in English].
Ostenda, A., Nestorenko, T., & Zhyhir, A. (2018). What do students think of the education curriculum? Case of Katowice School of Technology. International Relations 2018: Current issues of world economy and politics. University of Economics in Bratislava, Faculty of International Relations. Conference proceedings, 19th International Scientific Conference, Smolenice Castle, 29th-30th, November 2018. 582-589. URL: https://cutt. ly/mYcCDFC. [in English].
Shchetynina, O., Kravchenko, N., Horbatiuk, L., Alieksieieva, H., & Mezhuyev, V. (2022). Trello as a Tool for the Development of Lifelong Learning Skills of Senior Students. Postmodern Openings, 13(2), 143-167. DOI: https:// doi.org/10.18662/po/13.2/447. [in English].