Загальна характеристика дискурсивної компетентності як педагогічної проблеми
Анотація
Для розроблення більш ефективної методики формування дискурсивної компетентності необхідно спочатку уточнити її визначення. З огляду на те, що дискурсивна компетентність досі не має єдиного чіткого визначення, було запропонували і обґрунтували своє, проаналізувавши літературу з цього питання. Мета дослідження полягала у виявленні сутності поняття «дискурсивна компетентність» на підставі узагальнення науково-педагогічної літератури, з’ясуванні причин формування дискурсивної компетентності у здобувачів освіти базової середньої школи. Автором кластеризовано матеріал стосовно дискурсивної компетентності і уточнено її визначення, було визначено її риси – оволодіння жанровими стильовими особливостями різних дискурсивних жанрів, контекстуалізацію і уміння користуватися «комунікативними моделями», функціональність. Також було сформульовано п’ять основних аргументів формування дискурсивної компетентності у здобувачів освіти базової середньої школи. Звертаючись до праць сучасних науковців на тему дискурсу і дискурсивної компетентності, було застосовано метод кластеризації для визначення різних підходів до виокремлення компонентів комунікативної компетентності у працях різних науковців та визначення основних рис комунікативної компетентності, потім метод узагальнення для виявлення їхніх спільних тенденцій, індуктивний метод для визначення дискурсивної компетентності. На думку науковців більшості науковців головною рисою дискурсивної компетентності є зв’язність мовлення, однак найпоширенішому із усіх дискурсів, усному дискурсу, притаманна незв’язність, ненормативний синтаксис, випадкові паузи й повтори, асиндетон, анаколуф. Таким чином, панівне дотепер визначення дискурсивної компетентності не сумісне з усним дискурсом. Дискурсивна компетентність – це компетентність, що передбачає розуміння і використання вербальних і паравербальних знаків, характерних для того чи того дискурсивного жанра, а також застосування комунікативних стратегій, властивих комунікативній ситуації, знання та оперування екстралінгвістичним аспектом з метою творення власних висловлювань відповідно до дискурсивних жанрових особливостей.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Horobchenko, N. V. The peculiarities of senior students’ discourse competence formation in conditions of mixed learning. Academic studies. Volume 2 No. 3. 2021. DOI: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.2.26 [in Ukraine].
Danyliuk, S. The role of communicative competences in foreign language education. Social science. No. 5. 2019. URL: https://social-science.uu.edu.ua/article/695[in Ukraine].
Zhila, G. V. Preparation of future teachers of French as a foreign language (FLE) for the use of digital technologies. Repository Simon Kuznets Kharkiv National University of Economics. 2022 URL: http://repository.hneu.edu.ua/ handle/123456789/27374 DOI: 10.36074/logos-20.05.2022.080[in Ukraine].
Zadunayska Y. V. Formation of foreign language communicative competence in higher educational institutions of the pedagogical profile. 2015. URL: https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2016/10/%D0%A1%D 1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F-3.pdf [in Ukraine].
Ivanets, N. Partnership pedagogy as the means of elementary school students’ multicultural competence formation. The image of a modern teacher. №4(187). 2019. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019- 4(187)-88-93[in Ukraine].
Komyshan, А. The necessity and expenditure of formation аnd development of culture of communication іn future professionals with higher education. Scientific notes of the pedagogical department. №.50, 66-80. DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8167-2022-50-06[in Ukraine].
Kulbashna, Y., Zakharova, V. The structure of future dentists’ foreign language communicative competence. Oświatologia, №7. 2018. DOI: https://doi.org/10.28925/2226-3012.2018.7.157163[in Ukraine].
Kucheryava, O. A. Discourse Competence Development of Philological Faculty Students in Higher Education Establishments. – A manuscript.: thesis Dr. Ped. Sciences: 13.00.02 / Pivdennoukrayinsk ped. гuniversity named after K. D. Ushinskyi. Odesa, 2008. 24 p. [in Ukraine].
Lytnyova, T. V. To the question of the formation of students’ foreign language discursive competence. Problems and prospects of actualization of foreign language communicative training of specialists in the 21st century. 2019. 79−82. [in Ukraine].
Lipatova, M. Formation peculiarities of foreign students intercultural communication. №2. 2021. 41–42. URL: https://drive.google.com/file/d/1sP2kUPl9h0K0zd-qS8YzpeTol3BzvMrm/view[in Ukraine].
Makedon, G. P., Kulida, V. I. Discursive learning as a component of digital education. Digital economy. Kyiv National University of Economics named after Vadym Hetman. 2019. 17-18, Kyiv, 757 p. ISBN 978–966–926–312–4.
Moyko, Y. R. Components of communicative competence in teaching English written speech. Pedagogical sciences. 2018. Vol. 81 (3). 110–114. DOI: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.2.26 [in Ukraine].
Musaeva, R. Sh., Feshchenko, O. V. Specifics of friends’ communication in english-speaking professional environment. Transcarpathian Philological Studies. 2021. Vol. 17. 149–153. DOI: https://doi.org/10.32782/ tps2663-4880/2021.17-1.29[in Ukraine].
Osova, O. O.Innovative technologies of forming of discursive competence of future teachers-philologists. Інноваційна педагогіка. 2019. Vol. 1. 92–96. [in Ukraine].
Pavlenko, O. The essence, structure and content of foreign language communicative competence. Pedagogical sciences. 2021. №77. 23–27. DOI: https://doi.org/10.33989/2524-2474.2021.77.239277[in Ukraine].
Pletenetska, Y. M., Degtyar, E. R. Discursive strategies in TED Talks speeches. Professional and artistic translation: theory, methodology, practice: collection of scientific works. 2021. 183-189. [in Ukraine].
On education: Law of Ukraine dated October 17, 2022 №38-39. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19#Text [in Ukraine].
Romanyuk, O. Advantages of using a communicative approach to teaching foreign languages. 2020. 108-114. [in Ukraine].
Khachatryan, E. L. Methodological principles of formation of intercultural discursive competence of economist students. 2019. 228-232. [in Ukraine].
Causa, M., (2014). Compétence discursive et enseignement d’une discipline non linguistique : définition, diversification et pratiques formatives, https://doi.org/10.4000/cediscor.964 [ in English].
Fernandes, J., (2021). Discursive violence: perpetual dualism, Call for papers, Calenda, https://calenda. org/868939[ in English].
Luzzati, F., Luzzati, D. (1986). Oral et familier : du lexique à l’organisation du discours. L’Information Grammaticale, 30, 23–28. doi: 10.3406/igram.1986.2123[ in English].
Poláková, L., Mı́rovský, J., Zikánová, Sˇ., Hajičová, E. (2021). Discourse Relations and Connectives in Higher Text Structure. doi: 10.5210/dad.2021.201[ in English].
Rakotonoelina, F., (2017). Didactique, discours médiatiques et événements : développement d’une compétence pragmatique et d’une culture médiatique par l’analyse de l’actualité, doi: https://doi.org/10.4000/cediscor.1012 http://www.persee.fr/doc/igram_0222-9838_1986_num_30_1_2123[ in English].
Shevchenko, Y., Moskalyova, L., Kanarova, O., & Poznanska, O. (2019). Development of a System for Improving Future Teachers’ Readiness for the Child’s Spiritual and Moral Development in a Cross-Cultural Space. Journal of History Culture and Art Research, 8(4), 251–261. doi: http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v8i4.2352[ in English].
Tang, N. (2018). Langage familier : tabou ou atout pour l’enseignement-apprentissage de l’oral du français en Chine ? https://gerflint.fr/Base/Chine13/tang.pdf [in English].
Горобченко Н. В. Особливості формування дискурсивноı̈ компетентності старшокласників за умов змішаного навчання. Академічні студії. Том 2 № 3. 2021. DOI: https://doi.org/10.52726/ as.pedagogy/2021.3.2.26
Данилюк С. Роль комунікативних компетенцій в іншомовній освіті. Social-science. №5. 2019. URL: https:// social-science.uu.edu.ua/article/695
Жила Г. В. Підготовка майбутніх педагогів французькоı̈ мови як іноземноı̈ (FLE) до застосування цифрових технологій . Repository Simon Kuznets Kharkiv National University of Economics. 2022 URL: http:// repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/27374 DOI: 10.36074/logos-20.05.2022.080
Задунайська Ю. Формування іншомовноı̈ комунікативноı̈ компетентності у вищих навчальних закладах педагогічного профілю. 2015. URL: https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2016/10/%D0%A1% D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F-3.pdf
Іванець Н. Педагогіка партнерства як засіб формування мультикультурноı̈ компетентності в учнів початковоı̈ школи. Імідж сучасного педагога. №4(187). 2019. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729- 2019-4(187)-88-93
Комишан А. І. Обґрунтування необхідності формування та розвитку культури спілкування у майбутніх фахівців з вищою освітою. Наукові записки кафедри педагогіки. №50. С. 66–80. 2022. DOI: https://doi. org/10.26565/2074-8167-2022-50-06
Кульбашна Я., Захарова, В. Структура іншомовноı̈ компетентності майбутніх фахівців із стоматологіı̈. Освітологія. №7. 2018. DOI: https://doi.org/10.28925/2226-3012.2018.7.157163
Кучерява О. А. Формування дискурсивноı̈ компетенціı̈ студентів філологічних факультетів вищих навчальних закладів : дис. д-ра пед. наук : 13.00.02 / Південноукр. дер. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського. Одеса, 2008. 24 с.
Литньова Т. В. До питання про формування іншомовноı̈ дискурсивноı̈ компетентності студентів. Проблеми і перспективи актуалізації іншомовної комунікативної підготовки фахівців у ХХІ столітті : зб. матер. VІ всеукр. наук.-практ. веб., м. Житомир, 27 лист. 2019 р. Житомир, 2019. С. 79−82. 23. 2019.
Ліпатова М. Особливості формування міжкультурноı̈ комунікаціı̈ студентів-іноземців. Катедра Universum : електрон. зб. наук.-попул. пр. з історіı̈, археологіı̈, інформ. та архівноı̈ справи. 2021. Вип. 2. С. 41–42. URL: https://drive.google.com/file/d/1sP2kUPl9h0K0zd-qS8YzpeTol3BzvMrm/view (дата звернення: 26.04.2021). Назва з екрана.
Македон Г. П., Куліда В. І. Дискурсивне навчання як складова цифровоı̈ освіти. Цифрова економіка. ДВНЗ «Киı̈вський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана». [Електронний ресурс]: зб. мат. ІІ Національноı̈ наук.-метод. конф., 17–18 жовтня 2019 р., м. Киı̈в. КНЕУ, 2019. 757 с. ISBN 978–966–926–312–4.
Мойко Ю. Р. Компоненти комунікативноı̈ компетенціı̈ у навчанні англомовного писемного мовлення. Педагогічні науки. Вип. 81 (3). С. 110–114. 2018.DOI: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.2.26
Мусаєва Р. Ш., Фещенко О. В. Специфіка дружнього спілкування в англомовному професійному середовищі: дискурсологічний аналіз. Закарпатські філологічні студії. Вип. 17. С. 149–153. 2021. DOI: https://doi.org/10.32782/tps2663-4880/2021.17-1.29
Осова О. О. Інноваційні технологіı̈ формування дискурсивноı̈ компетенціı̈ майбутніх учителів-філологів. Інноваційна педагогіка. Вип. 14. С. 92–96. 2019.
Павленко О. Сутність, структура та зміст іншомовноı̈ комунікативноı̈ компетенціı̈. Педагогічні науки. №77. С. 23–27. 2021 DOI: https://doi.org/10.33989/2524-2474.2021.77.239277
Плетенецька Ю. М., Дегтяр Є. Р. Дискурсивні стратегіı̈ у промовах TED Talks. Фаховий та художній переклад: теорія, методологія, практика: збірник наукових праць / за заг. ред. С.І. Сидоренка. К.: Аграр Медіа Груп, 2021. С. 183-189.
Про освіту: Закон Украı̈ни від 17 жовтня 2022 р. № 38-39. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145- 19#Text (дата звернення: 18.11.2022).
Романюк О. Переваги застосування комунікативного підходу щодо викладання іноземних мов. Актуальні проблеми навчання іноземних мов для спеціальних цілей: збірник наукових статей / уклад. І. Ю. Сковронська. Львів: ЛьвДУВС, 2020. 140 с. С. 108-114.
Хачатрян Є. Л. Методологічні засади формування міжкультурноı̈ дискурсивноı̈ компетентності студентів-економістів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. Праць. Запоріжжя : КПУ, 2019. Вип. 62. С. 228 – 232.
Causa M. Compétence discursive et enseignement d’une discipline non linguistique : définition, diversification et pratiques formatives. Les carnets du Cendiscor. Perméabilité des frontières entre l’ordinaire et le spécialisé dans les genres et les discours. 2014. Вип. 12. С. 115–37. DOI: https://doi.org/10.4000/cediscor.964
Fernandes J. Discursive violence: perpetual dualism. Calenda. Call for papers. 2021. URL: https://calenda. org/868939
Luzzati F., Luzzati D. Oral et familier : du lexique à l’organisation du discours. L’Information Grammaticale. Вип. 30. С. 23-28. 1986. DOI: 10.3406/igram.1986.2123
Poláková L., Mı́rovský J., Zikánová Sˇ., Hajičová E. Discourse Relations and Connectives in Higher Text Structure. Dialogue & Discourse. Вип. 12 №2. 2021. DOI: https://doi.org/10.5210/dad.2021.201
Rakotonoelina F. Didactique, discours médiatiques et événements : développement d’une compétence pragmatique et d’une culture médiatique par l’analyse de l’actualité. Les carnets du Cendiscor. Вип. 13. 2017. DOI: https://doi.org/10.4000/cediscor.1012 URL: http://www.persee.fr/doc/igram_0222-9838_1986_ num_30_1_2123
Shevchenko Y., Moskalyova L., Kanarova O., Poznanska O. Development of a System for Improving Future Teachers’ Readiness for the Child’s Spiritual and Moral Development in a Cross-Cultural Space. Journal of History Culture and Art Research. Вип. 8(4). С. 251–261. 2019. DOI:http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v8i4.2352
Tang N. Langage familier : tabou ou atout pour l’enseignement-apprentissage de l’oral du français en Chine ? Synergies Chine. №13. С. 103–116. 2018. https://gerflint.fr/Base/Chine13/tang.pdf