Самодіагностика компетентності науково-педагогічного працівника: аспект навчальної роботи
Анотація
У статті розглядається проблема самодіагностики компетентності науково-педагогічного працівника з навчальної роботи. На основі аналізу підходів щодо моніторингу в освіті та діагностики в освіті з’ясовано, що інтерес до проблем якості вищої освіти, об’єктивної оцінки діяльності суб’єктів та структурних підрозділів закладів вищої освіти, а також інноваційних підходів стосовно керування якістю освіти, зокрема, через управління якістю діяльності науково-педагогічних працівників, зростає. Спираючись на наукові узагальнення та результати емпіричних досліджень виокремлено суттєві ознаки моніторингу та діагностики в системі вищої освіти та визначено, що освітній моніторинг та діагностику у вищій школі необхідно розглядати як своєрідний регулярний процес спостереження за допомогою визначених ознак, показників, критерії, чинників та шкал. Виходячи з аналізу джерел інформації з’ясовано, що педагогічну діагностику використовують у таких об’єктах освітнього середовища: навчальні заняття; самостійна робота студента; методи навчання; навчальні плани та програми; форми навчання; технологія організації освітнього процесу; розклад занять; кваліметрія педагогів; вивчення передового педагогічного досвіду; методична робота; практичне навчання тощо. Саме тут вона дає відчутний приріст ефективності. Сформульовано сутність поняття «самодіагностика навчальної роботи науково-педагогічного працівника». З огляду на опрацьовані джерела інформації та власний педагогічний досвід, а також співбесід зі студентами визначено ключові напрямки самодіагностики навчальної роботи науково-педагогічного працівника. Висвітлено чотири ключові організаційно-педагогічні умови самодіагностики науково-педагогічного працівника з навчальної роботи. Обґрунтовано методику самодіагностики науково-педагогічного працівника з навчальної роботи. Представлено анкету анонімного опитування студентів щодо самодіагностики стану навчальної роботи науково-педагогічним працівником. Визначено основні шляхи підвищення майстерності науково-педагогічного працівника з навчальної роботи на основі результатів анонімного анкетування студентів.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Borova, T.A. (2012 ). Theoretical and methodological foundations of adaptive management of professional development of scientific and pedagogical workers of the university: dis. ... doctor ped. Sciences: 13.00.06. Kiev. 488 p.
Borovkova, T., Morev I. (2004). Monitoring of the development of the education system. Part 1. Theoretical aspects: Textbook. allowance. Vladivostok: Far Eastern Institute Publishing House, 2004.150 p.
Determination of ratings of participants in the educational process in a higher military educational institution. (2006). Method. recommendations / Stasev Yu.V., Grushenko M.V., Zalkin S.V., Komyshan A.I., Popelenko A.A., Khudarkovsky K.I., Chelpanov O.S., Yancheva O.D. / Ed. Staseva Yu.V. Kharkiv: KhUPS,.124 p.
Galitsyn, V.K., Suslov, A.P., Samchenko, N.K. (2013). Conceptual framework for monitoring. Business Inform. No. 9. Р. 330-335.
Grinko, V.A. Features of the pedagogical activity of a higher school teacher in the modern era. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/229859025.pdf The sixth
Gutsu, E.G. (2017). Diagnostics of the professional competence of a university teacher: a methodological guide for university teachers. Moscow: Flinta, 82 p.
Encyclopedia of Education Academy ped. Sciences of Ukraine / editor-in-chief V.G. Kremen. (2008). Kiev: Yurinkom Inter, 1040 p.
Elnikova, G.V., Ryabova, Z.V. Monitoring as an effective means of assessing the quality of general secondary education in an educational institution. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/107549/8-Elnikova.pdf?sequence=1
Law of Ukraine “On Higher Education”. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (date of access: 09.24.2021)
Zinchenko, V.A. (2013). Monitoring the quality of the educational process in a higher educational institution: monograph. Luhansk: Publishing House of the LNU named after Taras Shevchenko, 360 p.
Kasyanova, O.M. (2004). Monitoring in the management of an educational institution. Kharkov: Osnova, 96 p.
Kozakova, T.V. Theoretical Approaches to Determining the Professional Competence of a Teacher. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/teoreticheskie-podhody-k-opredeleniyu-professionalnoy-kompetentnosti-pedagoga/viewer (date accessed: 11.10.2021)
Kozubovskaya, I.V. (2011). Monitoring the quality of education as a means of increasing the effectiveness of the educational process. Scientific Bulletin of Uzhgorod National University: Series “Pedagogy, social work”. Issue. Twenty-second Р. 75-76.
Monitoring of education quality standards: world achievements and prospects. (2004). Under total. ed. A. L. Lapshina. K .: K.I.S.128 р.
Podlasy, I. P. (1999). Pedagogy. New course: textbook. for stud. ped. universities: In 2 kn. Moscow: VLADOS. Book 1: General bases. Learning process. 576 р.
Certification of teachers of the institute based on the assessment of scientific and pedagogical competencies: method. allowance / A. P. Isaev, L. V. Valuev, E. V. Martynova, L. V. Plotnikov, Yu. V. Plotnikov, N. I. Fomin, E. V. Cherepanova / Ed. A.P. Isaeva. Yekaterinburg: Publishing house “Azhur”, 2015.106 p.
Khrikov, E. M. (2006). Management of educational institution: Textbook. allowance. Kiev: Knowledge, 365 p.
Churekova, T. N. Diagnostics as one of the tools for managing the quality of professional activity of university teachers. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/diagnostika-kak-odin-iz-instrumentov-upravleniya-kachestvom-professionalnoy-deyatelnosti-prepodavateley-vuza/viewer (date accessed: 10/12/2021)
Sharova, E.I., Kudainetov, M.G. Monitoring of the professional development of a university teacher in the system of assessing the quality of pedagogical activity. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/monitoring-professionalno-razvitiya-prepodavatelya-vuza-v-sisteme-otsenki-kachestva-pedagogicheskoy-deyatelnosti/viewer (date accessed: 16.10.2021)
Shchupak, O. Yu. Pedagogical activity of a teacher of a medical educational institution as an object of diagnostics URL: http://f.mcollege.rv.ua/images/metod_kabinet/komferemc/shupak.pdf (date of access: 12.10.2021)
Yandola, K.O. (2018). Assessment of the level of professional competence of scientific and pedagogical workers of higher educational institutions. Young scientist. No. 1 (53). Р. 843-845.
Борова Т. А. Теоретичні і методичні засади адаптивного управління професійним розвитком науково-педагогічних працівників вищого навчального закладу: дис. ... доктора пед. наук: 13.00.06. Київ, 2012. 488 с.
Боровкова Т. И., Морев И. А. Мониторинг развития системы образования. Часть 1. Теоретические аспекты: Учеб. пособие. Владивосток: Изд-во Дальневосточного университета, 2004. 150 с.
Визначення рейтингів учасників освітнього процесу у вищому військовому навчальному закладі. Метод. рекомендації / Стасєв Ю. В., Грушенко М. В., Залкін С. В., Комишан А. І., Попеленко А. А., Хударковський К. І., Челпанов О. С., Янчева О. Д. / За ред. Стасєва Ю. В. Харків: ХУПС, 2006. 124 с.
Галіцин В. К., Суслов О. П., Самченко Н. К. Концептуальні засади моніторингу. Бізнес Інформ. 2013. № 9. С. 330–335.
Гринько В. О. Особливості педагогічної діяльності викладача вищої школи у сучасну епоху. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/229859025.pdf (дата звернення: 11.10.2021 р.)
Гуцу Е.Г. Диагностика профессиональной компетенции преподавателя вуза: методическое пособие для преподавателей вузов. Москва: Флинта, 2017. 82 с.
Енциклопедія освіти Академія пед. наук України / головний редактор В. Г. Кремень. Київ: Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
Єльникова Г. В., Рябова З. В. Моніторинг як ефективний засіб оцінювання якості загальної середньої освіти в навчальному закладі. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/107549/8-Elnikova.pdf?sequence=1 (дата звернення: 11.10.2021 р.)
Закон України «Про вищу освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 24.09.2021 р.)
Зінченко В. О. Моніторинг якості навчального процесу у вищому навчальному закладі: монографія. Луганськ: Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2013. 360 с.
Касьянова О. М. Моніторинг в управлінні навчальним закладом. Харків: Основа, 2004. 96 с.
Козакова Т. В. Теоретичні підходи до визначення професійної компетентності педагога. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/teoreticheskie-podhody-k-opredeleniyu-professionalnoy-kompetentnosti-pedagoga/viewer (дата звернення: 11.10.2021 р.)
Козубовська І. В. Моніторинг якості освіти як засіб підвищення ефективності навчально-виховного процесу. Науковий вісник Ужгородського національного університету: Серія «Педагогіка, соціальна робота». 2011. Вип. 22. С. 75–76.
Моніторинг стандартів якості освіти: світові досягнення та українські перспективи. За заг. ред. О. Л. Локшиної. К.: К.І.С., 2004. 128 с.
Подласый И. П. Педагогика. Новый курс: учеб. для студ. пед. вузов: В 2 кн. Москва: ВЛАДОС, 1999. Кн.1: Общие основы. Процесс обучения. 576 с.
Сертификация преподавателей университета на основе оценки научно-педагогических компетенций: Метод. пособие / А. П. Исаев, Л. В. Валуева, Е. В. Мартынова, Л. В. Плотников, Ю. В. Плотников, Н. И. Фомин, Е. В. Черепанова / Под общей ред. А. П. Исаева. Екатеринбург: Издательский дом «Ажур», 2015. 106 с.
Хриков Є. М. Управління навчальним закладом: Навч. посіб. Київ: Знання, 2006. 365 с.
Чурекова Т. М. Диагностика как один из инструментов управления качеством профессиональной деятельности преподавателей вуза. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/diagnostika-kak-odin-iz-instrumentov-upravleniya-kachestvom-professionalnoy-deyatelnosti-prepodavateley-vuza/viewer (дата звернення: 12.10.2021 р.)
Шарова Е. И., Кудайнетов М. Р. Мониторинг профессионального развития преподавателя вуза в системе оценки качества педагогической деятельности. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/monitoring-professionalnogo-razvitiya-prepodavatelya-vuza-v-sisteme-otsenki-kachestva-pedagogicheskoy-deyatelnosti/viewer (дата звернення: 16.10.2021 р.)
Щупак О. Ю. Педагогічна діяльність викладача медичного навчального закладу як об’єкт діагностики URL: http://f.mcollege.rv.ua/images/metod_kabinet/komferemc/shupak.pdf (дата звернення: 12.10.2021 р.)
Яндола К. О. Оцінювання рівня професійної компетентності науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів. Молодий вчений. № 1 (53). 2018. С. 843–845.