Soft skills: аналіз розвитку у здобувачів вищої освіти та шляхи впровадження в освітній процес
Анотація
Постановка проблеми. Концепція «soft skills» за останні роки стала невід’ємною складовою світового ринку праці в найрізноманітніших галузях економіки та суспільства. Міжнародні і національні дослідження підтверджують значення універсальних навичок, які називають «навичками ХХІ століття». Проте на практиці заклади вищої освіти не завжди можуть створити умови для їхнього комплексного розвитку. Тому одним з головних завдань підготовки здобувачів вищої освіти у сучасних умовах є пошук шляхів для цілеспрямованого та систематичного розвитку soft skills.
Мета статі – оцінити ступінь розвитку soft skills здобувачів вищої освіти в освітньому процесі та обґрунтувати педагогічні умови, які зможуть сприяти підвищенню ефективності їх розвитку.
Результати. Дослідження ступеню розвитку затребуваних soft skills здобувачів вищої освіти в освітньому процесі проводилося за допомогою розробленої анкети у Google Формі. Питання були сформульовані так, щоб студенти, виходячи із власної думки, визначили за 10-бальною шкалою ступінь розвитку в освітньому процесі кожного із запропонованих soft skills. В опитуванні взяли участь студенти 1-6 років навчання Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна (87 осіб). Результати проведеного емпіричного дослідження підтверджують потребу в цілеспрямованому та систематичному розвитку затребуваних сучасним ринком праці soft skills здобувачів вищої освіти. Найбільшого розвитку, за думкою студентів, потребують такі soft skills як стресостійкість і гнучкість, критичне мислення, емоційний інтелект і навички комунікації. Педагогічні умови та перспективи розвитку soft skills пов’язані з наскрізною імплементацією в навчальний процес комплексних мір: наповнення нормативних навчальних дисциплін чітким теоретичним та практичним контекстом для розвитку soft skills; трансформація викладання, зміщення акцентів в бік інноваційних методів та форм навчання, що містять потенційні можливості для розвитку універсальних компетентностей здобувачів вищої освіти; глибока усвідомленість викладачами своєї місії у розвитку затребуваних soft skills студентів; впровадження міжфакультетських та факультативних дисциплін на кшталт «Soft skills – формула успіху», починаючи з першого року навчання, що поступово розширюватимуть спектр універсальних компетентностей майбутнього фахівця; впровадження soft skills методом проведення обов’язкових тренінгів зі студентами; організація літньої школи, яка буде спеціалізуватися на розвитку soft skills студентів, де у невимушеній атмосфері під керівництвом професійних психологів, коучів та інших фахівців студенти зможуть отримувати сучасні знання та необхідні навички.
Висновки. Отримані результати підтвердили наше припущення про те, що освітній простір фрагментарно, «точково» сприяє розвитку soft skills у здобувачів вищої освіти. Шлях до системного та планомірного впровадження soft skills в освітній простір дуже складний і поки що відбувається на рівні окремих дисциплін. Тому існує необхідність проведення комплексної політики в даній галузі. Педагогічні умови та перспективи розвитку soft skills пов’язані з наскрізною імплементацією в навчальний процес запропонованих комплексних мір, які наш погляд, зможуть забезпечити якісну підготовку фахівців здатних діяти в нестандартних ситуаціях, приймати швидкі рішення, готових до самовдосконалення, позитивної комунікації та здорової реакції на виклики суспільства.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Druganova, O. M. (2021). The role of subjects of free choice in the formation of “soft skills” in students of higher education. Scientific Notes of the Department of Pedagogy, 1(48), P. 23-29. https://doi.org/10.26565/2074- 8167-2021-48-03[in Ukraine].
Zhernovnikova, O. A., Peretyaga, L.E., Kovtun, A.V., Korduban, M.V., Nalivayko, O.O., Nalivayko, N.A. (2020). Technology of formation of digital competence of future teachers by means of gamification. Information technologies and teaching aids. Volume 75, No. 1. Pages 170–185. Access mode: https://journal.iitta.gov.ua/ index.php/itlt/article/view/3036. [in Ukraine].
Koval, K.O. (2015). The development of “soft skills” among students is one of the important factors of employment. Bulletin of the Vinnytsia olytechnic Institute. No. 2. P. 162-167. [in Ukraine].
Komyshan, A. I. (2022). Necessity and expediency of formation and development of communication culture among future specialists with higher education. Scientific Notes of the Department of Pedagogy, 1(50), P. 66-80. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2022-50-06[in Ukraine].
Meshko G. M., Meshko O. I. (2021). Formation of soft skills of students of non-pedagogical specialties in the process of studying the course “Pedagogy” Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: “Pedagogy. Social work”. Uzhgorod: Uzhgorod national. University, Issue 1(48). P. 267-271. [in Ukraine].
Youth of Ukraine - 2017: Results of a sociological study. ( 2017). Ternopil: Ternograf LLC. 72 p. [in Ukraine].
Youth of Ukraine - 2018: Results of a sociological study. (2018). Kyiv: SE «Editorial of the newsletter «Official Herald of the President of Ukraine». 72 p. [in Ukraine].
Pirozhok, G. (2022). Formation of key soft skills in students of the pedagogical college. Pedagogical sciences. Issue 98. P. 48-53. [in Ukraine].
Stetsenko, N.M. (2016). Communicative competence as a component of professional training of a modern specialist. Pedagogical almanac. Issue 29. P.185-191. [in Ukraine].
Tilikina, N.V. (2020). Skills of the 21st century and the conditions for their formation and development for young people. URL: file:///C:/Users/Lenovo/Downloads/ Navychky_stattia_do_infohrafiky_23_11%20(1).pdf [in Ukraine].
Furman, V.V. (2018). The development of emotional intelligence in the professional development of students. Scientific Bulletin of Kherson State University. Series Psychological sciences. Issue 4. 155-160. [in Ukraine].
Shvedova, Ya.V. (2021). Formation of communication skills of students of higher education in the process of studying the interfaculty discipline “Generations X, Y, Z and the challenges of modernity”. Scientific Notes of the Department of Pedagogy, 1(48), 71-82. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2021-48-09 [in Ukraine].
Shevchenko, S.V., Falko, N.M. (2020). Development of communicative competence of future psychologists. Personality psychology. Issue 18. Volume 2. P.143-148. [in Ukraine].
Albarrán, A., González, C. (2015). Introduciendo habilidades no cognitivas en liceos técnicos chilenos: una evaluación social Tesis Pregrado, Universidad de Chile, Santiago de Chile, Chile. Disponible: http://www. repositorio.uchile.cl/handle/2250/129700 [in Spanish].
Cedefop, Eurofound. (2019). Skills forecast: trends and challenges to 2030. Publications Office. http://data. europa.eu/doi/10.2801/4492 [in English].
Cinque, M. (2016). “Lost in translation”. Soft skills development in European countries. Tuning Journal for Higher Education, 3(2), 389–427. https://doi.org/10.18543/tjhe-3(2)-2016pp389-42[in English].
ESCO Handbook: European Skills, Competences, Qualifications and Occupations. (2017). EC Directorate E, 67 pp. [in English].
European Commission. (2019). ESCO handbook European skills, competences, qualifications and occupations. Publications Office of the EU. https://doi.org/10.2767/934956 [in English].
Fernández, J., Tapia, V. (2012). Emprendimiento y desarrollo de competencias blandas por alumnos de ingenierı́a comercial Universidad de la Serena. Revista Universitaria Ruta, (14), 41-56. Disponible: https://revistas.userena. cl/index.php/ruta/article/view/190 [in Spanish].
Guerra-Báez, S. P. (2019). A panoramic review of soft skills training in university students. Psicologia Escolar Educational, 23-45. https://doi.org/10.1590/2175-35392019016464 [in Spanish].
Hlushko, O. (2021). Kompetentnisnyi pidkhid v osviti: yevropeiskyi dosvid. Naukovo-pedahohichni studii, 5, 8–21. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2021-5-8-21 [in English].
IFTF (Institute for the Future). Future work skills 2020. IFTF, 2011. URL: http://www.iftf.org/system/ files/ deliverable/SR-1382A%20UPRI%20future%20work%20skills_sm.pdf [in English].
Kostikova, I., Holubnycha, L., Girich, Z., & Movmyga, N.(2021). Soft Skills Development with University Students. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 13(1), 398-416. https://doi.org/10.18662/ rrem/13.1/378 [in English].
Matteson M.L., Anderson L., Boyden C. (2016). Soft Skills: A Phase in Search of Meaning // Portal: Libraries and the Academy. Vol. 16. No. 1. P. 71-88. [in English].
Price, D. (2015). Soft skills are critical for success but what are they? Cambridge University Press. https://www. cambridge.org/elt/blog/2015/10 /22/5-easy-ways-to-integrate-soft-skills-in-your-class/[in English].
Raciti, P. (2015). La medición de las competencias transversales en Colombia: una propuesta metodológica. Disponible: http://sia.eurosocial-ii.eu/files/docs/1444897404-DT34.pdf [in Spanish].
Shek, D., Leung, J., Merrick, J. (2017). Paradigm shift in youth development: Development of “soft skills” in adolescents. International Journal on Disability and Human Development,16(4), 337-338. doi:10.1515/ijdhd- 2017-7001[in English].
The Future of Jobs. Report 2020. URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf [in English].
The Future of Jobs Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution. World Economic Forum. URL: http://reports.weforum.org/future-of-jobs-2016/[in English].
Zhukova, О. (2020). Activity of a higher school teacher on forming soft skills for students of humanitarian and natural specialties: functions and requirements. Scientific Journal of Polonia University. 39. 2. Рр. 229–241. [in English].
Друганова О. М. Роль дисциплін вільного вибору у формуванні в здобувачів вищоı̈ освіти «soft skills». Наукові записки кафедри педагогіки, 1(48), 2021. С. 23-29. https://doi.org/10.26565/2074-8167- 2021-48-03
Жерновникова О. А, Перетяга Л. Є., Ковтун А. В., Кордубан М. В., Наливайко О. О., Наливайко Н. А. Технологія формування цифровоı̈ компетентності майбутніх учителів засобами гейміфікаціı̈. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Том 75, № 1. С. 170–185. Режим доступу: https://journal.iitta.gov.ua/ index.php/itlt/article/view/3036.
Коваль К.О. Розвиток «soft skills» у студентів - один з важливих чинників працевлаштування. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2015. № 2. С. 162-167.
Комишан, А. І. Необхідність і доцільність формування та розвитку культури спілкування у майбутніх фахівців з вищою освітою. Наукові записки кафедри педагогіки, 1(50), 2022. С. 66-80. https://doi. org/10.26565/2074-8167-2022-50-06
Мешко Г. М., Мешко О. І. Формування soft skills студентів непедагогічних спеціальностей у процесі вивчення курсу «Педагогіка» Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». Ужгород: Ужгородський нац. ун-т, 2021. Вип.1(48). С. 267-271.
Молодь Украı̈ни – 2017: Результати соціологічного дослідження. Тернопіль: ТОВ «Тернограф», 2017. 72 с.
Молодь Украı̈ни – 2018: Результати соціологічного дослідження. Киı̈в: ДП «Редакція інформаційного бюлетеня «Офіційний вісник Президента Украı̈ни», 2018. 72 с.
Пирожок Г. Ю. Формування ключових soft skills у студентів педагогічного коледжу. Педагогічні науки. Випуск 98. 2022. С. 48-53.
Стеценко Н.М. Комунікативна компетентність як складова професійноı підготовки сучасного фахівця. Педагогічний альманах. 2016. Вип. 29. С.185-191.
Тілікіна Н.В. Навички ХХІ століття та умови ı̈х формування і розвитку для молоді. 2020. URL: file:///C:/ Users/Lenovo/Downloads/ Navychky_stattia_do_infohrafiky_23_11%20(1).pdf
Фурман В.В. Розвиток емоційного інтелекту в професійному становленні студентів. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Психологічні науки. Випуск 4. 2018. 155-160.
Шведова Я.В. Формування комунікативних вмінь здобувачів вищоı̈ освіти в процесі вивчення міжфакультетськоı̈ дисципліни «покоління Х, У, Z та виклики сучасності». Наукові записки кафедри педагогіки, 1(48), 2021. 71-82. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2021-48-09
Шевченко С.В, Фалько Н.М. Розвиток комунікативноı̈ компетентності майбутніх психологів. Психологія особистості. Випуск 18. Т. 2. 2020. С.143-148.
Albarrán A., González C. Introduciendo habilidades no cognitivas en liceos técnicos chilenos: una evaluación social Tesis Pregrado, Universidad de Chile, Santiago de Chile, Chile. 2015. URL: http://www.repositorio.uchile. cl/handle/2250/129700
Cedefop Eurofound. Skills forecast: trends and challenges to 2030. Publications Office. 2019. URL:http://data. europa.eu/doi/10.2801/4492
Cinque M. (2016). “Lost in translation”. Soft skills development in European countries. Tuning Journal for Higher Education, 3(2), 389–427. URL:https://doi.org/10.18543/tjhe-3(2)-2016pp389-42
ESCO Handbook: European Skills, Competences, Qualifications and Occupations. EC Directorate E, 2017. 67 p.
European Commission. ESCO handbook European skills, competences, qualifications and occupations. Publications Office of the EU. 2019. URL:https://doi.org/10.2767/934956
Fernández J., Tapia V. Emprendimiento y desarrollo de competencias blandas por alumnos de ingenierı́a comercial Universidad de la Serena. Revista Universitaria Ruta, (14), 2012. 41-56. URL:https://revistas.userena. cl/index.php/ruta/article/view/190
Guerra-Báez S. P. A panoramic review of soft skills training in university students. Psicologia Escolar Educational, 2019. URL: https://www.scielo.br/j/pee/a/YyZgKBY9JLVXnCDKMNc7nqc/?lang=en&format=pdf . https://doi. org/10.1590/2175-35392019016464
Hlushko O. Kompetentnisnyi pidkhid v osviti: yevropeiskyi dosvid. Naukovo-pedahohichni studii, 5, 2021. С. 8–21. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2021-5-8-21
IFTF (Institute for the Future). Future work skills 2020. IFTF, 2011. URL: http://www.iftf.org/system/ files/ deliverable/SR- 1382A%20UPRI%20future%20work%20skills_sm.pdf
Kostikova I., Holubnycha L., Girich Z., & Movmyga, N. Soft Skills Development with University Students. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 13(1), 2021. 398-416. https://doi.org/10.18662/ rrem/13.1/378
Matteson M.L., Anderson L., Boyden C. Soft Skills: A Phase in Search of Meaning // Portal: Libraries and the Academy. 2016. Vol. 16. No. 1. P. 71-88.
Price D. Soft skills are critical for success but what are they? Cambridge University Press. 2015, October 22 https://www.cambridge.org/elt/blog/2015/10 /22/5-easy-ways-to-integrate-soft-skills-in-your-class/
Raciti P. La medición de las competencias transversales en Colombia: una propuesta metodológica. 2015. URL: http://sia.eurosocial-ii.eu/files/docs/1444897404-DT34.pdf
Shek D. T., Leung J. T., Merrick J. Paradigm shift in youth development: Development of “soft skills” in adolescents. International Journal on Disability and Human Development,16(4), 2017. 337-338. doi:10.1515/ijdhd-2017-7001
The Future of Jobs. Report 2020. URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf
The Future of Jobs Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution. World Economic Forum. URL: http://reports.weforum.org/future-of-jobs-2016/
Zhukova О. А. Activity of a higher school teacher on forming soft skills for students of humanitarian and natural specialties: functions and requirements. Scientific Journal of Polonia University. 39. 2020. 2. Р. 229–241