Peculiarities of professional tarining of higher education seekers of pedagogical specialties in conditions of emergency remote teaching (on the example of classical and technical universities)
Abstract
The article considers the problem of organization of professional training of higher education seekers of pedagogical profile in conditions of emergency remote teaching on the example of classical and technical universities. The authors clarified the essence of the terminological field of research «online education», «mobile learning», «emergency remote teaching», and characterized their features. Based on scientific generalizations and results of empirical research, essential features of organization of professional training of higher education seekers of pedagogical specialties in terms of classical and technical universities were determined, the algorithm of certain actions, which will lead to achieving success in educational activity, and its components were named. The necessity of establishing contact between all participants of educational process; the necessity of setting priorities in determining the workload of students with educational material; the necessity of implementing a competence building approach in the organization of individual work of students; the necessity of using cooperation technology; the necessity of choosing and implementing cloud tools of virtual interaction of participants of the educational process were characterized. In the course of questioning higher education seekers of pedagogical specialties in terms of classical and technical universities, the peculiarities of organization of professional training of future higher education teachers in conditions of emergency remote teaching, their influence on the success of higher education seekers in professional training and motivation to study were established.
Downloads
References
/References
Bykov V. Y. Tsyfrova transformatsiia suspilstva i rozvytok kompiuterno-tekhnolohichnoi platformy osvity i nauky Ukrainy. Materialy metodolohichnoho seminaru NAPN Ukrainy «Informatsiino-tsyfrovyi osvitnii prostir Ukrainy: transformatsiini protsesy i perspektyvy rozvytku». 4 kvitnia 2019 r. / za red. V. H. Kremenia, O. I. Liashenka. Kyiv, 2019. pp. 20–26. URL: https://lib.iitta.gov.ua/718692/1/Microsoft%20Word%20-%20%D0%91%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%B2%20%D0%92_2019_2.pdf. [in Ukraininan].
Ekstrene dystantsiine navchannia v Ukraini: monohrafiia / za zah. red. V. M. Kukharenka, V. V. Bondarenka. Kh.: Miska drukarnia, 2020. – 409 p. [in Ukrainian]
Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» (dokument 1556-VII, zi zminamy). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. [in Ukrainian]
Zakon Ukrainy «Pro osvitu». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text. [in Ukrainian]
Ihnatiuk O. A. Formuvannia hotovnosti maibutnoho inzhenera do profesiinoho samovdoskonalennia: teoriia i praktyka: monohrafiia. Kharkiv: NTU «KhPI». 432 p. [in Ukrainian]
Kompetentnisnyi pidkhid u vyshchii shkoli: teoriia ta praktyka. Monohrafiia / za zah. red. O. A. Zhukovoi, A. I. Komyshana. Kharkiv: KhNU imeni V. N. Karazina, 2020. – 262 p. [in Ukrainian]
Kontseptsiia rozvytku osvity Ukrainy na period 2015–2025 rokiv (proiekt). URL: http://tnpu.edu.ua/EKTS/proekt_koncepc.pdf. [in Ukrainian]
Ukaz Prezydenta Ukrainy «Pro Natsionalnu stratehiiu rozvytku osvity v Ukraini na period do 2021 roku». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text. [in Ukrainian]
Bozkurt A. Intellectual roots of distance education: A progressive knowledge domain analysis. Distance Education. № 40(4). R. 497–514. URL: https://doi.org/10.1080/01587919.2019.1681894. [in English]
Coeckelbergh M. The postdigital in pandemic times: A comment on the Covid-19 crisis and its political epistemologies. Postdigital Science and Education. R. 1–4. URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s42438-020-00119-2. [in English]
Биков В. Ю. Цифрова трансформація суспільства і розвиток комп’ютерно-технологічної платформи освіти і науки України. Матеріали методологічного семінару НАПН України «Інформаційно-цифровий освітній простір України: трансформаційні процеси і перспективи розвитку». 4 квітня 2019 р. / за ред. В. Г. Кременя, О. І. Ляшенка. Київ, 2019. С. 20–26. URL: https://lib.iitta.gov.ua/718692/1/Microsoft%20Word%20-%20%D0%91%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%B2%20%D0%92_2019_2.pdf (дата звернення: 05.10.2020).
Екстрене дистанційне навчання в Україні: монографія / за заг. ред. В. М. Кухаренка, В. В. Бондаренка. Х.: Міська друкарня, 2020. – 409 с.
Закон України «Про вищу освіту» (документ 1556-VII, зі змінами). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. (дата звернення: 10.10.2020).
Закон України «Про освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 10.10.2020).
Ігнатюк О. А. Формування готовності майбутнього інженера до професійного самовдосконалення: теорія і практика: монографія. Харків: НТУ «ХПІ». 432 с.
Компетентнісний підхід у вищій школі: теорія та практика. Монографія / за заг. ред. О. А. Жукової, А. І. Комишана. – Харків: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2020. – 262 с.
Концепція розвитку освіти України на період 2015–2025 років (проєкт). URL: http://tnpu.edu.ua/EKTS/proekt_koncepc.pdf (дата звернення: 17.10.2020).
Указ Президента України «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text (дата звернення: 08.10.2020).
Bozkurt A. Intellectual roots of distance education: A progressive knowledge domain analysis. Distance Education. № 40(4). Р. 497–514. URL: https://doi.org/10.1080/01587919.2019.1681894
Coeckelbergh M. The postdigital in pandemic times: A comment on the Covid-19 crisis and its political epistemologies. Postdigital Science and Education. Р. 1-4. URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s42438-020-00119-2 (дата звернення 15.10.2020).